Homeworld Remastered Collection

Homeworld Remastered Collection

Gamereactor har gett sig i kast med en av de bästa remasters vi haft nöjet att provspela. Häng med när vi förklarar varför det är dags för dig att återupptäcka Homeworld...

Det känns som att väldigt många recensioner nuförtiden startar med en liten historielektion, och denna kommer på gott och ont inte vara annorlunda. Homeworld utvecklades av Relic Entertainment och släpptes 1999 med överväldigande höga betyg. I spelet bjöds det på utforskande i rymden på då revolutionerande tredimensionella premisser och vi bjöds på rejält ögongodis när enorma flottor drabbade samman i episka omgivningar.

Homeworld handlar om Kushan-folket som hittar ett kraschat rymdskepp i öknen. Skeppet innehåller ny teknologi, men även en karta till Kushans hemvärld - vilket gett spelet dess namn. Det blir moroten för Kushans att påbörja sin resa hemåt, och allting går galant till de påbörjar sin resa med det enorma moderskepp de konstruerat. Därefter går allt snabbt utför och resan hem förvandlas till en kamp om överlevnad.

Homeworld: Cataclysm och Homeworld 2 fortsatte denna story, men därefter blev det strul med serien och THQ köpte upp utvecklarna 2004, för att tre år senare även skaffa rättigheterna till Homeworld. Men då hade många från Relic redan lämnat studion för att jobba vidare på egen hand med ett nytt spel i genren.

Homeworld Remastered Collection
Detta är en av de bästa remasters vi spelat, oerhört genomarbetat.

För att göra en lång historia kort så gick THQ i konkurs 2013, och allt de ägde såldes i en utförsäljning. Gearbox Software kom över rättigheterna till Homeworld, och de sade sig ha stora planer för vad de menade var en av deras favoritspelserier. Och nu ser vi alltså det första resultatet av detta, nämligen en så kallad remaster av de båda numrerade spelen i serien.

Det tog tid dock, och ursprungligen skulle detta ha släppts redan 2014, vilket fått många fans av serien som redan på förhand var tveksamma mot Gearbox att ytterligare tvivla på uppköpet. Men, och låt mig slå fast det nu direkt, det helt i onödan. För Gearbox har gjort ett otroligt jobb med att modernisera denna klassiker. Homeworld Remastered Collection hade kunnat vara ett gammalt spel med HD-upplösning av det slag vi sett så manga gånger tidigare, men Gearbox hade större ambitioner än så och har restaurerat spelet med stor noggrannhet.

Homeworld Remastered Collection
Homeworld och Homeworld 2 ingår i samlingen, medan Homeworld: Cataclysm saknas av tekniska anledningar.

Därmed är grafiken naturligtvis det första jag noterar när jag startar spelet. Originalet började se ganska slitet ut med ögon anpassade för år 2015, men Gearbox har gjort om rubb och stubb. Till och med mellansekvenserna har ritats om, där de tagit största möjliga hänsyn till förlagan. Därför ser rymden återigen såhär härligt inbjudande ut som den gjorde när det begav sig och det är storögt jag beskådar enorma rymdstrider med över 200 skepp inblandade.

Upplösningen är inte bara HD, utan Gearbox har fläskat på med stöd för 4K-grafik, men även på lägre inställningar märks det direkt vad genomarbetat det är. Homeworld-designen var suverän redan när det begav sig, och nu framträder ytterligare läckra detaljer. Det gäller i synnerhet när skeppen börjar få skråmor och blessyrer av rymdstriderna.

Homeworld Remastered Collection
Det märks på de påkostade singleplayerkampanjerna att detta är spel för en svunnen tid innan allt kom att handla om multiplayer.

Musiken som komponerades av Paul Ruskay utgör en stor del av atmosfären i Homeworld-spelen. Ruskay satsade på ambient med en lätt känsla av Mellanöstern i ett annorlunda soundtrack i vad som måste betraktas som ett av de främsta bidragen till spelvärlden. Även här hade Gearbox kunnat göra det lätt för sig och ta de gamla komprimerade ljuden och lägga in i spelet. Men de tog istället kontakt med Ruskay och fick honom att ge dem originalinspelningarna. Tack vare modern teknologi och oändligt med lagringsutrymme så låter det alltså bättre än någonsin.

På samma varsamma sätt har även röstskådespeleriet hanterats. Ni som spelat originalen minns säkert att moderskeppets röst, Heidi Ernest, inte kunde vara med i Homeworld 2. Det har Gearbox löst genom att bjuda in henne till studion för att spela in alla repliker, och därför är det nu för första gången samma röst i både del ett och två. Jag kan inte komma på något annat tillfälle där en remaster fått denna typ av kärlek.

Homeworld Remastered Collection
Räkna med flera spännande twister i storyn, ibland blir det lite för mycket av det goda dock.

Homeworld och Homeworld 2 är fortfarande separata spel i denna samling, men de har båda samma moderniserade användargränssnitt. Det gör det betydligt smidigare att navigera runt i menyerna. Spelmekaniken har också homogeniserats mellan spelen vilket bland annat betyder att man numera tankar skeppen på samma sätt i båda spelen, även om det mesta är oförändrat.

Men ändå, Homeworld Remastered Collection är den bästa och mest kärleksfulla remaster jag sett i spelsammanhang. Det här är helt enkelt den standard alla borde följa när de ska ge ut gamla klassiker på nytt istället för att bara slänga på lite nya ljuseffekter och högre upplösning. Gearbox har gjort en kulturgärning av rang och lyckats med konststycket att få det att kännas både nytt och fräscht, utan att förta något av det gamla.

Homeworld Remastered Collection
Det är en väldigt vuxen historia som berättas där krig inte porträtteras som vi annars är vana vid.

Det ska såklart påpekas att det hjälper att både Homeworld och Homeworld 2 var utmärkta spel till att börja med. Gearox har låtit bli att peta för att det helt enklt inte behövs. Båda spelen har en ganska tragisk story, i synnerhet jämfört med andra spel i genren, och krig porträtteras som en hemsk och grym börda snarare än något glorifierat spektakel. De som gillar metaforer kan bara byta ordet hemvärld mot hemland, och sedan snegla på de östra länderna runt Medelhavet.

Homeworld och Homeworld 2 påminner oss om en svunnen tid då det var en självklarhet att alla spel skulle ha en påkostad singleplayerdel som inte bara var en snabb förberedelse inför multiplayer. Paketet innehåller över 30 uppdrag vilket kommer hålla dig sysselsatt under lång tid framöver. Även om den action som serveras mestadels är både utmanande och spännande, så har manusförfattarna möjligen en lite väl stor fäbless för twister i berättelsen. Mellan varven slutar det oförhappandes med att hela mina flotta utraderas, varpå jag måste starta om.

Homeworld Remastered Collection
Grundspelbarheten är i princip oförändrad och så bra att det känns som ett helt nytt spel.

En av de mer intressanta grejerna i Homeworld är att man måste spela igenom hela äventyret med samma flotta. Nya skepp konstrueras naturligtvis allt eftersom, men man har inte obegränsade resurser. Därför kan det, efter för mycket dåligt spelande, sluta med att man helt enkelt inte längre rår på sin motståndare. Lyckligtvis autosparas det ofta, så det är inget reellt problem.

Den gamla spelbarheten står sig alltså än idag och att spelet sminkats upp är inte för att dölja några brister, utan för att göra denna klassiker rättvisa. Jag saknar tyvärr Homeworld: Cataclysm i samlingen, men eftersom originalkoden dessvärre är borta är det inget som Gearbox kan beskyllas för. De har till och med lovat att fixa även det om koden skulle dyka upp. Lägg till detta att samlingen även innehåller ett multiplayerläge - om än visserligen i betafas - och du har ett tämligen fullmatat paket ändå.

Homeworld Remastered Collection
Scenerna som möter oss i äventyret spöar ofta det mesta i scifi-väg.

Jag kan verkligen rekommendera Homeworld Remastered Collection till alla fans av rymden och strategi, helst i kombination. Det har varit lite strul med att starta spelet för somliga, men jag har inte själv haft några sådana problem annat än att grafikkortet behövde uppdateras. Jag tycker att det för ett PC-spel snarare är i väldigt gott skick.

Som sista brasklapp vill jag även informera alla ni puritaner som trots allt tycker att det var bättre förr, att även originalversionerna av Homeworld och Homeworld 2 också ingår i detta paket. Jag sade ju att det var fullmatat...

9 / 10
+
Extremt påkostad remaster, suveränt gameplay, vuxen story, massor att göra, finslipat menysystem, underbart ljud, originalspelen ingår,