Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues

Kan ett Lego-spel baserat på Indiana Jones-haveriet Kristalldödskallens rike verkligen vara bra? Jonas har hårdtestat Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues...

Redan när Lego Indiana Jones utannonserades kände jag mig skeptisk. Star Wars är fyllt med ett härligt persongalleri och mycket av tjusningen i Lego Star Wars var ju att hejvilt blanda huvudpersoner och bara ha kul. I Indiana Jones är egentligen ingen annan än Henry Walton "Indiana" Jones direkt känd och filmerna är barnförbjudna. Därmed blev det svårt för kidsen (som man väl ändå får säga att spelet riktar sig till) att fatta vad som parodierades och de spelbara figurerna var trista.

Nu är alltså Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues, och bland nyheterna sedan föregångaren märks att man piffat till ursprungsäventyren något, lagd till en ban-editor och framför allt inkluderat den senaste (och sämsta) Indiana Jones-filmen, Kristalldödskallens rike. Och med tanke på att onlinestöd saknas helt, får jag väl erkänna att jag inte var helt optimistisk över chanserna till ett riktigt grymt underhållningsvärde.

I Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues möts man av en ny typ av hub-värld jämfört mot tidigare Lego-spel. Här är allt mer uppstyrt och filmerna har sina egna världar, vilket gör att man inte kan hoppa fram och tillbaka som man vill från innan man gjort allt det som krävs för att låsa upp nästa hub-värld. De tre första filmerna har varsin hub-värld, medan den senaste (och återigen sämsta) filmen har blivit uppdelad i inte mindre än tre världar.

Kristalldödskallens rike är kort och gott anledningen till att Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues alls släpps, vilket ju gör att man direkt känner ett sting av oro. En oro som inte är helt obefogad, ska det visa sig. Dels är äventyret ytterst slentrianmässigt utformat enligt exakt de principer som Lego-äventyren alltid varit uppbyggda av, men det är även mer frustrerande.

Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues är inte helt buggtestat och genomtänkt utan känns ofärdigt hoprafsat för att hinna ut till årets julhandel, till vilket pris som helst. Därmed lyckas jag ofta köra fast i vad som borde vara ett enkelt barnspel flera gånger och vandra fram och tillbaka längs banorna för att hitta någon väl dold spak jag missat att dra i eller något liknande.

Därmed befarar jag att förmågor mycket yngre än de modiga 32 år jag kommit upp i kan uppleva Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues som alldeles för svårt. Och när man sedan lägger till det småsega persongalleriet tvivlar jag på att barnen alls kommer ha speciellt kul med äventyret, även om det till viss del hjälps upp av det faktum att man kan bygga om figurerna som man önskar.

En annan nyhet i Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues är att fordon nu tar en mycket större plats i själva äventyret. Men som så ofta blir fallet i alla spel som inte heter något med Halo är det väldigt ogenomtänkt och ofta fastnar jag i väggar, krockar med objekt och knappt kommer loss eller något annat. Det fungerar helt enkelt inte speciellt bra att köra fordon och då spelar det ingen roll att det finns flera varianter och utföranden samt att man kan skaffa flera nya.

Så var det banbyggaren då. Och den är faktiskt riktigt bra. Tänk Forge-funktionen i Halo 3 där man bygger om befintliga banor. Det ger mindre variation än i exempelvis Little Big Planet, men fortfarande mer än nog för de flesta. Det går smidigt att konstruera jävulska gap, fällor och andra trixigheter. Banbyggandet hade helt klart gett en extra betygspinne, om det nu inte vore så att onlinestöd saknas. Man får helt enkelt spela sina egna hopsnickrade banor, vilket betyder att de överraskningar man förberett inte blir så häftiga som man kunde hoppas.

Nej, Lego Indiana Jones fortsätter vara sorgebarnet i Lego-familjen för min del. Det har helt enkelt inte det där lilla extra. Det går inte bara att överföra Lego Star Wars-konceptet utan vidare. Istället skulle TT Games kanske ha gjort ett spel som mer liknande Tomb Raider eller Uncharted i Lego-utförande när man tolkade Indiana Jones-filmerna. Nu sitter jag här med ett rätt trist persongalleri, en artificiell partner som är rysligt korkad och banor som inte alls känns klockrena.

Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues är inte uselt och har absolut sina ljusa punkter som att två spelare nu kan gå hur långt ifrån varandra som helst på banorna, men det är verkligen inte alls lika bra som sina andra spelbara Lego-syskon. Och det är i första hand dem du ska kika på om du känner att du vill Lega-äventyra nu i jul.

Lego Indiana Jones 2: The Adventure ContinuesLego Indiana Jones 2: The Adventure ContinuesLego Indiana Jones 2: The Adventure ContinuesLego Indiana Jones 2: The Adventure Continues
5 / 10
+