Buccaneer Blitz

Buccaneer Blitz

Vad vikingar har att göra bland söderhavsöar är ganska oklart, men Sophie har gått på plundringståg i Namco Bandais bärbara strategispel

Att vara pirat är nog ett av de mest diskutabla yrkena idag. De flesta kopplar nog ihop yrkestiteln med nerladdande busar istället för sjörövare på de sju haven nuförtiden, men det är dags att återta romantiken tillsammans med Namcos Buccaneer Blitz.

Buccaneer Blitz är ett strategispel där du spelar mot en annan spelare med målet att ta över öar för att bli kung över söderhavet. Du börjar med ett förbestämt antal öar som har en viss population. Invånarna på öarna kan du skicka ut på äventyr till de andra öarna på skärmen, genom ett enkelt pet. När du trycker och markerar en ö, hoppar hälften av invånarna på ett vikingainspirerat skepp och är redo att bränna och plundra sig till seger.

Själva grunden är lätt att greppa, i och med att du tar över motståndarens öar genom att skicka ut hälften av dina trupper. Om de som befinner sig på ditt utsända skepp är fler än de fiendeskaror som befinner sig på ön du siktat in dig på, vinner du den ön. Om motståndaren har större befolkning på sin ö än vad du har med dig i din båt, sänks ditt skepp. Den som vinner är den som tagit en markerad ö eller samtliga som finns på spelplanen.

Det må låta enkelt, men det finns självklart lite finesser i Buccaneer Blitz för att göra matcherna lite mer spännande när du kämpar för att utöka din dominans. Allt eftersom du spelar samlar du på dig mana som kan användas för att släppa lös magi. Du kan exempelvis använda magier som gör att dina båtåkande trupper snabbare, eller magier som är mer offensiva som kan sänka din motståndares skepp med ett snabbt tryck på skärmen. Du kan även använda dig av speciella öar utrustade med katapulter som är bra till både attack och försvar.

Du kan spela mot andra både lokalt och över nätet, eller låta datorn ge dig en match när du jobbar dig igenom de femton banorna i Buccaneer Blitz. För det facila priset av 22 kronor känns spelet prisvärt, och speciellt prisvärt är det i och med att du kan spela mot andra. Det finns fler banor att köpa utöver de 15 som är inkluderade i spelet, men jag skulle nog ha uppskattat Buccaneer Blitz något mer om de köpbara banorna var inkluderade istället.

Buccaneer Blitz är ett trevligt och väldesignat spel, så om du kan slita dig från Angry Birds är det ett kul tidsfördriv tillsammans mot andra pirater på äventyr.

Buccaneer BlitzBuccaneer BlitzBuccaneer BlitzBuccaneer Blitz
7 / 10