Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters

Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters

Mathias har prövat på livet som golfgeni i det senaste PGA Tour-spelet från EA. Här är det den legendariska golftävlingen US Masters som står i centrum, något som verkligen blåst liv i seriens enspelarläge

Gillar du golf så är chansen stor att du någon gång hört talas om US Masters, en exklusiv golftävling som hålls i april varje år, och i år hålls den även virtuellt när den gör storartad debut i EA's golfserie. Vanligtvis är det Tiger Woods själv som står i centrum av PGA Tour-spelen, men i Tiger Woods PGA Tour 12: The Master kretsar allting du gör kring just US Masters.

Stort fokus har därför lagts på ett riktigt enspelarläge i form av Road to the Masters, där du som en amatörgolfare får ta dig upp till proffsnivå och möta andra stora golfare i den legendariska turneringen. Det hela är väldigt ambitiöst och går väl ihop med spelets rollspelsinspirerade element, som att tjäna erfarenhet för att kunna uppgradera din karaktärs förmågor och skaffa bättre golfklubbor.

Det blir helt enkelt väldigt lätt att leva sig in i sin virtuella golfkarriär. Det är tillfredsställande att göra bra ifrån sig på banorna, samtidigt som du kommer bli oerhört frustrerad om vinden skulle sabba den annars perfekta puttningen. Road to the Masters gör serien mer tillgängligt för nya spelare, då en konstant känsla av framsteg och utveckling finns här som uppmanar till fortsatt spelande.

Det finns även en riktigt tyngd i kampanjen, då du faller tillbaka till en lägre nivå om du inte skulle uppfylla kraven som ställs på dig inför en ny turnering. Tyvärr förstörs allt detta av ett katastrofalt designval: Avslutas spelet vid ett visst hål kan detta hål spelas om nästa gång sparfilen laddas. Det här betyder att du kan börja om ett oändligt antal gånger på de hålen du har problem med, och det förstör hela meningen med belöningar och straff. Detta är väldigt beklagligt eftersom Road to the Masters-läget annars är så lyckat.

Vill du dock få ut så mycket njutning som möjligt ur spelets kampanjläge så gör du bäst i att helt enkelt undvika dessa tråkiga fuskmetoder för att tjäna mer XP och låsa upp fler föremål. PGA Tour 12 är som bäst när du lever dig in i det och spelar en hel turningen utan att pausa spelet en enda gång.

Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters
Tiger Woods är tillbaka, och den här gången kan du utmana honom i en av de mest hedervärda golftävlingarna någonsin.

Det märks att EA tar US Masters på stort allvar, för tävlingen har även fått inspirera två helt nya spellägen. Först ut har vi Masters Momements, som är en serie utmaningar där du ska återskapa fantastiska ögonblick i golfturneringen historia. Dessa gör ett bra jobb att sätta dig i spännande situationer på en gång.

Här finns även Tiger at the Masters-läget, där du om Tiger själv måste återskapa hans fyra vinster i US Masters. Det gäller alltså att spela precis lika bra som Woods gjorde när det begav sig, för skulle du bli sämre på ett ynka hål får du börjar om från början. De båda spelsätten kan vara väldigt svåra vid vissa tillfällen, men det är kul att se att det finns något för golffanatikerna att sätta tänderna i, och de bidrar såklart med ytterligare livslängd.

Är du istället här för online-läget så ska du veta att det inte går av för hackor det heller. Det är precis lika välutvecklat som i förra året utgåva, med stort utrymme för att anpassa spelet så som vad du vill spela det. Det finns mycket här som bidrar till den där genuina community-känslan, som utmaningar och rivlalitet mellan dig och dina golfkamrater.

Med det sagt kommer du inte längre känna dig ensam på golfbanan när du spelar själv heller. Här finns nämligen den nya caddien, golfspelarens (och din) bästa vän. Du kommer att älska honom av hela ditt hjärta efter bara några minuter, när hans tips leder till fina resultat på golfbanan. Han räknar ut vilken klubba du bör använda, hur du ska vinkla den och hur hårt du ska slå för att vara så effektivt som möjligt. Caddien är även väldigt bra att räkna ut säkerheten hos alla slag, och väljer oftast ut ett mer säkert alternativt för att komplettera ett riskabelt men mer belönande sådant.

Däremot är han inte perfekt. Ibland kan hans tips vid puttning leda till en värre sitution än den du var i tidigare, men om du lyckas bemästra någon av spelets 16 golfbanor kommer även din caddie bli bättre på sitt jobb, och komma med mer pålitliga rekommendationer. Är det här första gången du spelar ett golfspel kommer du inte kunna slita dig från caddien, och tack vare honom kommer du även in i spelet mycket snabbare. Om du däremot anser att han gör hela upplevelsen för självspelande kan du enkelt stänga av caddie-funktionen helt.

Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters
Ett fantastiskt caddie-system som tar bort flera minuters dödtid per turnering introduceras i Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters.

En annan viktig funktion är fokussystemet som introducerades i Tiger Woods PGA Tour 11. Ju bättre du gör ifrån dig, desto mer fokuserad blir du, vilket i sin tur låter dig applicera mer styrka, skruv eller precision till dina slag och puttar. Det är fortfarande ett mycket bra system som fungerar väl med resten av spelet. Ibland kommer dock din karaktär att drabbas av höjd puls, och du tvingas då att spendera mycket av ditt fokus för att få ner pulsen igen. Det kan låta häftigt men det känns väldigt slumpmässigt när det väl inträffar.

Detta är något man kan leva med, men spelets spelmässiga problem uppenbarar sig istället hos analogspaken som används för att svinga golfklubban. Det kan vara väldigt svårt att veta vad som krävs för att få iväg ett slag med 85% i styrka jämfört med ett som kräver 90%, samtidigt som skillnad kan leda dig till en bunker. Ännu värre blir det när du ska skjuta med cirka 50% i styrka, då det inte är helt uppenbart vad i dina rörelser som påverkar slagstyrkan. Det äldre slagsystemet där du inte använder dig av knapptryckningar och timing finns tillgängligt, men trots brister i det nyare systemet är det fortfarande mycket roligare och mer troget sporten.

Är du inte sugen på att använda något av dessa slagsystem kan du skippa handkontrollen helt och använda dig av Move i Playstation 3-versionen av spelet. Istället för att röra vid analogskapar gäller det här att härma riktiga golfslag, men mycket känns automatiserat och mycket mindre precist. Visst kan Move-stödet leda till att ännu fler i din närhet vill pröva på Tiger Woods PGA Tour 12, men om du spelat mycket tidigare kommer du ändå att föredra den riktiga handkontrollen.

Tiger Woods PGA Tour 12: The MastersTiger Woods PGA Tour 12: The MastersTiger Woods PGA Tour 12: The Masters
Golfbanorna må se fina ut på marknivå, men när man får ta sig en titt från en fågels perspektiv ser man de grafiska bristerna.

Att säga att ljudet är viktigt i ett golfspel vore väl att ta i, men ljudeffekterna som finns här är godkända. Caddien gillar även att prata med dig, och du kommer att höra många av hans fraser upprepade gånger. Detta är någonting jag normalt sett stör mig på väldigt mycket, men här räddas situationen av caddiens lugnande röst som inte alls går en på nerverna. Detsamma går tyvärr inte att säga om spelets kommentatorer. Dialogspåren återanvänds jämt och ständigt, och de levereras utan någon som helst inlevelse.

På den grafiska sidan finns det desto mer att säga. De 16 golfbanorna som finns med i Tiger Woods PGA Tour 12: The Master må vara geometrisk trogna sina motsvarigheter i verkliga världen, men spelet imponerar inte rent grafiskt. Det är nästintill identiskt sin föregångare på den här punkten, och då snackar vi om ett spel som redan såg åldrat ut. All grafik utanför golfbanorna är oerhört ful med platta texturer som inte hör hemma i ett spel från denna generation.

Det här hade inte varit ett problem om det inte hade påverkat spelbarheten, men ibland kan ett träd dyka upp från ingenstans och stoppa din boll om du valt en lite för riskabel skjutbana. Karaktärsmodellerna är troligen det bästa med grafiken, men för att man ska kunna uppskatta dem krävs det att kameran är inzoomad och att ljuset träffar ansiktet rätt, vilket sällan sker i ett golfspel.

Det största problemet är dock spelets laddningsskärmar. Det här är inte ett särskilt krävande spel, det har vi redan konstaterat, men ändå bemöts man av en laddningsskärm oavsett vad man gör i spelet. Det är inte laddningstiden som är problemet alltså, utan hur frektent spelet måste ladda. Att det måste ladda mellan varje hål på golfbanan är en sak, men att behöva ladda mellan de olika huvudmenyerna är bara konstigt, och gör dig lätt rastlös när du bara vill in och spela några hål.

Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters må kännas lågteknologiskt, men EA har ändå lyckats höja serien rent spelmässigt i år. Du kommer att ha svårt för att gå tillbaka till fjolårets version när du prövat på Road to the Master och det nya caddiesystemet. Det är två väldigt fina tillskott som absolut rättfärdigar ett köp. Men det är inte bara personer som redan älskar spelserien som bör spana in PGA Tour 12. Har du aldrig tidigare spelat ett golfspel, men är lite sugen på livet som virtuellt golfproffs, har det aldrig funnits ett bättre tillfälle än nu.

8 / 10
+
Starkt enspelarmaterial, fantastiskt caddie-system, bra online-komponent, ambitiös golfupplevelse