Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Obsidian återuppväcker de klassiska isometriska PC-rollspelen till liv med Pillars of Eternity. Gamereactor har äventyrat och recenserat...

Obsidian har uppfunnit en tidsmaskin, och den heter Pillars of Eternity. Åtminstone känns det så när jag börjar spela och lämnar 2015 och reser minst 15 år bakåt i tiden, till den gyllene eran för PC-rollspel då Bioware och Black Isle skämde bort mig med det ena genombriljanta spelet efter det andra. Vi är alltså tillbaka bland förrenderade omgivningar, isometriska perspektiv och omfattande, djupa äventyr.

Obsidian har alltid känts som Biowares lillasyster och har mestadels utvecklat rollspelsuppföljare som (Neverwinter Nights 2, Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, Fallout: New Vegas och så vidare), och har även varit inblandade i Black Isle eftersom flera på studion kommer från just Interplays legendariska rollspelsdivision. Detta säger en del om erfarenheten som ligger bakom detta spel. Det har utvecklats med största respekt och massor av kärlek. Pillars of Eternity har sin egen stil, men lånar och hyllar det sena 90-talets rollspel på ett alldeles föredömligt sätt.

Pillars of EternityPillars of Eternity
      Men enkla medel har Obsidian åstadkommit fantastiskt vackra omgivningar.

Pillars of Eternity är en hyllning på det vis att det försöker återskapa (mellan varven lite för mycket) dessa klassiska spel med isometrisk kamera, målade porträtt av karaktärerna, gruppsystemet, dialogval och det säregna stridssystemet som gick i realtid men ändå inte. Till och med muspekaren ser ut som den gjorde i klassiska Infinity Engine. Allt är dock inte gammalt och bekant, utan det erbjuds även flera nyheter och innovativa inslag.

15 år är naturligtvis en halv evighet när vi snackar om teknologi. Men detta spel bevisar att det inte spelar någon roll hur hög upplösning eller bilduppdatering du har, om du kan kontra med riktigt bra design. Och det ska sägas utan omsvep, Pillars of Eternity är häpnadsväckande vackert. Det handlar inte om trist realism, och det finns inga effekter som vindar som ger trovärdiga dammoln, 4K-upplösta mustascher eller eldar som kastar läckert ljus på omgivningarna - men ändå vaggas jag övertygande in i känslan av att det är en verklig fantasy-värld jag besöker.

Pillars of Eternity
      Har du inte spelat klassiska rollspel förr är det hög tid att du provar det nu.

Redan från första minuten omsluts jag av rollspelet och börjar utforska dess unika element, omsorgsfullt skapade av Obsidian. De enkla animationerna ger paradoxalt nog nästan mer liv åt världen (ni som spelat äldre spel vet vad jag menar) och får den att kännas dynamisk, tillsammans med enkelt designat vatten och fauna.

Sättet storyn förs framåt på är också olikt andra spel. Ett bra exempel på det är när du tidigt i äventyret anländer till en stad där dussinet kroppar hänger från ett stort träd. Ett brutalt scenario, men historien fastnar inte vid det utan istället är det dialogen, musiken och animationerna som skapar den unika atmosfären. Det är ett fiffigt sätt att sukta spelarnas nyfikenhet eftersom man bra gärna vill veta vad som försiggår inne i staden. Detta är ett dialogtungt spel, och det gäller att fråga sig fram där valmöjligheterna baseras på vilka färdigheter du levlat upp.

Pillars of Eternity
      Det här är ett spel som ger dig större valmöjligheter än de flesta moderna spel.

Om du är nog intelligent kan du till exempel se fram mot ett helt batteri av vågade alternativ; om du däremot har god iaktagelseförmåga kan du gissa saker och se samband, och har du istället hög Lore kan du få en bättre förståelse över spelvärlden. De här dialogerna utvecklas och varieras alltså, och det finns fler faktorer som påverkar, inte minst val av ras samt mitt jobb och ursprung. Det vill säga sådant som avgjordes när jag skapade min figur. Sättet du utvecklar din karaktär kommer också påverka andra saker, som hur du löser vissa pussel eller hanterar situationer. Detta medan förmågor som Athletic eller Survival influerar annat runt omkring dig. Det är till och med viktigt att ta hänsyn till vilka föremål du har i packningen.

Mellan varven dyker åldrade textdokument och enkla illustrationer upp på skärmen. Detta sätt att berätta saker på ger massor av information och låter dig i detalj följa med i vad som händer runt omkring dig. Ett smart narrativ som kräver lite av spelaren men belönar desto mer. Det finns även pusselelement som att röra vid ringklockor och bergsklättring, vilket bidrar till att ge spelandet lite fräschör.

Pillars of Eternity
      Hemligheter finns överallt. Missa inte att utforska.

Själva striderna och karaktärsutvecklingen för tankarna till klassiska Dungeons and Dragons. På fler än ett sätt påminner Pillars of Eternity oss om den fjärde utgåvan av detta klassiska rollspels regler med exempelvis Daily Power, Dowry System och till och med yrkena vi kan välja. Lägg till det att alla Spells också påminner om D&D, men ungefär där slutar också likheterna. Det går att kasta besvärjelser på sina vapen, sin rustning och sköldar - samt laga mat, skriva Scrolls och göra magiska brygder med hjälp av pengar och ingredienser man fått från fallna fiender och via idogt utforskande. Det går till och med att skaffa sitt eget fort och gå från att vara hjälte till feodalherre.

Pillars of Eternity
      Stundtals känns Pillars of Eternity aningen opolerat.

En del spelmekanik känns lite märklig dock. Till exempel, när du lärt dig allt om en fiende (och därigenom komplett fyllt i din Bestiary), så får du inte längre erfarenhetspoäng av att dänga denna sort. Lyckligtvis får man även erfarenhetspoäng genom att klara uppdrag, hitta dolda fällor, öppna lås och hitta nya platser. Det går heller inte att helt fritt göra uppdrag i den ordning man vill eftersom det ibland krävs en viss nivå, vilket dock känns logiskt, men kan komma att störa somliga. Men om du ska renovera köket men saknar kunskap att göra det själv, anställer du inte vem som helst, utan vill gärna ha någon som har rätt kunskaper.

I slutändan har jag bara gott att säga om Pillars of Eternity. Det släpptes i rätt tid, jag hade verkligen saknat denna typ av spel, och efter att ha fått förrätter förra året i form av Wasteland 2 och Divinity: Original Sin, var behovet stor av klassiska rollspel som faktiskt känns som just rollspel. Det enda negativa är att hyllningarna ibland blir så omfattande att det hindrar fräschör. Fullt så stor respekt gentemot Infinity Engine behöver inte Obsidian ha. I övrigt är detta ett utmärkt rollspel men spännande story som får oss att tro på en ny vår för riktiga rollspel.

8 / 10
      +
      Enorm frihet, stort omspelningsvärde, ljuvlig design, välskrivet äventyr, vuxen story, välbalanserad utmaning, djupt spelsystem