Pokémon Ruby/Sapphire

Pokémon Ruby/Sapphire

Jonas har utrustat sig med Pokébollar och gett sig ut för att utöka illerfamiljen med några fler små monster.

Det känns både ärligt och på alla sätt korrekt av Nintendo att inte sätta siffror på uppföljarna till Pokémon. De är helt enkelt inte regelrätta uppföljare, utan egentligen en form av ganska traditionella uppgraderingar där man får lite mer av allt. Detta är något som också i allra högsta grad gäller den tredje och senaste Pokémonserien, Ruby och Sapphire.

Men missförstå mig rätt nu. Det behöver inte vara något negativt. Man ska helt enkelt inte laga något som inte alls är trasigt. Pokémon Ruby/Sapphire erbjuder helt enkelt mycket mer av det vi redan lärt oss att älska och det känns fortfarande lika roligt att samla varelser i bollar. Samlarmani är grunden till spelet. Man vill helt enkelt hitta alla monster så man får se dem, och helst tämja dem så man kan använda dem i strid.

Denna gång får man välja om man vill spela som en pojke eller flicka innan man går på äventyr. Precis som i föregångarna tilldelas man en Pokémon vid spelets början. Nytt är också att man denna gång får ett par löparskor av sin mor vid starten. Ett mycket vist val som gör spelet mer njutbart, och det blir inte tråkigt när man ska gå långa distanser.

Den tekniska biten är inte alls viktig i ett spel som Pokémon. Därmed inte sagt att grafiken på något sätt är dålig. Alla monster (närmare 400 stycken) är rena uppvisningen av fantasirikedom när den är som bäst. Några av monstren kommer från tidigare spel. De har dock uppgraderats och fräschats till.

Inlärningskurvan för spelet är obefintlig och man blir snabbt varm i kläderna. Spelet förklarar hela tiden pedagogiskt hur man ska göra vid varje nytt moment. Något som helt gör den nästan löjligt tjocka manualen överflödig. Allt bygger på samma princip som de flesta japanska menybaserade rollspel använder. Monstret man använder har en rad färdigheter. Är man snabb hinner man attackera motståndaren innan denne slår tillbaka och är man stark gör man mycket skada. Dessutom är varje Pokémon indelade i grupper. En vatten-Pokémon gör exempelvis extremt mycket skada på en stendito, medan de fysiskt starka fighting-Pokémon tar mycket stryk av psykiska krafter.

Så det gäller att vara taktisk när man skapar den lilla grupp bestående av högst sex monster som man bär med sig. Träffar man på en ny typ av Pokémon gäller det att skada denne så mycket som möjligt att den blir lätt att fånga utan motstånd. Något som är svårare än det låter som, då dina starka Pokémon bara gör blandfärs av en riktigt svag Pokémon. Det gäller att hela tiden vara lagom mycket starkare så man inte gör för mycket skada.

Förutom att slåss mot Pokémon ute i naturen finns också gott om andra människor i spelet. Precis som tidigare möter man gymledare för att få för spelandet nödvändig utrustning. Gymledarna är inte några muskelberg, utan snarare riktiga latmaskar. Det är deras Pokémon som är vältränade och ska bekämpas. Runt om i världen finns också gott om andra Pokémon-tränare, vilka inte drar sig för att komma med utmaningar. Något som ger klirr i kassan vid vinst.

Överhuvudtaget så är spelet enormt tidsödande, men på ett trevligt sätt. Man kan sitta i timmar och smyga omkring i högt gräs för att hitta en rosa kanin eller någon larv. Man försöker och försöker medan samlingen bara växer. Har man kompisar som också spelar spelet kommer det allra mest till sin rätt. Då kan man byta monster med varandra för att komplettera sin samling. Något som för övrigt är nödvändigt om man verkligen vill ha alla. Ett antal av monstren finns nämligen bara i den ena av de båda versionerna av spelet. En smart lösning som gör att det verkligen känns som att man byter fysiska saker med varandra snarare än några ettor och nollor.

Pokémon är fortfarande lika kul som när originalet släpptes. Små nyheter finns i spelet och andra delar har trimmats sedan föregångarna. Det är svårt att slita sig och spelet lämpar sig väl för både minutkorta och längre spelsejourer, vilket gör det till en perfekt reskamrat. Man vill verkligen lyckas hitta alla de där monstren. Det är faktiskt precis såhär bärbart spelande ska vara när det är som allra bäst.

Pokémon Ruby/SapphirePokémon Ruby/SapphirePokémon Ruby/SapphirePokémon Ruby/Sapphire
9 / 10
+