Borderlands: The Handsome Collection

Borderlands: The Handsome Collection

Har du några hundra timmar som ligger och skräpar? Toppen, för nu levererar Gearbox en Borderlands-samling som kommer hålla dig upptagen i flera månader framöver...

Med facit i hand skulle jag rangordna Borderlands som en av de fem bästa nya spelserierna under förra generationen. I synnerhet del två har jag spelat sönder och samman utan att tröttna, och det fortsätter vara roligt än idag med nya vapen att upptäcka och utforska. Men detta gäller nästan uteslutande PC.

Även om Borderlands 2 är roligt till Playstation 3 och Xbox 360 så släpptes det i precis den veva när det blev smärtsamt uppenbart att konsolerna absolut inte hängde med längre. Det blev enligt min ringa mening så begränsat när den krispigt tecknade grafiken försvann, det långa synfältet begränsades och flytet helt hackades sönder. Borderlands 2 krävde en PC för att komma till sin rätt, utan att för den sakens skull vara överdrivet krävande.

Borderlands: The Handsome Collection
Det är ett kärt återseende av det underbara persongalleriet i Borderlands-serien.

Lyckligtvis är det precis vad vi får nu i och med Playstation 4 och Xbox One. Äntligen har vi konsoler som kan göra spelet rättvisa. Detta i kombination med att många redan pensionerat sin Playstation 3 och Xbox 360 och därför missade Borderlands: The Pre-Sequel, är i huvudsak orsakerna till att 2K Games och Gearbox nu släpper Borderlands: The Handsome Collection.

Många har blivit besvikna över att det första spelet i serien saknas i något som kallas för en samling. Visserligen kör de på namnet Handsome Collection som ju antyder att det är spelen om Handsome Jack, men mer är ju alltid bättre. Å andra sidan är det bara ett halvår sedan The Pre-Sequel släpptes och de kunde precis lika gärna ha släppt enbart en komplett version av det till samma pris, och för min egen del tycker jag ändå att detta känns som en bra kompromiss där det hade krävts för mycket jobb (vilket lett till dyrare och längre utveckling - som vi spelare såklart ska betala) att inkludera originalet.

Borderlands: The Handsome Collection
Under de mest hektiska striderna faller bilduppdateringen märkbart.

För det ska sägas direkt, trots att det rimligen borde vara relativt enkelt att konvertera ett Unreal Engine 3-spel som detta till de PC-liknande konsolerna, så är det inte perfekt gjort på långa vägar. Jag menar inte att Borderlands: The Handsome Collection är för buggigt, utan att det precis som andra spel nuförtiden lanserats en månad för tidigt för att vi spelare ska leta buggar som sedan kan fixas med patchar.

Det betyder märkbara problem med v-synk, en instabil bilduppdatering (i synnerhet Xbox One), fiender som oförklarligt kan falla genom marken och så vidare. Gearbox har redan nu flaggat för att de jobbar på problemen och alltså är medvetna om dem, men om det kommer ta en månad att fixa eller ett halvår - och hur bra spelet blir efter patcharna återstår dock att se. Därför är PC trist nog fortfarande det bästa formatet för Borderlands-äventyr trots att Borderlands 2 snart är tre år gammalt och borde fungera helt utan krusiduller, och i fallet Borderlands: The Pre-Sequel är skillnaderna ännu större.

Borderlands: The Handsome Collection
Allt DLC finns inkluderat i Borderlands: The Handsome Collection, vilket ensamt ger mer extra underhållning än otaliga andra fullprisspel.

Med det grafiska ur vägen kan vi istället prata om något roligare. Spelen. För det är trots allt så att Borderlands: The Handsome Collection innehåller två av de mest skrattframkallande spelen på senare år. I synnerhet Borderlands 2 är ett mästerverk, och när jag efter det explosiva introt återigen ställs öga mot öga med en lika hjälpsam som störig Claptrap, infinner sig spelsuget direkt. Vant hittar jag första Vault-symbolen inne i hans lilla pörte, kollar hans underbara pinup-bilder och får mina första krutpåkar, allt medan jag lootar hejvilt.

Eftersom allt DLC finns inkluderat väljer jag att spela som Krieg, trots att Gaige egentligen är min favorit. Krieg har jag dock inte levlat upp till max ännu så det finns med andra ord lite kvar att göra med honom. Trots att snart tre år gått sedan jag spelade detta sist, är det fortfarande genrebäst när det kommer till level-system och tydlighet med alldeles suveräna menyer och roligt upplägg.

Borderlands: The Handsome Collection
Borderlands: The Pre-Sequel fungerar sämre än Borderlands 2

Vapen efter vapen jämförs med de jag redan har och snabbt är jag återigen inne i tänket där det gäller att välja vilka egenskaper som är viktiga och vad som är värt att offra. De som har figurer sparade från de äldre konsolerna kan för övrigt importera dem och fortsätta spela. Själv har jag inte haft möjlighet att testa detta eftersom jag spelade till PC och det måste vara inom samma konsolfamilj (det vill säga exempelvis Playstation 3 till Playstation 4), men mina Gamereactor-kollegor i andra länder säger dock att detta fungerar si och så och de har haft vissa problem med att importera figurerna.

För min egen del är det inte överdrivet viktigt oavsett dock, och jag skulle inte ha velat importera mina PC-figurer ens om jag kunde. Det är roligare att spela från början och faktiskt försöka ta alla achievements och se hur denna version ser ut och fungerar. Humorn känns för övrigt fortfarande lika klockren, liksom alla popkulturella referenser och den där känslan av att inte vilja stänga av konsolen trots att natten håller på att övergå till morgon infinner sig konstant.

Borderlands: The Handsome Collection
Det går inte att växla mellan Borderlands 2 och Borderlands: The Pre-Sequel via menyerna, utan de installeras som två separata spel.

Dessutom är persongalleriet helt underbart. Handsome Jack själv är helt ljuvlig och jag tycker Borderlands-serien har ovanligt bra kvinnliga figurer med, något vi annars inte är överdrivet bortskämda med i actiongenren. Min personliga favorit är annars storviltjägaren Sir Hammerlock som är så ohyggligt oetisk att jag inte annat än kan dra på smilbanden, och Dynamit-Harrys avlägsne släkting Tiny Tina är också en figur olik det mest vi stött på i spelvärlden tidigare.

Borderlands 2 står sig kort sagt förbaskat bra. Om du tidigare spelat det till PC är det dock tveksamt om jag kan rekommendera dig att spela om till konsol, annat än om du missat allt DLC och nu vill få uppleva det. Det är nämligen så rasande mycket extrainnehåll att spelet praktiskt taget blir dubbelt så stort. Däremot känns äventyret nästan som nytt jämfört med de äldre konsolerna, och så finns möjligheten till lokal multiplayer för upp till fyra personer. Jag kan dock ändå känna att pricken över i:et hade varit att få ett helt nytt miniäventyr exklusivt till Playstation 4 och Xbox One som komplement till allt det andra bara för att erbjuda i alla fall något nytt.

Borderlands: The Handsome Collection
Spelkontrollen, level-systemet, designen, humorn, musiken och spelvärlden gör att man aldrig vill sluta spela.

Nåväl, här finns ju även Borderlands: The Pre-Sequel, som visserligen inte håller samma skyhöga klass som Bordelands 2, men väl är ett underhållande och långt äventyr. Det utvecklades inte av Gearbox, utan 2K Australia och känns inte riktigt lika träffsäkert. Det är liksom lite för mycket av allt. Exempelvis Claptrap - som i sitt fruktansvärt enerverande jag ändå kan vara rolig i små doser - medan han här är en spelbar figur. Det tjatar ut honom och blir lite tröttsamt när precis allt måste vara roligt, och det finns fler sådana exempel.

Flera bra delar finns dock och det underhållande spelsystemet är ju i grunden samma. Att jag ändå spelat det i över 50 timmar skvallrar ju om att jag inte haft alltför stor beef med Pre-Sequel. För min egen del hade jag gett Borderlands 2 en stark nia i betyg separat (kanske rent av en tia efter perfekt patchning och allt DLC) medan Pre-Sequel fått en sjua.

I slutändan känns Borderlands: The Handsome Collection lite för mycket som ett hafsverk för att nå våra högsta betyg, även om det som sagt håller på att patchas bort. Saker och ting laddar inte så snabbt som de borde, det är inte helt strömlinjeformat och aningen buggigt. Samtidigt innehåller det ett av mina favoritspel och ett annat mycket underhållande äventyr plus grymma mängder DLC. Har du inte spelat dem förut så är detta ett ypperligt tillfälle att haka på tåget och upptäcka storheten, likaså rekommenderas det om du verkligen älskar serien men inte fått uppleva den i all sin prakt ännu på grund av att du haft för gamla konsoler. Mycket bra, men andra ord, men samlingen har som sagt inte riktigt fått den kärlek det förtjänar.

8 / 10
+
Rejält uppdaterad grafik, brutalt mycket innehåll, ljuvlig design, träffsäker humor, suveränt level-system, bra musik, genomarbetad spelkontroll