Mortal Kombat vs DC Universe

Mortal Kombat vs DC Universe

Raiden ger Batman en redig käftsmäll och i soffan sitter chefredaktör Hegevall och skrattar så svetten lackar. Detta är årets överlägset sämsta fightingspel...

Det var väl egentligen ingen som trodde att det här skulle bli något annat än katastrofalt... eller? Varenda bild som Midways bedrövliga Mortal Kombat-team släppt från sig har sett ut som ett skämt och filmen från fjolårets E3 känns fredan legendarisk. Batman spöar Sub Zero på tokful kyrkorgård, grafiken ser ut som Nintendo 64 och animationerna påminner om Rise of the Robots till Super Nintendo. Fast sämre.

Mina förväntningar på Mortal Kombat vs DC Universe har varit rekordlåga. Jag väntade mig ett skrattretande skräpspel. Jag fick precis det. Ett skrattframkallande superfiasko så uselt att det under korta stunder blir roligt. På ett parodiskt vis, såklart. Ibland blir det tragiskt också, tragiskt att se hur en utvecklare slaviskt fast i 80-talet kämpar mot moderna jättar som Tekken och Soul Calibur med en spelserie som i 15 års tid varit lågvattenmärket i genren.

Det första som inbjuder till skratt är storyn. För Midway har faktiskt lagt ned ganska rejäla mängder timmar på att tillsammans med DC Comics peta ihop en story som enligt dem både är "komplex" och "intressant". Den lyder som följer:

Shao Kahn invaderar Jorden, igen, men stoppas av Raiden, igen, som skjuter den gamla ruskpricken till fanders med sin fruktade blixtfinish. Bra va? Samtidigt som detta sker skjuter Superman (som också befinner sig på Jorden just då) en laserblixt på en annan ruskprick, nämligen Darkseid. Pang. Död! I en mix av skit fusioneras Darkseids döda kropp med Shao Kahns omtumlande lekamen, ur askan stiger (da-daaaaa!) Dark Kahn! En mutation som resultatet av Raidens och Supermans superkrafter. Inte bra.

Goda råd är såklart dyra, och det gäller för dig att... ge Catwoman maximalt med smörj utklädd till... Daredevil (?) för att (?) universum ska förbli en trevlig plats. Typ. Ja. Låter det bra? Förstår dig, men jag kan inget annat skriva. Detta är Ed Boon och hans makalöst usla Mortal-teams "komplexa" story. Take it or leave it.

Själva slagsmålen då? Ja, de fungerar precis som vanligt med tillkomsten av ett par rätt misslyckade nyheter. En av dessa är läget som kallas Free-fall Kombat. Man slåss i luften på väg från en plattform till en annan, helt enkelt. Det handlar om att pumpa knappar och vänta på resultatet, och är precis så outhärdligt uselt som du redan räknat ut.

En annan av nyheterna heter Klose Kombat och är ett system där man kan låsa sig fast vid sin motståndare och utbyta extra hårda närstridssmällar för lite extra skada. Systemet är uselt, värdelöst och fruktansvärt onödigt. Ja, precis som hela upplevelsen med att tvingas testspela Mortal Kombat vs DC Universe (var det inte jag som var chef på det här bygget?).

Nej, Mortal Kombat vs DC Universe innehåller inte mycket av värde. Det finns ett onlineläge här och två universum med figurer innebär ju att det finns ganska mycket fighters att välja på här. Allt detta kvittar dock efterfsom fightingsystemet som sådant fortfarande är ryckigt, fult, hafsigt och fruktansvärt endimensionellt.

Batman hackar omkring (med på tok för korta ben) och ser sådär handikappat rolig ut som Mortal Kombat-figurerna alltid har gjort. Bensvepen är som vanligt roligast då animationsmönstret för kämparna att se ut som om de vikts dubbelt. Matcherna ser oftast likadana ut. Man hamrar knappar, försöker skjuta lite is (om man är Subban) och nyttjar bensvepen så ofta det går för maximala skrattsalvor.

Det bästa med Mortal Kombat har i min bok alltid varit de blodiga avslutningarna. För eftersom fightingsystemet i Ed Boons spel alltid varit handikappade, har det mer blivit en plojgrej för mig och mina vänner att spelas Mortal Kombat. Spelen man tar fram efter att vi kämpat till sista blodsdroppen i Street Fighter eller Tekken, typ. I och med att Mortal Kombat vs DC Universe baseras delvis på just DC Comics färgsprakande universum, har Midway tvingats ta bort alla de hårdaste och råaste avslutningarna från Mortal Kombat vs DC Universe, vilket känns helt... sjukt.

Det går inte att grilla bort köttet från sin rangliga motståndare längre, det går inte att slita av hans armar eller slå bort hans huvud med en urstark uppercut. Nej, allt det där är borttaget. Istället finns nu ett gäng "Heroic Brutalities" som känns sjukt lama och trista, och förtar den lilla gnutta av tjusning som i mitt fall finns kvar för den här tragiska spelserien.

Ful grafik, hemska animationer, usel musik, katastrofal story, hackigt spelsystem, trista (nya) karaktärer och löjligt trist onlineläge. Det krävs inget snille för att inse att jag verkligen avskyr Mortal Kombat vs DC Universe. Tyvärr Midway, men det har länge varit läge att låta denna tragiska spelserie vila i frid.

Mortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC Universe
03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
22 valbara fighters, skrattframkallande story
-
Rutten grafik, ryckiga animationer, stelt fightingsystem, hopplös story, burkigt ljud, hackiga onlinematcher, långa laddningstider

Jonas Mäki
Jag hade sannerligen hoppats på något mer än det jag fick, något bättre och mer genomarbetat. Mortal Kombat vs DC Universe är ett virrvarr av konstiga prioriteringar och bristfälliga idéer och det faktum att Midway tagit bort alla för serien självklara fatalities gör mig irriterad. Sägas ska dock att grafiken känns okej och att onlineläget faktiskt fungerar ganska väl, åtminstone de få matcher jag testat. I slutändan är dock Mortal Kombat vs DC Universe en besvikelse, för mig som alltid gillat spelserien. 5/10

• left4lover
    När jag beställde Mortal kombat vs DC universe vart jag så spänd att kunna spela ett figting spel med både jokern och batman.Men när jag spela... 4/10
  • Figgedy