Fire Emblem

Fire Emblem

Ondskefulle farbror Lundberg måste besegras i det underhållande strategirollspelet.

Det hinner gå rätt lång tid mellan de riktigt bra originalspelen till Game Boy Advance, men då och då dyker upp det upp spel som gör att förkastar allt vad stationära konsoler heter och fastar med sin GBA i händerna. Intelligent Systems Fire Emblem är just ett sådant spel. Oerhört bra helt enkelt. Perfekt utformat till det bärbara formatet, beroendeframkallande och extremt väldesignat.

Fire Emblem är en spelserie som fram tills nu inte släppts i Europa. Det är ett strategiskt rollspel med klassisk japansk handling. Du är strategen som flyttar omkring hjältarna på ett rutsystem där man möter fiendens enheter. Det finns olika kategorier av vapen för närstrid (svärd, lansar och yxor) samt på distans (pilbåge, spjut, kastyxa). De olika vapnen är olika effektiva mot varandra, svärd är bra mot yxor, yxor mot lansar och lansar mot svärd. Det gäller att utnyttja detta "sten, sax, påse"-system på bästa sätt. Det finns även magiker och stödenheter som kan hela eller utföra andra hjälpande handlingar. Kartan innehåller olika terrängtyper som kan vara fördelaktiga eller problematiska och så finns det affärer, hus, borgar (där din enhet helas om du stannar där) utspridda över kartan. I kampanjläget följer du först Lyn och hennes kamp att ta sig plats bredvid sin morfar på tronen. Denne håller på att bli förgiftad av hennes farbror Lundberg (jorå, vi trodde länge han hette Sundberg, men så var det inte). Det finns för övrigt en trubadur som heter Nils i spelet också. När han spelar sin musik, kan enheten som hör musiken användes en extra gång under samma runda. Efter Lyn så får vi hjälpa en annan tronarvinge Eliwood. Jag ska inte avslöja mer, men spelet innehåller relativt många kapitel och det finns massor att göra längs vägen.

Handlingen är mycket bra, även om det kan bli lite tjatigt med all textdialog som ibland avbryter strider och framförallt föregår dessa. Det går dock fint att klicka förbi dialogen om man inte har tid eller tålamod. Din framfart sparas hela tiden mellan varje runda och du kan därför med gott samvete stänga av GBA:n mitt under en strid. Vilket givetvis är en perfekt lösning då ett kapitel ibland tar uppåt 20 minuter att spela igenom. Det gäller att vara försiktig med sina enheter, för "dör" de kommer de inte tillbaka till nästa strid. Det gäller också att hushålla med vapnen för de förbrukas när de används. En bågskytt utan pilbåge är tämligen värdelös. Alla enheter kan inte använda alla föremål och vapen, men vissa vapen kan man byta mellan karaktärerna. Alla din enheter eller karaktärer går upp i nivåer på klassiskt rollspelsmanér och tjänar erfarenhetspoäng i striderna. De blir också skickligare på att hantera sina vapen och föremål allt eftersom. Ett kapitel går oftast ut på att ta sig till ett visst ställe på kartan, besegra alla fiender eller att besegra en viss fiende.

Fire Emblem utvecklas som jag nämnde av Intelligent Systems som även har gjort de superba Advance Wars-spelen. Personligen uppskattar jag designen och atmosfären i Fire Emblem mer, men dessa tre spel är utan tvekan några av de absolut bästa till formatet. Grafiken är kanske inte den allra mest avancerade till formatet, men fyller sin funktion med råge. Musiken är också något som höjer spelupplevelsen. Jag kan inte sluta spela Fire Emblem som även kan länkas ihop för strider kompisar emellan. Det är ett utomordentligt spel, perfekt anpassat till att spelas i små doser när man har en stund över på bussen, i sängen eller när man väntar på sin tur i apotekskön.

Fire EmblemFire EmblemFire EmblemFire Emblem
9 / 10
+