WRC 4

WRC 4

Efter tre mediokra spel har Evolution Studios äntligen gjort allting rätt i vad Petter kallar ett av de bästa rallyspelen någonsin...

I rallyskogen - där trivs jag. Nu menar jag inte som huttrande åskådare vid sidan om sträcka fyra i svenska rallyt utan i den digitala rallyskogen. Rally som åskådarsport är tillsammans med trav det mest värdelösa tidsslöseri som finns, det handlar därför bara om att själv stå i centrum, själv köra bilen som svischar förbi samma snötäckta skogslandskap.

Förra månaden i rallyskogen var en besvikelse. Colins stilbildande segertåg kom till ända i det femte spelet där en fartlös, oambitiös spelupplevelse fick mig att lämna förarsätet bara efter två kvällar. Nu är jag dock tillbaka, brandsäkra overallen på, fastspänd med fyrpunktsbälte i Peugeots måttligt framgångsrika men sjukligt läckra 307 WRC. Evolution Studios är alltså tillbaka med den fjärde delen i Sonys WRC-serie. Från undermålig utmaning och usel fartkänsla till hysteriskt tempo och omöjlig spelkontroll tillbaka till lugnare körning fast då med tekniska problem. WRC-serien har varit ojämn och spelet ganska medelmåttiga för att vara helt ärlig. Med WRC 4 har dock Evolution lyckats rätta till samtliga misstag från de tidigare spelen samt hämtat hälsosamt mycket inspiration från såväl Colin McRae Rally 04 som Richard Burns Rally. Resultatet är ett mästerligt rallyspel som bjuder på en underbar upplevelse bakom ratten.

Innehållet i WRC 4 skiljer sig från Colin McRae Rally 2005, Richard Burns Rally eller Rallisport Challenge 2 på en stor och viktig punkt - just det, officiella licenser. Precis som tidigare finns alla WRC-team med inkluderade liksom samtliga förare och deras respektive bil. Bilarna är indelade i klasser där framhjulsdrivna 1600 är minst. Storleken större är givetvis de officiella WRC-bilarna där Impreza, Evo:n, Xantian, Focusen, Skodan och Peugeot 307 utgör grundutbudet. Utöver detta finns det även ytterligare en klass i år där fantasifulla prototypkreationer från de inblandade teamen finns med och går under benämningen "Extreme". Här trängs strömlinjeformade megamonster med allt från 500 Hk till furhjulsstyrning och vingar stora som skoterpulkor. "Subarus Impreza WRC Extreme 04" innehåller så mycket vridmoment att tankarna direkt förs till Audis skogsdräpare S1 (som också bannlystes från rallyskogarna kort efter att den vunnit allt som gick att vinna). Bilen vrålar av kraft, går nästan dubbelt så fort som de mer realistiska WRC-bilarna och är betydligt svårare att hantera och mindre balanserade.

Med finns i år också Subaru-centers träningsområden i England, Finland och Spanien, perfekt återskapade efter sina verkliga förebilder. Här kan man ställa in sitt ekipage efter eget huvud och skapa optimala förutsättningar för sitt fortsatta tävlande. Det går också att tävla mot en kompis på dessa banor där alllt från bromsträning till kon-slalom finns att tillgå. Utöver detta hittar vi strax över 100 olika sträckor i WRC som alla är betydligt längre än i exempelvis Colin McRae-spelen för att ge en bättre och mer rättvis bild av verkligheten. Sträckorna som är upptill tre kilometer långa tar en bra stund att köra igenom och kräver givetvis ens fulla koncentration - hela tiden för att resultatet ska bli lyckat. Vad WRC 4 också innehåller som både förvånade och imponerade är ett väldigt komplett och smidigt utformat onlineläge. Här kan upp till sex stycken förare tävla på samma sträcka och till skillnad från Colin McRae Rally 2005 handlar det om regelrätt, sträckbaserad rallycross med riktiga motståndare snarare än registrerade bästa-tider och genomskinliga spökbilar. Allt detta kommer packeterat i en autentiskt supersnygg WRC-form med menyer som luktar påkostad TV-sändning lång väg. WRC 4 är lika polerat när det kommer till ren bilfysik som när det gäller detaljmässiga petitesser såsom typsnitt i menyerna eller den allmänna känslan av riktigt rally som hela tiden finns där.

WRC 4 två yttersta meriter är dock tveklöst, trots en ljuvlig presentation och massor av licenser, spelkontrollen och grafiken. Körkänslan är snabb, innehåller massor av respons och perfekt balanserad fiktions och tyngdfysik. Att ratta Loebs Citroen längs spaniens varma asfaltsvägar påminner faktiskt en del om spelkänslan i Colin McRae Rally 3 där fart och grepp var nyckelorden. Bilarna går snabbt, ruskigt snabbt men man känner ändå, hela tiden, att man har kontroll över situationen. Med WRC 4 har Eden också lyckats med att skapa en perfekt svårighetsgrad mitt i mellan arkadracing och simulation. Det är förhållandevis lätt att lära sig grunden i hur bilen beter sig medan det är betydligt svårare att vinna hela rallyn.

Grafiken är ljusår bättre än fjolårets upplaga och WRC 4 är faktiskt ett av de snyggaste spelen jag sett till Playstation 2. Borta är de detaljfattiga miljöerna och den instabila skärmuppdateringen. Istället får vi sanslöst detaljerade bilmodeller, underbart utformade miljöer proppade med välgjorda vädereffekter och imponerande korta laddningstider. Faktum är att det här spelet, trots den fyra år gamla hårdvaran, är ett steg närmare total fotorealism. WRC 4 är sammanfattningsvis en mästerlig upplevelse i rallyskogen. Colin McRae - vila i frid!

WRC 4WRC 4WRC 4WRC 4
9 / 10
+