Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Advanced Warfare

Nytt och fräscht lovar Activision och Sledgehammer Games. Björken har hängett sig åt digitalt krig och delat ut betyg...

Att Call of Duty årligen dyker upp i en "ny" version är numer lika självklart som att tomten har röd luva. I elva års tid har det dundrats ut ett nytt spel i serien varje höst. Anledningen till citattecknen över ordet "ny" är att de olika upplagorna senaste åren endast skiljt sig marginellt från varandra. Små förändringar har räckt, enligt Activision. Furiöst tempofylld multiplayer och en singleplayerdel proppad med fläskig Hollywood-action är två väldigt självklara saker som alltid inkluderas i en Call of Duty-titel. Oftast är det vapnen i spelet som skiljt delarna åt samt vilket historiskt viktigt monument man valt att spränga i småbitar. Inget större än så. Förrän nu det vill säga.

Call of Duty: Advanced Warfare
Att arbeta med motion-capture har blivit mer regel än undantag i spelvärlden och i Advanced Warfare har det verkligen gjort skillnad.

"Power changes everything". Som du ser så är det är ingen överdrivet ödmjuk slogan som utvecklarna Sledgehammer Games valt att klistra på omslaget till Advanced Warfare, som alltså ska vara ett rätt så revolutionerande kapitel i spelserien. Har man förändrat saker i spelet till det bättre och finns det tillräckligt med spännande nya tillägg för att Activisions kassako ska kännas fräsch igen? Låt oss inleda med att kolla på om storyn har mer att erbjuda än Kevin Spaceys obestridda stjärnglans.

Call of Duty: Advanced Warfare
Cormack är din överordnande i början av spelet när du bokstavligen kraschar in i Sydkorea.

Året är 2054. I rollen som soldaten Jack Mitchell (Troy Baker) är det upp till dig och din bäste vän, soldaten Will Irons, att hjälpa folket i Seoul mot ett anfallande Nordkorea. Sorgligt nog går uppdraget käpprätt åt skogen. Will dör och Mitchell förlorar sin arm samt drabbas av ordentliga brännskador över stora delar av kroppen. Under Wills begravningen stöter man på hans far Jonathan Irons (Kevin Spacey) och får ett arbetserbjudande som rör Atlas. Atlas erbjuder en privat militärstyrka till högstbjudande samt alla möjliga typer av tekniska "förstärkningar" för den enskilde soldaten.

Mitchell får utöver en robotarm även en Atlas-dräkt som för tankarna till Elysium och Crysis. Denna dräkt gör det möjligt att hoppa omänskligt högt, riva sönder ståldörrar som om vore de papper, bli osynlig och mycket mer. Mitchell är nu en del av världens starkaste armé och deltar snart i jakten på den internationelle Nordkoreanske terroristen Hades, detta tar honom överallt från Nigeria till Bagdad. Under äventyret dyker gott om frågor upp. Är det verkligen Hades som är det största hotet eller finns det någon annan i kulisserna som drar i spakarna? Är Hades bara en marionett vars trådar kontrolleras av någon annan, någon betydligt mäktigare?

Call of Duty: Advanced Warfare
Karaktären Gideon kommer högst antagligen bli en fanfavorit med sin brittiska charm och stenhårda attityd.

Jag kan direkt säga, om du inte redan märkt det, att storyn i Call of Duty: Advanced Warfare inte bryter någon ny mark för spelmedie. Du kommer inte sitta och gapa över de ganska förutsägbara tvisterna och mycket av dialogen mellan karaktärerna är på sina ställen så oerhört Michael Bay-dramatisk att våldsamma fnitterattacker uppstår. Men detta visste vi ju redan. Att spel i Call of Duty-serien inte erbjuder en historia lika djup och karaktärer lika färggranna som The Last of Us eller Bioshock Infinite känner vi alla till, det är inte heller tanken. Vi som varje år spelar Call of Duty vill ha en ganska rättfram, actionproppad och Hollywood-typisk resa där storyn är mer anpassad och utvecklad kring häftiga ögonblick (stackars Golden Gate) än tvärtom.

Call of Duty: Advanced Warfare
Kevin Spacey ger en stor portion stjärnglans till spelet och hans insats är strålande, rakt igenom.

Det är såklart inget fel med det men jag känner att storyn om privatiserade arméer, framtidssoldater och hur makt korrumperar har mer potential än det som faktiskt presenteras här. Det är alltid tråkigt i mina ögon när man som berättare/regissör endast skrapar på ytan av något som uppenbarligen kunnat erbjuda något mer meningsfullt och gripande. Men i samma tanke måste man självfallet vara införstådd på att detta är Call of Duty och inte någon tankeväckande poetisk krigsfilm av Stanley Kubrick eller Terrence Malick. Istället får vi svävare, robotstyrda attackdrönare, smisk, stryk, enorma vapen, gigantiska explosioner, stora mech-dräkter, lasergevär och en övergripande estetik som hoppar mellan futuristiskt steril och mörk, brutal och ytterst analog. Rätt väntade sekvenser för alla som hängt med under det gångna året och kikat på all förhandsinformation som vi spridit.

Call of Duty: Advanced Warfare
De nya möjligheterna som kommer med exo-dräkten är bland annat en sköld du kan plocka fram när du behöver den.

Även fast jag känner en viss sorg över hur lite Sledgehammer gräver ned sig i problematiken med en privatiserad krigsmakt så räddas själva enspelarkampanjen av skådespelarinsatserna från Troy Baker, Gideon Emery, Angela Gots och framför allt Kevin Spacey. I synnerhet i de fruktansvärt snygga mellansekvenserna där motion-capture-tekniken verkligen får skina som allra starkast. All intensitet i blickar, munrörelser och allmänt kroppsspråk gör att man många gånger glömmer att det faktiskt är ett spel man sitter med och inte en påkostad popcorn-rulle.

Animationerna under själva actionsekvenserna är inte lika fantastiska utan många av karaktärerna lider av döda blickar och stela munrörelser. Röstskådespelet är det dock aldrig något fel på och gåshuden, den positiva sorten, infaller sig faktiskt flera gånger trots att dialogen är rätt torftig. Detta gäller i synnerhet när Spacey drar iväg repliker i bästa Frank Underwood-anda, att Sledgehammer Games valde rätt skådis till spelet råder det kort sagt ingen som helst tvekan om.

Call of Duty: Advanced Warfare
Kampanjens skurk Hades är en ondskefull rackare med riktigt hemsk frisyr.

Storydelen i Call of Duty: Advanced Warfare tog mig strax under sex timmar att spela igenom och tack vare löjligt välgjorda mellansekvenser och ett väl avvägt speltempo hade jag roligare än vad jag haft med de senaste fyra titlarna i serien.

Call of Duty: Advanced Warfare
Spelets kampanj tar dig på en resa över hela världen i jakten på rättvisa.

Den absolut största förändringen när det kommer till den grundläggande spelmekaniken kommer från den nya superdräkten som Jack Mitchell bär. Att man nu kan göra övermänskligt höga hopp, vertikala små förflyttningar mitt i luften med boost-raketer och en sorts slagattack från ovan - är något helt nytt för serien och att man sneglat rätt friskt på Halo, Crysis och Titanfall råder det egentligen ingen tvekan om.

Att använda sig av boost-förflyttningen i luften är lika delar en ynnest som ett irritationsmoment då man valt att placera denna funktion i styrspaksknappen. Det är svårt att få till rörelsen då kontrollen inte registrerar försöket att göra den alla gånger och jag kommer på mig själv flera gånger under singleplayerkampanjen med att helt avstå från att använda den. Dubbelhoppet ligger däremot som handen i handsken och tillför mer än vad jag hade förväntat mig till Call of Duty som spelkoncept. Slaget från ovan ("Boost-Dash") är däremot inte särskilt praktiskt och i slutändan en funktion som Sledgehammer helt hade kunnat skippa. Den är långsam, det är svårt att sikta med den och du landar allt som oftast precis bredvid fienden utan att göra någon som helst skada. Endast en funktion för den som vill stila loss inför coola Youtube-klipp i multiplayer. Om man träffar - vill säga.

Call of Duty: Advanced Warfare
Spelets kampanj innehåller några onödigt långa transportsträckor. Att springa runt osynlig i skogen är en av dem.

Utöver det nya rörelsemönstret så erbjuder Atlas-dräkten olika finesser såsom osynlighet, en ökning i springhastighet, en kraftfältssköld och flertalet andra möjligheter. Precis som i Crysis, med andra ord. Dessa funktioner kan du endast använda dig av så länge du har tillräckligt med batteri i din dräkt vilket tillför en strategisk detalj till en i övrigt väldigt välgjord spelmekanik. Det gäller att man hushåller med krafterna och ser till att nyttja dem vid rätt tillfälle. Att använda dessa nya funktioner framförallt i multiplayerdelen tillför en hel del till ett innan rätt uttjatat koncept och det är trevligt att se att även Call of Duty kan utvecklas.

Call of Duty: Advanced Warfare
Att kalla de flesta matcherna i multiplayer för intensiva hade varit en underdrift. Advanced Warfare attackerar dina sinnan på ett sätt som väldigt få spel gör.

De allra flesta som inhandlar ett Call of Duty-spel gör det för att först och främst tillbringa hundratals timmar med multiplayerkomponenten, och det finns gott om anledningar till att hänga kvar i multiplayerläget i Call of Duty: Advanced Warfare. Till att börja med har man nu valt att introducera ett läge som är mer anpassat och välkomnande för nya förmågor, nämligen något man valt att kalla "Combat Readiness Program". Du blir inslängd i en match där du möter både människor och datorstyrda fiender, men där utvecklarna valt att utelämna mer tävlingsinriktade element som "killcams" och statistiken på hur många gånger du dött. En fin liten gest som många nya spelare lär uppskatta.

Call of Duty: Advanced Warfare
De nya förmågorna gör att du måste tänka till en extra gång innan du rundar hörnen samt kräver att du hushåller med kraften som finns i dräkten.

När du väl känner dig bekväm nog att tackla "äkta" multiplayer så finns det gott om olika lägen att leka runt i. Klassiker som Team Deathmatch, Hardpoint och Capture the Flag i all ära men det som verkligen stjäl all uppmärksamhet är underhållande nytillägget Uplink (i ett nötskal: införskaffa "bollen" och släng den i motståndarens målzon) samt det kära återseendet i form av Search and Destroy. Och det är i multiplayer som exo-dräktens hopp- och dodge-funktion gör sig allra bäst.

Call of Duty: Advanced Warfare
Sledgehammer Games har arbetat med spelet sedan tre år tillbaka och det märks.

Att kunna göra en blixtsnabb sidledsfint mitt i en intensiv eldstrid är oftast skillnaden mellan om du vinner eller förlorar och att kunna göra de där höga dubbelhoppen gör att ingen plats känns säker på någon bana. Är du van med att sitta ostörd i ett hörn av kartan med ditt krypskyttegevär så lär du behöva tänka om alltså. Det som är synd är att vissa av de nya banorna är rätt oinspirerande och inte riktigt så roliga som jag hade hoppats på.

Många banor är utvecklade med vertikalt spelande i fokus med mycket skydd så att man verkligen får användning för det nya rörelsemönstret, men det gör samtidigt att vissa av dem lämnar en del att önska gällande kreativitet i den grundläggande arkitekturen. Exempelvis blev jag förvånad och besviken över det faktum att en bana som Defender (som har en tsunamivåg som drabbar mitt i matchen) inte förändrades nämnvärt och hade det inte ropats ut att vågen var på väg in är jag osäker om man ens hade märkt av den. Min förhoppning är att Sledgehammer Games sparat en del av deras bästa kreationer till kommande DLC-paket.

Call of Duty: Advanced Warfare
Att man är fler till antal i en uppgörelse är aldrig en garanti för seger i Call of Duty: Advanced Warfare.

Ett annat nytt spelläge är "Exo-Survival" som är ett läge upp till fyra spelare där man möter våg på våg av fiender som gradvis blir starkare samtidigt som uppdrag dyker upp under speltiden, bland annat samla namnbrickor och desarmera bomber innan tiden går ut, och målet är att överleva så länge som det går. Underhållande inledningsvis men ju högre upp du kommer och ju starkare fiender och du själv blir (du kan uppgradera din arsenal under tiden) ju mer uttråkad blir man. Sedan finns det bara ett fåtal olika uppdragsvarianter som kommer och går vilket ger upphov till massor av tröttsam repetition. Kul en stund men inget som kommer att hålla någon kvar i långa loppet.

Call of Duty: Advanced Warfare
Att kitta sitt vapen och skräddarsy sina "loadouts" för alla tänkbara scenarior är ett måste för att överleva.

Däremot har man satsat stenhårt på ett belöningssystem i Call of Duty: Advanced Warfare för att ge folk en anledning att inte enbart hänga i multiplayer. Allt du gör blir belönat med gåvor (vapen, klädesplagg till din egenskapta karaktär och tillfälliga egenskaper såsom dubbel XP) oavsett om du spelar single player, Exo-survival eller multiplayer. Dessa gåvor kan däremot endast appliceras i det sistnämnda läget. Du kan samla olika versioner av alla vapen (Enlist, Professional och Elite) vilket innebär att de blir starkare inom vissa områden men samtidigt sämre inom andra.

Jag gillar att de siktat in sig mycket på balans när det gäller alla de olika vapen och att man inte får den där känslan av övermäktighet som många andra spel inom samma genre kan ge dig. Å andra sidan blir jag förvånad hur underlägsen man känner sig när man tar kontrollen över en mech-dräkt i en multiplayermatch då rörelsemöjligheterna försämras något extremt och allt som oftast hinner de mer dina mer flinka motståndare krossa dig inom loppet av några sekunder. Det känns lite avigt att helst undvika den där enorma robotdräkten som dyker upp ibland på banan.

Tur då att man kan göra sina egna loadouts med vapen, kläder och "Scorestreaks" (speciella föremål och attribut du får tillgång till ju mer poäng du skrapar ihop under ett liv) så man slipper jaga efter robotdräkter och allt vad det är. Det gamla systemet där man fick välja tio olika saker har blivit uppgraderat till tretton i Call of Duty: Advanced Warfare och jag har spenderat onödigt mycket tid med att välja och vraka så att mina många valbara loadouts är perfekta oavsett vilken bana och läge det gäller.

När det kommer till det audiovisuella är Advanced Warfare lika imponerande som det är förutsägbart. Den nya grafikmotorn bjuder upp till maffig next gen-dans och gör detta med bravur. Det handlar inte om marknadens snyggaste spel (på långa vägar) men en klar och tydlig förbättring jämfört med tidigare år samt bättre och mer livfull estetik. På ljudsidan är vapnen fortfarande förhållandevis fjösiga och surroundmixen imponerar inte men röstskådespeleriet är bra och de gigantiska explosionerna låter minst sagt maffigt

Call of Duty: Advanced Warfare
Fängelsebanan "Riot" är en av de roligaste multiplayerbanorna någonsin i Call of Duty. Riktigt, riktigt bra.

Så är Call of Duty: Advanced Warfare spelet som ställer serien på ända? På ett sätt är det ett klassisk och väntad uppföljare med sin fläskiga Hollywood-ton som baserar sig mer i vad man kan ha sönder och vad som ser coolt ut framför en givande historia. Som vanligt erbjuds raska och hänsynslösa multiplayermatcher som kräver en del av spelaren. Samtidigt vågar det här spelet äntligen ta ut svängarna när det kommer till det spelmekaniska mer än tidigare och försöker mer än någonsin bjuda in så många nya spelare som möjligt med ett fräscht koncept.

Även om det inte nödvändigtvis är särskilt vågade, innovativa eller spännande nyheter som man valt att implementera i spelserien är det ändå ett tydligt steg i en annan riktning än tidigare, en önskan om att komma bort från det gamla formatet. Det är ju alltid glädjande när man siktar på en förändring i något som alltid varit detsamma och jag har haft, och lär fortsätta ha, väldigt roligt med Call of Duty: Advanced Warfare trots storyns tillkortakommanden.

I spelvärlden säger ju vissa att krig aldrig förändras. Call of Duty: Advanced Warfare är en förändring och därmed ett undantag från talesättet. Det är inga gigantiska kliv som Sledgehammer gjort men att norpa inspiration från såväl Halo som Crysis anser jag vara helt rätt i det här fallet. Advanced Warfare är en frisk fläkt i en spelserie som enligt mig stått stilla i flera år.

8 / 10
+
Härliga förändringar i spelmekaniken, underhållande multiplayer, fenomenala skådespelarinsatser, grymt bra mellansekvenser, läcker grafik
-
Kampanjen tar slut efter endast sex timmar, en del bleka multiplayerbanor

Petter Hegevall
Ica Maxi tabbade sig rejält när de redan i fredags ställde ut Playstation 4-versionen av Advanced Warfare i hyllan. Jag köpte det, skyndande mig hem och njöt av den första fräscha installationen i den här spelserien sedan Call of Duty: Black Ops. Spelmekaniken är ny, grafiken läcker och mellansekvenserna fenomenala. Att Sledgehammer hämtat inspiration från såväl Titanfall som Crysis råder det inga tvivel om men jag gillar det här. Även fast jag bara hunnit spela några få multiplayermatcher. Årets Call of Duty överraskar... 8/10

• Imperial scout
    I den senaste upplagan av Call of Duty vankas det framtidskrig med legosoldater där exoskelett är det nya heta. På förhand har det sett ut att... 8/10