Gears of War 2

Gears of War 2

Epic följer upp det fantastiska Gears of War med en lika tung, slafsig och välberättad actionpärla som sist. Trots skavsår i avtryckarfingret har Elfving lyckats knappa ned recensionen...

Veni, serri, vici. Jag kom, jag sågade, jag segrade. Känslan efter att ha utdelat den sista dödsstöten i Gears of War 2 är den alla actionfilmsmakare strävar efter men sällan lyckas med. Jag har precis varit med på en åktur utan tyglar, proppad av omöjlig action i extraordinära miljöer. Gears of War har kommit tillbaka och gett mig mer av precis allt.

Lika stor som den avslutande triumfen är oron i början av kampanjen. Här befinner jag mig i en becksvart tunnel. Varje steg jag tar är lika osäkert som nödvändigt. Marcus Fenix måste vidare, men jag ser verkligen ingenting. Så kommer ljudet. Det vidriga, klapprande ljudet. Det låter som bara en Ticker, men en ohyra kommer sällan ensam. Inom kort är det kaos, jag skjuter i blindo mot krypen och hoppas pricka rätt innan de självdetoneras. Men de är för många. Skärmen lyser allt rödare och jag stupar oundvikligen i mörkret. Gears of War 2 har bara börjat och fienderna lär inte bli snällare...

Denna sköna bana får mig att fundera på bra och dåliga actionspel. Jag spelar nämligen ytterst sällan genom actionspel en andra gång. Med undantag för några sporadiska dödsmatcher förvisas de flesta actiontitlar till hyllan, eftersom banorna inte håller tillräckligt hög klass i spänning och struktur. Det första Gears of War var dock ett lysande undantag till denna vana (om inte annat för att jag ville återse regneffekterna i början av akt tre) och efter Ticker-konfrontationen i tunneln vet jag att även Gears of War 2 kvalar in till de spel jag vill återuppleva.

Tillbaka i spelandet och kampanjen får jag reda på att ett halvår har passerat efter att COG-killarna tokbombade Locust-ohyrans tunnelsystem, och att människorna börjar upptäcka att krypen irriterande nog inte blev helt utplånade. Hela städer hotas eftersom Locust numera gräver emergence holes (på ett riktigt fiffigt sätt som avslöjas senare) som sväljer och raserar hela städer i ett nafs. Det rustas för krig igen och såväl Markus Fenix gäng som hela armén beger sig mot Locusts hemkvarter.

Det bestående intrycket av äventyret som följer är att man kommer mycket närmare Locust än tidigare. Både genom ny bakgrundsfakta och rent bokstavligt. Markus Fenix plockar upp halvdöda fiender och använder som kroppssköld. När "skölden" är förbrukad säger det knaaaak från en nackbrytning och i ögonvrån ser jag COG-polaren Dom på knä, matandes snabba knytnävsslag i en sänkt Locust. Det är riktigt, riktigt brutalt (det karaktäristiska motorsågandet är rena rama fiskrensningen denna gång) men aldrig genuint smaklöst utan med den där avgörande splatterglimten i ögat. Det totala ursinnet mot motståndet är till och med riktigt komiskt.

Kriget känns också betydligt mer storskaligt denna gång. I en utomhusbana där höstlöven stämningsfullt, nästan vemodigt virvlar omkring mig framställs detta som mest tydligt. Här står Marcus Fenix högst upp på en stridsvagn som är del av en konvoj. När Locust attackerar får jag försvara mig med en minigun och skjuta ned inkommande missiler.

Precis när det lugnar ned sig så börjar ett gäng drones försöka ta sig över till mitt fordon med hjälp av änterhakar. Min kulspruta blir för trög och jag måste byta vapen, snabbt. Jag skadeskjuter den närmsta drönaren så pass mycket att han ligger ned och jag kan dela ut en patenterad Gears of War-trottoarkänga. Mitt ansiktsuttryck under hela denna storartade actionsekvens är en lustig blandning av total koncentration och ett belåtet storflin. Petter sammanfattade upplevelsen av denna bana bäst: "PHETT!"

Ni har sett bilderna och alla trailers. Ni vet att Gears of War 2 är Snyggt, Snyggare, Snyggast. Och att göra Gears of War 2 till något annat än Snyggast vore nästan ett misslyckande för Epic som i det första Gears of War satte en ny grafikstandard, såväl för teknik som design. Gears of War 2 är (förstås) tjusigare än ettan, men skillnaderna är åt det subtilare hållet.

Omgivningarna är större och kan förstöras mer. Problemet med textur-pop ups har åtgärdats. Bandesignen är mer varierad denna gång och en extra slemmig bana, där vi kommer i rekordartat närgången strid med Locust-armén, är inget annat än en enastående studie i aliensekret. Jag hade gärna berättat mer om banan i fråga, min absoluta höjdpunkt i spelet, men låter er upptäcka det själv. Slafs!

Epic lovade en tydligare och mer vuxen story i Gears of War 2 och det löftet har man hållit. Actionsekvenserna står fortfarande högst på priolistan, men under de välbehövliga pauserna när vi hämtar andan har man placerat välregisserade och Hollywoodska (på ett bra sätt) scener. Och det är ingen munter historia. Såväl självmord som tortyr är en del av handlingen och den lekfulla machomentaliteten är som bortblåst under dessa scener.

Gears of War har för övrigt ett ganska oförtjänt machorykte. Visst, Marcus och gänget ser ut som avkomman av en steroidknaprande dörrvakt och en Belgian Blue, men i övrigt är ribban lagd mycket högre än på fånig Duke Nukem-nivå. Epic lämnar till och med lite plats för mänsklighet; Marcus stöttar Doms saknad efter dennes fru och hela Delta-laget talar nedstämt och med respekt i samtal om en truppkamrat som får sätta livet till (på ett snaskigt sätt, förstås). Utspritt på planeten Seras olika skrymslen hittar dessutom Marcus Fenix journaler och brev från diverse människor. Dessa tillhandahåller en bakgrund till kriget mellan människorna och Locust, en skönt ryslig stämning och dessutom achievement-poäng.

Kriget skördar offer, men jobbet måste göras; det är den dystra kärnan i Gears of War 2:s berättande och motiverar även faktumet att Delta Team krigar mer än de snackar. Här måste jag också ge en eloge till röstskådespelarna som faktiskt gör ett kanonjobb i de få scener de är med. Den raspige Markus Fenix är mycket mer än bara en karikatyr och i min bok slår han exempelvis Solid Snakes bajsnödiga replikgrymtande vilken dag som helst.

Uppsättningen vapen kommer att vara bekant för alla som spelat det första Gears of War och blivit mästare på vältajmade omladdningar (de är lika oumbärliga som vanligt). Lancer Assault Rifle med motorsågsbajonetten är självklart kvar och kommer till underhållande användning i bossfighter och för att såga sönder hinder. Även snipergeväret och Torque Bow kommer att användas flitigt.

Nya explosiva leksaker har också tillkommit och ett par av dem hör till den tyngre klassen; den extremt destruktiva granatkastaren till exempel flåsar iväg salvor långt bort och avståndet avgörs utifrån hur länge du håller in avfyringsknappen. Mulchern, en minigun-variant, kan avfyras från höften men fungerar bättre om man monterar på en närbelägen betongvägg.

Eldkastaren Scorcher gör krispiga huvudrätter av Locust och är perfekt för att komma åt fega fiender bakom skydd. På försvarssidan hittar vi Boomshield, en enorm sköld från Locust-sidan som ger ordentligt skydd mot fiendeeld, men som bara tillåter dig att använda ett mindre handeldvapen. Summan av kardemumman är helt enkelt en skön blandning av nya och gamla vapen, alla ackompanjerade av superba ljudeffekter, skönt sikte och tung känsla.

Alla puffror kommer du förstås att vilja pröva i flerspelarläget, som även den är putsad och lika underhållande som tidigare. Flera nya spellägen har introducerats och jag hade mycket kul med såväl gamla som nya. "Horde" är ett riktigt roligt samarbetsläge där du med dina truppkamrater ska försvara ett konstant angripet fäste. Horder av successivt svårare motstånd attackerar, det är bara försvar som gäller och de ovannämnda tyngre vapnen är oumbärliga för att lyckas hålla tillbaka stormningen. Att se hur många horder man fixar och sedan försöka slå sitt rekord är fantastisk underhållning.

"Submission" har också blivit en favorit under mina multiplayerstunder med Gears of War 2. Här ska du i lag skjuta och bära iväg en så kallad Stranded till en speciell zon där din gisslan måste hållas ett visst antal sekunder. Ett riktigt skön variant på Capture the Flag där matcherna ständigt svänger och "flaggan" för en gångs skull kämpar emot och är tung att bära.

Något negativt då? Ja, det finns en läxa Epic inte har lärt sig från det första Gears of War och det handlar om fordonsbanor. När jag får kontroll över ett tungt bestyckat militärfordon i en snöbelagd värld är spelkontrollen tyvärr riktigt risig. Här finns en boost som måste användas konstant för att hålla hygglig fart och de analoga spakarnas funktioner känns bakvänt placerade. I stället för att ge variation åt spelet får denna åktur (och en snarlik rälshistoria på fienderygg) mig bara att längta tillbaka till land igen där jag kan manövrera den mycket smidigare Markus Fenix.

Gears of War 2 är också väldigt lik sin föregångare. Detta är en fantastisk egenskap men samtidigt en av de få egenskaperna som hindrar spelet från att kamma hem ett maxbetyg. Gears of War slog oss rakt på käften när det kom och det gör verkligen Gears of War 2 också, men den här gången såg vi slaget komma. Detta är briljant action, men ingen revolution för genren. Under några partier kunde jag dessutom känna av en liten, liten smula repetition i skjutandet, duckandet och omladdandet och spelets sista konfrontation var ärligt talat en besvikelse.

Men nu ska vi inte låta dessa petitesser smolka ned glädjebägaren; Gears of War 2 är definitivt ett av årets spelmåsten. Såväl kampanjen som flerspelarlägena har vuxit och tuffat till sig sedan sist och det är egentligen allt du behöver veta. Epic ville göra Gears of War 2 "bigger, better and more badass". Uppdraget är avklarat. Med beröm godkänt och en blodig guldstjärna i kanten.

Gears of War 2Gears of War 2Gears of War 2Gears of War 2
9 / 10
+
Hutlöst snyggt, intensiv action, enorma flerspelarmöjligheter, varierade miljöer, klockren spelkontroll, välregisserad och lagom lång story
-
Tröga fordonspartier

Petter Hegevall
"Bigger, better and more badass". Producenten Cliff Blezinski har varit självsäkert mallig i beskrivningen av Gears of War 2, med all rätt. Det första spelet var trots allt genialt. Tvåan är också ett extremcoolt och hysteriskt välgjort actionepos med (som Cliff sagt) större banor, fler vapen, mer fiender och argade ton. Jag gillar, såklart. Detta är maffigt, smaskigt, slaskigt, taskigt och extremt jävla supersnyggt. Jag kan dock inte rå för att tycka att det borde varit lite längre (nio timmar) och att Epic helt borde ha skippat fordonspartierna. 9/10

• Nilas89
    Fortsättningen på min all-time favoritspelserie; Gears of War. Spelades under större delen av "The Great Plague"-tiden i mitt liv.... 7/10
  • Alexanders79