Svenska
Gamereactor
recensioner
Forza Motorsport 5

Forza Motorsport 5

Gamereactors egen racingdåre har tillbringat tio månader och över 100 timmar med Forza 5. Här kommer hans recension...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

På förhand var jag skakig av förväntan. Mina ben bar mig knappt. Mina knän darrade där dagarna innan Forza Motorsport 5 dundrades ut till Xbox One. För även om maskinen släpptes här i Sverige först i fredags har jag och flera andra på redaktionen (och många av er läsare, såklart) rattat supersnygga racingkärror i Turn 10-femman sedan slutet av november förra året. För mig har det inneburit kanske det mest grundliga testet av ett racingspel i hela mitt liv eftersom jag investerat en bra bit över 100 timmar i det här spelet innan jag ens skrev ett kritiskt tecken om det.

Det är därför märkligt nu att sitta här och plita på en recension som varit "under construction" i snart tio månader. Det här spelet har dessutom gjort mig mer än en smula schizofren. Det finns såklart gott om kvaliteter här men jag känner mig splittrad och det är såklart en utmaning i sig att försöka få ur mig ett balanserat och rättvist omdöme om ett spel som jag både älskar och hatar - på samma gång.

Forza Motorsport 5
Bilfysiken i Forza Motorsport 5 är makalöst bra. Otroligt balanserad och välavvägd.

Forza 5 är, bisarrt nog, inte en racingtitel som liksom sin briljanta, magnifika föregångare definieras av dess innehåll utan av avsaknaden av funktioner, spellägen och för spelserien typiska detaljer. Forza Motorsport 5 är egentligen ingen storslagen femte del i en av mina absoluta favoritspelserier, det är ett Forza Light som bevisligen mekats ihop under kort tid för att kränga Xbox One-enheter.

Detta är en annons:

Här saknas Time Trial, här saknas stora delar av ovalracingen som jag märkligt nog fastnade för i fyran, endurance-delarna, det dynamiska vädret som det pratades om efter Forza Motorsport 4 tillsammans med nattracingen vi alla höll tummarna för att Turn 10 skulle inkludera. Saknas gör även "free play" och möjligheten att testköra samtliga av bilutbudet redan från start. Forza 5 innehåller till råga på allt drygt 280 bilar färre än Forza 4 ur kartong, dessutom och AI-avatar-biten har också fått stryka på foten.

Sedan november i fjol har förvisso studion bakom spelet släppt otaliga uppgraderingar i form av bilpaket samt en i snudd på perfekt version av Nordslingan - men det hjälper inte. Inte när resten av spelet känns som ett halvt Forza 4. Som ett Forza Light. Och då spelar det inte riktigt någon roll att det nya, upphaussade Drivatar-systemet fungerar felfritt. Detta är ändå ett inte ens nära på lika bra racingspel som Forza 4. Inte ens nära.

Forza Motorsport 5
Att Turn 10 valt att inkludera Spa är en mycket glad nyhet.

Det måste såklart Turn 10 och monstersäljaren/producenten Dan Greenawalt såklart ha varit ytterst medvetna om när de dundrade ut spelet för lite drygt tio månader sedan. Att de släppte ifrån sig ett halvt Forza, menar jag. Mot fansen kan jag tycka att det är respektlöst, snudd på oförskämt, medan och andra sidan nya Xbox-köpare såklart får chans att från start bekanta sig med grunderna i en av tidernas bästa racingspelsserier. Jag hamnar någonstans mitt i mellan. Forza 5 är bra tack vare strålande bilfysik och äckligt välgjorda banor/bilar. Det är bra för att själva grundmekaniken är bättre än någonsin. Det är dock inte briljant eftersom det känns som om man tagit innehållet i Forza 4 och sågat av paketet på mitten.

Detta är en annons:

Men ja, åter till Drivatar-systemet innan jag tjatar ihjäl mig om samma trötta poäng. Drivatar är precis som producenten Greenawalt pratat sig svettig om det sista året en spännande utveckling. När jag först hörde talats om Drivatars ställde jag mig ytterst skeptisk till vad som på förhand mest lät som en fiffigt formulerad marknadsföringsklyscha men efter cirka 100 timmar tillsammans meds Forza Motorsport 5 under de gångna tio månaderna är det relativt enkelt att se hur Turn 10 tänkte.

Det fungerar mycket enkelt, egentligen. Dina Xbox Live-kompisars racingbeteende sparas i Microsofts moln och laddas sedan ned i form av artificiella motståndare när du tävlar i spelets karriärläge. Ovanför varje bil står alltså namnet på dina kompisar och precis som dig själv gör de misstag, kör aggressivt och beter sig betydligt mer levande än vad motståndarbilarna någonsin gjort ett Forza-spel. Detta är en förbättring i en spelserie vars kanske största (kanske enda) svaghet varit just motståndarbilarnas artificiella intelligens. Samtidigt förblir detta något av en självmotsägelse som under vissa stunder får Greenawalt att kännas som en aningslös nickedocka som Microsofts PR-team styr med järnhand. Drivatar funkar ibland fantastiskt men ibland övergår racingen till rena rama lekstugan med barnsligt beteende, bilar som kör i fel färdriktning och leker runt på banan som om det vore Flatout, inte Forza.

Forza Motorsport 5
Grafiken är något av det bästa som går att hitta till de nya konsolerna.

Detta är ett problem, såklart. Inte minst med tanke på hur hårt och hur otroligt dedikerat Turn 10 arbetat med att bygga upp spelvärldens kanske trevligaste och mest seriösa racingcommunity där jag tillbringat oförskämda mängder timmar i sällskap av likasinnade simulatorfanatiker. Att belöna gott uppförande för att sedan kasta in Drivatarer som förstör hela lopp känns som sagt märkligt, en motsägelse som heter duga.

En annan aspekt av Forza 5 som jag givetvis tänker applådera är grafiken. För även om skillnaden mellan Forza 4 och 5 är mindre när jag sitter inkrupen i min Nissan GT-R som jag kuskar runt Spa-banan i norra Belgien än vad den kanske borde vara, är det istället alltid lika imponerande att kryssa fram längs kullerstensgatorna i Prag och se hur solljuset dansar på 1800-talshusen. Ryse är bitvis snyggare än det här spelet tack vare eld, gräs och tjogvis och dundertjock morgondimma men det finns som sagt ögonblick då Forza Motorsport 5 utan någon som helst tvekan är det visuellt sett häftigaste spelet som släppts till Xbox One.

När det kommer till bilfysiken finns det inte mycket att klaga på, tvärtom. Däckfysiken är till och med ännu bättre än i föregångaren vilket gör att spelserien springer ifrån Gran Turismo ytterligare. Balansen mellan vridmoment och peakeffekt är strålande liksom systemet för friktion som avgör hur mycket värme/fäste man har i däcken samt hur hårt det går att pressa innan greppet släpper och låter bilens bakända dansa fritt. Det går att känna, tydligt, i handkontrollen samt i Mad Catz nysläppta dunderatt i vilket eller vilka däck man har mest grepp i, en otrolig bedrift av fysikprogrammerarna hos Turn 10, såklart.

Forza Motorsport 5
Drivatar-systemet fungerar bra, ibland, och riktigt risigt andra stunder.

Ljudet är även det briljant. Ljudbilden överbefolkas såklart av däckskrik och motorljud och här har Turn 20 aldrig varit bättre. Bilarna låter förträffligt, avgaspuffar, dumventiler, turbosnurrar och vinande transmissioner ger mig kronisk gåshud även om musiken inte gör det.

Forza 5 känns trist nog inte som det spelet jag hade önskat mig. Inte ens nära. Det snurriga systemet för att låsa upp bilar som ogenerat vinkar in spelarna till Xbox Live där man med riktiga pengar kan, på free to play-basis, avancera genom det numer träiga karriärläget utan att behöver traggla i veckor - lämnar en frän eftersmak av girighet i bakre delen av munhålan och innehållsbristen är konstant irriterande. Men det sagt är grafiken strålande liksom den ytterst finpolerade racingfysiken. I slutändan vore detta en strålande Light-version om Microsoft hade inkluderat spelet med Xbox One, utan extra kostnad.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Underbart läcker grafik, fantastisk bilfysik, fenomenalt ljud, Spa finns inkluderat
-
Saknar 50% av innehållet jämfört med Forza 4, Drivatar fungerar bara ibland
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Jonas Mäki
Jag spelar inte racingspel på samma sätt som Petter gör. Jag nöter inte samma bana i veckor för att trimma tusendelar på redan satta varvtider och jag lirar inte Forza 5 med ratt och pedaler. Jag gillar istället att köra med ett par kompisar över Xbox Live, köpa någon fräsig livery och njuta av utbudet stylingprodukter som finns tillgängligt. Jag håller med om att det här spelet känns innehållslöst och avsnoppat jämfört med föregångaren men det är ändå betydligt bättre än vad Gran Turismo varit under de senaste sju åren. 8/10

Relaterade texter

Forza Motorsport 5Score

Forza Motorsport 5

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Gamereactors egen racingdåre har tillbringat tio månader och över 100 timmar med Forza 5. Här kommer hans recension...

4
Kolla in veckans alla Deals with Gold

Kolla in veckans alla Deals with Gold

NYHET. Skrivet av Lisa Dahlgren

Ny vecka, nya deals med Xbox Deals with Gold. Denna gång kan du fynda xbox-stortitlar som Forza Horizon 2 och Forza Motorsport 5, den rörande odöda sagan The Walking...

4
Billiga spel för alla med Xbox Live Guld

Billiga spel för alla med Xbox Live Guld

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Varje tisdag listar Major Nelson en ny laddning prissänkta spel som ingår i Deals with Gold, det vill säga erbjudanden för alla med Xbox Live Guld. Den här veckan kan...

GRTV: Forza Motorsport 5 i 1080p

GRTV: Forza Motorsport 5 i 1080p

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Gamereactor har spelat Forza motorsport 5 och filmat med Elgato Game Capture HD60. Det vankas därmed en upplösning på 1080p (och även i 60 bilder per sekund, även om vår...

8
Gratis Rolls-Royce till Forza Motorsport 5

Gratis Rolls-Royce till Forza Motorsport 5

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Under Microsofts Gamescom-presskonferens lät Turn 10 meddela att Rolls-Royce för första gången någonsin gått med på att ha deras bilar i ett TV-spel, och detta TV-spel är...



Loading next content