LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      recensioner
      Quantum Theory

      Quantum Theory

      Mikael har spelat Tecmos försök att slå sig in i västvärlden med en skamlös kopia av Gears of War. Panga tusen grå fiender och kasta en animetjej i det lågintensiva Quantum Theory.

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      En gång i tiden var spelvärlden proppfull med kloner. Vartenda framgångsrikt spel kopierades, ofta bokstavligen, och gavs ut med ett nytt namn. Oftast var de ordentligt mycket sämre än originalen. Men numera är det inte lika vanligt. Spelbranschen är för stor och för väldokumenterad. Det förekommer fortfarande, som när småutvecklare på PC försökte hänga på Halos framgångar med Pariah och Breed, men praktiskt taget aldrig bland de större utgivarna.

      Sen släpper Tecmo Koei spelet Quantum Theory, som är en så uppenbar klon av Gears of War att man nästan kan höra Epics advokater vässa pennorna. I en halvnära framtid lever spillrorna av mänskligheten i ett raserat stadslandskap, i en värld där enorma levande torn oförklarligt skjutit upp ur marken. Ur tornen kommer flygande demonmaskar som förvandlar folk till zombier, typ. Zombierna är allihop stora, grova och grå, och det är även huvudpersonen, som klampar runt i en tung plastrustning. Låter det bekant? Inte för att Gears of War är ett monument över originalitet, men nån måtta får det vara.

      Spelmässigt är det om möjligt ännu mer kopierat, fast utan all finess. Huvudpersonen Syd rör sig precis som Marcus, med samma tjurrusningar och sidohopp. Han dyker in i betäckning bakom skydd på samma sätt, han skjuter i blindo på samma sätt, han ruschar hukande med kameran i krigsdokumentärläge på samma sätt, han byter vapen på samma sätt. Det enda de inte har lyckats kopiera är den smarta omladdningen, vilken istället är extra långsam här. Man är också fastlåst till skyddet tills man trycker på A för att ta sig därifrån. Råkar du springa mot en vägg kommer du att fastna där medan fienden glatt pangar på.

      Men även om Tecmo har lyckats kopiera det uppenbara med Gears of War har de helt missat tanken och finessen bakom. Bandesignen är brutalt usel, med trånga utrymmen och ologiskt utslängda hinder där fiender dyker upp tills spelet tycker att det får räcka. Då öppnas vägen vidare genom att en fjösig gallergrind går upp eller att en lastbil råkar sjunka ner i leran varpå en garageport visar sig. Det är så löjligt ogenomtänkt att jag skrattar högt, vilket för övrigt var det enda nöjet jag fick från det här spelet. Utvecklarna skryter om dynamiska miljöer, och visst, det förekommer att något rasar ihop och öppnar nya passager men när själva spelandet är så trist blir det snarare ett irritationsmoment.

      Detta är en annons:

      Fienderna är också stenkorkade, och står antingen rätt upp och ner och skjuter eller kikar ut bakom ett hinder. De gångerna du har en medhjälpare blir det också tydligt att de är lika dumma, för striderna tar aldrig slut utan din inverkan. Till din hjälp har du en uppsättning vapen som allihop är fjösiga. Spelkameran är klaustrofobiskt klistrad till Syds axel och det känns som att man spelar med skygglappar, särskilt när fienderna råkar komma nära och man ska försöka klappa till dem i närstrid. Till råga på allt kan inte Syd hålla tyst utan vräker konstant ur sig actionklyschor som någon sorts parodi på Sylvester Stallone.

      Skulle du orka genomlida det här några timmar kommer du att stöta på en lättklädd dam som följer med Syd. Förutom prov på ännu mer artificiell dumhet kan hon användas som en projektil, i någon sorts hyllning till Wolverines och Colossus "fastball special" där man kastar henne på starkare fiender som hon sedan hugger i bitar.

      Rent grafiskt är Quantum Theory ett lysande exempel på hur Unreal Engine ser ut när det är som värst. Ojämn belysning som skiftar mellan urblekt och kolsvart, tonvis med grötig normal mapping, och en hemsk karaktärsdesign proppad med steroidgubbar. Animationerna är taffliga och trots en hyfsad bilduppdatering ger spelet ett hackigt, oprecist intryck.

      Quantum Theory har varit på gång under flera år och skulle vara Tecmos storsatsning för att lyckas i väst. Om det finns någon som helst rättvisa i världen kommer de att misslyckas, för det här är riktigt, riktigt dåligt. Jag kan inte förstå hur man kan arbeta så länge med ett spel utan att någon börjar ifrågasätta spelbarheten. Att spela det här spelet är snäppet roligare än att ha ryggskott, och det är för att eländet går att stänga av. Quantum Theory suger; det är inte en teori, det är fakta.

      Detta är en annons:
      Quantum TheoryQuantum TheoryQuantum TheoryQuantum Theory
      02 Gamereactor Sverige
      2 / 10
      +
      Enstaka intensiva ögonblick
      -
      Seg spelkontroll, usel kamera, korkade fiender, trist grafik, ruttet ljud, töntiga karaktärer, värdelös story
      overall score
      Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

      Medlemsrecensioner

      • fille49
        I en mörk avlägsen planet på en okänd plats som slåss för mänskiligheten i råa bataljer mot ursinniga fiender men det är inte gears of war... 10/10

      Relaterade texter

      Quantum TheoryScore

      Quantum Theory

      RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

      Mikael har spelat Tecmos försök att slå sig in i västvärlden med en skamlös kopia av Gears of War. Panga tusen grå fiender och kasta en animetjej i det lågintensiva Quantum Theory.



      Loading next content