Green Day: Rock Band

Green Day: Rock Band

Punken lever, länge leve punken! Sophie har trummat sig varm till Green Days rappa låtar och avlämnar en rapport

Vi har blivit matade med legogubbar, brittiska pottfrisyrer och rutiga gubbkepsar, allt i musikens namn. Nu är det dags för ett nytt bandspecifikt musikspel, och turen har gått till kajaltunga punkbandet Green Day.

Jag kommer ihåg mig själv som 13-åring och min första kontakt med Green Day, för så gammal var jag när Dookie kom ut. Per automatik spelas glada minnen upp i hjärnbalkens biosalong när jag hör låtar som When I Come Around och Basket Case. Jag kommer ihåg stunder när man som nybliven tonåring trodde att man var lite häftig, sur och svår för att man lyssnade på musik som lät ösigare än valfri sång med Dr. Alban och monoton eurotechno. Green Day blev ett inte alltför avlägset musikval.

Det där med att vara lite häftig, sur och svår infinner sig dock inte när jag trummar mig svettig till treackordspunken som utgör stommen av Green Days snabbare låtar. Nog finns tempot där när jag likt Mupparnas husbandstrummis öser på, men inte tusan är låtarna svåra. Efter en diskussion med mina vanliga bandmedlemmar, håller de med att det knappast är en stor utmaning att ta sig igenom Green Days repertoar, oavsett om man killar en gitarr eller bas.

Green Day: Rock Band måste vara ett av de första musikspelen som skiter i hela konceptet med musikspel. I vissa låtar exkluderas ett eller ett par instrument, men att Harmonix/Demiurge Studios dessutom valt att ha med låtar där inget instrument tar en skälvande ton över huvud taget, känns det som Green Day kanske inte var det bästa bandet att basera ett Rock Band-spel på. Karaokespel har jag nämligen fått nog av för länge sedan.

Extramaterial finns det gott om i Green Day: Rock Band, och med all rätt. Det är ett spel som talar till fansen först och främst. För att låsa upp ett av de många, många koncertfoton som man tydligen ska nöja sig med, gäller det att få antingen treor eller femmor i rating på låtarna du spelar i karriärläget. Om man känner ett ryck i den där kompulsiva samlarådran kan man utan tvekan sysselsätta sig med det, men nog är extramaterialet lagt åt det mer undernärda hållet.

Allt som allt innehåller Green Day: Rock Band 47 låtar, exklusive de nedladdningsbara. Green Day: Rock Band är det första bandspecifika spelet där låtlistan utgörs av hela album, vilket är förståeligt i det här fallet. Även om Green Day har spelat tillsammans ett tag, har gruppen inte så många album i baken att eventuella listettor kan utgöra en hel låtlista i ett musikspel, ens i teorin.

Nackdelen med att smiska in hela album i låtlistan innebär att ett gäng skitlåtar, ur ett bandperspektiv sett, oundvikligt kommer med. Ta exempelvis Song of the Century, där det bara är sångaren som får ta ton. Visst, låten i sig är fin och så men där illustreras verkligen problemet med att Green Day har för få låtar att fylla upp ett musikspel med. Pluspoäng dock för att de som hellre sitter och nöter något av de vanliga Rock Band-spelen, som vanligt (Beatles undantaget) har möjligheten att föra över samtliga Green Day-låtar till sin Rock Band-låtlista.

Inte helt överraskande är Green Day: Rock Band ett spel som tilltalar fansen först och främst. Att smiska trummor som Tré eller sjunga som Billie Joe är ju inte helt fel. I teorin. För de som är rockgudar i sitt vardagsrum, men som nödvändigtvis inte gillar Green Day, känns Green Day: Rock Band inte direkt oumbärligt. På grund av en ojämn låtlista och bristande svårighetsgrad blir spelet ointressant efter ett tag, även om det bjuder på underhållning så länge intresset håller sig på topp.

Green Day: Rock BandGreen Day: Rock BandGreen Day: Rock BandGreen Day: Rock Band
6 / 10
+