Kinect Sports

Kinect Sports

Rare och Microsoft lägger karbonpappret över Wii Sports och serverar partyspelet Kinect Sports. Elfving har bowlat, boxat, spelat pingis och joggat på stället - och satt betyg

Hur man än vänder och vrider på det: steget från traditionella till rörelsekänsliga handkontroller var ett steg närmare inlevelse och realism. Ett litet steg, åtminstone. Att svinga en Wii-fjärr eller Move-kontroll istället för att trycka på en knapp skänkte mer trovärdighet än gamla kontrollmetoder - när det var motiverat, och när det fungerade bra. Nintendos och Sonys kontroller kanske inte liknar ett bowlingklot, men att svinga dem mot TV:n är onekligen mer realistiskt än att använda en analog spak.

Men. Om man tar bort handkontrollen helt, som Microsoft nu har gjort med Kinect, är det ett steg i rätt eller fel riktning? Liknar luft ett bowlingklot mer än vad en handkontroll gör, rörelsekänslig eller ej? Vad är egentligen inlevelse?

Dessa inte allt för lättbesvarade frågor snurrar i huvudet när jag betar av grenarna i Rare-utvecklade Kinect Sports, en av releasetitlarna till Kinect. Upplägget är mer eller mindre en karbonkopia på Wii Sports; med färgglada avatarer ger du dig på partyvänliga sporter och spelar (med fördel) mot dina vänner.

Här finns sex sporter: "track and field", boxning, bordtennis, bowling, fotboll och volleyboll. Dessa grenar väljer du bland i en trevlig meny bestående av en enorm idrottsarena, där publiken jublar om du peppar dem ordentligt. Överlag är Kinect Sports snyggt presenterat och under sporterna dyker till och med licensierad musik upp för att understryka din (eller motståndarens) framgång. Allt från Good Vibrations och I Feel Good till Let Me Entertain You och We Are The Champions spelas, vilket känns lyxigt.

Det finns egentligen bara en gren i Kinect Sports som ger mig merkänsla och det är fotbollen. I ett smart nedstrippat läge spelar du här mot datorn eller en kompis och växlar mellan att anfalla och försvara. Att använda fötterna är förvånansvärt roligt och det är imponerande hur Kinect-kameran hänger med i svängarna och hur jag siktar.

Varje gång du får bollen kan du skjuta åt tre förutbestämda håll och när du passat dig tillräckligt långt fram kan du skjuta på mål. Specialare som nickningar och superskott kan aktiveras efter inkast. När du försvarar gäller det att hinna positionera sig rätt inför motståndarens passning, för att bryta av dennes manöver. Du får också agera målis när fienden kommer för nära, varpå du även får flaxa med armarna för att försöka fånga bollen. Ett kul tidsfördriv, helt klart, och värt den ommöblering som du förmodligen behöver göra.

När jag ger mig på bowlingen stöter jag på de problem som kantat alla spel till Kinect jag testat. Det blir helt enkelt för fladdrigt: både när jag luft-greppar Kejsarens Nya Brunswick, ska sikta och när jag svingar. För att skruva krävs en ganska överdriven armrörelse efter att klotet släppts, vilket är långt från precisionen i Wii Sports Resort.

I track and field får jag hoppa längdhopp, löpa och häcklöpa och kasta spjut. Allt görs genom variationer av att jogga på stället. Som partygrej kan denna kontrollmetod vara smårolig, men det är inte något jag lockas göra särskilt många gånger. Spelkontrollen är också rätt godtycklig; i spjut får jag till allt från 25- till 80-meterskast trots att jag använder exakt samma teknik.

Bordtennisen följer din kroppsplacering och dina händer. Du har möjlighet att skruva och smasha, men när detta har hänt för min del har det mest varit en slump. Wii- och Playstation 3-versionerna av samma sport smiskar som sagt detta. Att få in schyssta tjottablängare i boxningen är också en rätt slumpmässig historia. Jag viftar på bäst det går och får in en och annan träff, men då det i verkligheten bara är luft jag träffar får man aldrig en helgjuten spelkänsla.

Till sist har vi då volleyboll som skiner till ibland, men som är allt för neddummat för att hålla intresset uppe mer än några rundor. För att serva sträcker du upp armen för att kasta upp bollen, varpå du sedan gestikulerar för att göra en över- eller underhandsserve, alternativt en hoppserve. Efter detta får du konstant signaler av spelet när du ska skjuta, vilket leder till en känsla av att bli hållen i handen hela tiden.

Det är lätt att förföras av ny teknik och nya lösningar när det gäller Kinect. Men den som faktiskt ägnar tillräckligt mycket tid åt de minispelssamlingar som släppts i samband med kameran lär inse att bristen på hållbarhet, djup och spelkänsla inte kompenseras av nyhetens förrädiska behag i att spela med luft.

Kinect SportsKinect SportsKinect SportsKinect Sports
5 / 10
+