Epic Mickey

Epic Mickey

Warren Spector har gjort ett mystiskt, surrealistiskt spel baserat på Musse Pigg och en bortglömd värld med lika bortglömda Disney-figurer. Elfving har skvätt färg och thinner med världens mest celebra mus

"Du ser vek ut. Veka personer klarar sig inte länge i Wasteland."

Jag omges av Disney-figurer, de ler mot mig, men jag får en krypande känsla av att något ...inte står rätt till. Den Clarabelle-liknande kossans kommentar är inte direkt vänlig. Och hon är svartvit, medans resten av staden är i färg. Välkommen till Epic Mickey, den mest stämningsfulla, nästan påträngande Disney-upplevelse du fått sedan Alice i Underlandet.

Du kanske inte minns Clarabelle förresten. Inte Horace, Oswald eller hopen av Gremlins heller. Detta är trots allt de bortglömda Disney-figurerna, animerade C-kändisar som huserar i en limbo-liknande ödemark. Kaninen Oswald blev aldrig lika stor som Musse Pigg och gör sitt bästa att efterlikna Mickyes stjärnstatus i Wasteland.

Men nu går jag händelserna i förväg. Allt börjar med att Mickey vaknar ur sin nattsömn, med en Lewis Carroll-bok på magen, för att undersöka sin väggspegel. Nyfiket hoppar han genom den och upptäcker trollkarlen Yen Sid (anagram ftw!) som lägger sista handen på sitt verk, en temapark-liknande värld där bortglömda figurer ska få ett hem. Den klåfingrige Mickey spiller färg och thinner över världen, dras senare in i landet och ska med sin pensel och sitt mod ställa allt till rätta igen.

Eller förstöra lite till. För till viss del får du nämligen själv välja spelstil för att ta dig mellan plattformsutmaningarna. När Mickey till exempel når en pajad dörrmekanism kan han snällt "måla" fram rör, eller sudda bort ett kugghjul med thinnern. Vid ett tillfälle väljer jag den sistnämnda, destruktiva vägen och även om jag tar mig vidare möts jag av en förbannad gremlin-ingenjör. Och att konstant välja den negativa vägen får konsekvenser längre fram...

Epic Mickey är ett relativt öppet plattformsspel och du kan välja att anta sidoutmaningar genom att konversera karaktärerna du möter i det teckande landet. Det kan handla om allt möjligt: måla ett hus eller återställa trasiga rör med hjälp av din pensel. När jag hittar en robot-Långben som blivit av med alla sina kroppsdelar utom huvudet får jag i uppdrag att sätta ihop honom igen. Jag uppskattar denna variation och när "mission failed"-rutor dyker upp fortsätter spelet, och jag funderar dessutom på hur det hade gått om jag hjälpt fler Gremlins tidigare i spelet - de är nämligen hjälpsamma tillbaka.

När du når "Mean Street" och dess glassaffär, biograf och detektivbyrå blir Epic Mickey ett renodlat äventyrsspel för en stund, och du måste utforska byns lokaler, tala med invånarna och springa en hinderbana på tid. Allt är ödelagt, förvridet och många av karaktärerna tycks vara uppgivna av de sviter thinner-katastrofen ställde till med. När jag träffar på hästen Horace (Klasse på svenska) visar han upp gulnade fotografier från sina första filmer. "Men dessa kanske du inte känner igen", suckar han, och jag är glad att jag faktiskt gör det. Här finns väldigt mycket för den som är intresserad av animationshistoria. Bara faktumet att Oswald the Lucky Rabbit gör sitt första framträdande i originalform på sisådär 80 år blir animationshistoria i sig.

De olika världarna är både varierade och fantastiskt designade. Här finns trasiga kärlekstunnlar och pysande rör. En gremlin-by med massa småhus (som går att gå in i). Och Mickeyjunk Mountain är en häftig plats. Vid bergets fot ligger begagnade Disney-leksaker och skräpar - termosar, matlådor, seriehäften - och när jag blickar ut över det gröna och det livsfarliga thinner-havet ligger ett ikoniskt Musse-huvud och guppar. Jag hör mekaniska ljud och, lite svagt, visslandet från öppningsscenen i den odödliga Steamboat Willie. Jag förstår inte var visslandet kommer ifrån, vilket ger mig härliga rysningar.

Emellanåt stöter du också på filmdukar med ett projicerat Mickey-ansikte och med ett skutt in i dessa når du spelbara, klassiska kortfilmer som nämnda Steamboat Willie eller Mickey and the Beanstalk. Dimensionerna blir två i stället för tre, i kanten av skärmen syns filmremsan och effekten är riktigt magisk, särskilt för fans av Disneys rikliga historia. Vi gjorde en liknande tidsresa i gamla Playstation-spelet Mickey's Wild Adventure, men här ger man historien ännu mer värdighet. Att tassa förbi Svarte Petter och studsa på tvångsmatade kossor ombord en svartvit ångbåt påminner om både Super Mario Galaxy 2:s och Psychonauts absurditeter. Fantasirikedomen är verkligen Epic Mickeys starkaste sida.

När jag ändå är inne på andra spel, spelkontrollen är tyvärr inte riktigt i klass med exaktehten hos exempelvis Nintendos rörmokare. Mickeys snurrattack kräver ett lite väl kraftigt skak för att aktivera och att använda penseln tar ett tag att vänja sig med. Kameran snurras med styrkorset och är tyvärr även den lite trög. Dessa faktorer gör att strider med monster inte riktigt når upp till sin fulla potential, men lyckligtvis är det plattformandet och inte konfrontationer som står i centrum.

Att ge Junction Point och Warren Spector uppdraget att göra ett Disney-spel blev sammanfattningsvis mycket lyckat. Epic Mickey ser harmlöst ut på ytan men Cartoon Wasteland är en märklig, otrygg plats som är ett pirrigt nöje att utforska. Och i slutet av spelet stöter du på värre saker än kaxiga monokrom-kossor... Roligt plattformande och framförallt en suveränt surrealistisk inramning gör Epic Mickey till en designdröm. Detta är ett av årets bästa plattformsspel.

Epic MickeyEpic MickeyEpic MickeyEpic Mickey
8 / 10
+