Super Mario Maker

Super Mario Maker

Så har det äntligen blivit premiärdags för Super Mario Maker och Fredrik Säfström har tagit reda på om det ultmata Mario-spelet äntligen är här, nu när det faktiskt går att göra sina egna spel...

Den 13 september 1985 började framgångssagan på allvar för Nintendo när Super Mario Bros lanserades till Famicom (NES) i Japan. Dessförinnan såg TV-spelsvärlden ut att vara på väg att gå under, och det var Nintendo-legendaren Shigeru Miyamoto som styrde skutan åt rätt håll med ett par rejäla mästerverk. Utan honom hade vi till exempel aldrig fått se stora namn såsom Donkey Kong, F-Zero, Pikmin, Star Fox, The Legend of Zelda och framförallt Super Mario Bros.

Nu är det alltså hela 30 år sedan det första riktiga Super Mario-spelet lanserades, och det vill Nintendo såklart fira, vilket de ämnar göra med Super Mario Maker. Det här är inte vilket Super Mario Bros-äventyr som helst, utan ett spel där det istället är du som står i centrum. Det är nämligen du som får vara med och bestämma svårighetsgraden på Marios äventyr genom att koka ihop något riktigt kreativt och på så sätt också försöka göra det så svårt som möjligt för dina vänner att klara av utmaningen.

Super Mario Maker
Wii U-handkontrollens touch-skärm nyttjas maximalt i Super Mario Maker och det intuitiva upplägget gör det smidigare än i alla andra spel vi testat att skapa egna banor.

För att lyckas med detta har du Wii U-handkontrollens touch-skärm till förfogande och den kommer utnyttjas maximalt i Super Mario Maker. Varje ruta på skärmen går att fylla med föremål eller fiender från Mario-universumet och jag blev rätt så omgående införstådd med hur spelet fungerade via en snabb och enkel rundtur. Med hjälp av stylusen bestämmer du själv om du vill vara lite bussig eller rent av försöka göra det till ett helvete för din partner.

Känner du för att proppa nivån full av elaka Koopas är det helt okej eftersom det inte finns några begränsningar över hur många föremål av samma sort du kan placera ut samtidigt. Nu tänker du säkert tanken att de finns omfattande risk för att du kommer stöta på en och annan spelare som har valt att göra ditt liv till ett inferno genom att skapa omöjliga banor fullproppade med fiender lite varstans. Detta problem har Nintendo förstås löst genom att låta individen spela igenom sin egna bana innan det ens ges tillåtelse att ladda upp nivån. Ett lika briljant som enkelt och smidigt sätt att förhindra oseriösa spelare från att gå in med avsikt av att förstöra för andra.

Block, rör, guldmynt, svampar, Goombas, Koopas och köttätande växter är ett urval av de föremål du har tillgång till från början. Därför kan Super Mario Maker också kännas aningen enformigt när du väl sätter igång med att skissa, eftersom Nintendo inte vill att du ska bli överrumplade av alla verktyg på en och samma gång. Du måste bygga med ett verktyg i minst fem minuter för att få tillgång till nästa - vilket släpps först dagen därpå. Den första dagen var det här ett riktigt påfrestande moment, eftersom jag hela tiden fick mersmak och ville utöka mina möjligheter i mitt konstruktiva arbete av kreativa nivåer. Jag har ändå svårt för att se det här som något negativt, utan snarare ett tecken på att jag enbart ville ha mer av det goda.

Super Mario Maker
En väldigt kreativ individ har knåpat ihop en bana med ett härligt Super Mario Bros 3-tema. Vågar du anta utmaningen?

Du har också möjligheten att när som helst gå in och testa din bana mitt i skapandeprocessen och på så sätt också kunna ta reda på om din bana blev som du ville. Annars går det utmärkt att lägga till eller ta bort prylar när som helst innan du påbörjar din uppladdning. Detta är ytterligare en sak som fungerar riktigt bra om att du har vetskap att du när som helst har chansen att åtgärda eventuella felbyggen om det skulle behövas.

Super Mario Maker blir såklart ännu trivsammare av det skälet att det går att byta utseende på hela kalaset. Du kan när som helst med hjälp av stylusen växla mellan att byta ut bakgrunden från det tidlösa Super Mario Bros-originalet, till en annan stil från Super Mario-spelen. Till en början har du bara tillgång till det härliga originalet samt New Super Mario Bros U. Senare i spelet får du även tillgång till andra klassiska 2D-teman såsom Super Mario Bros 3 och Super Mario World. Väljer du att byta grafikstil kan du också räkna med att spelets föremål samt fiender dessutom kommer att byta skepnad och se ut på precis samma sätt som de gör i valda Mario-äventyr. Nostalgikerna kommer att drypa av glädjesvett!

Super Mario Maker
Super Mario Maker har referenser till många Super Mario-spel i serien. Bland annat från det första spelet i serien, Super Mario Bros 3 och Super Mario World.

Det är inte bara utseende och föremål som ändras i samma veva som du byter grafikstil. Musiken kommer också byta ton och alla ljudeffekter som spelas upp är alla tagna från respektive speltitel. Jag behöver nog inte gå in på någon vidare beskrivning av spelets soundtrack eftersom de flesta redan vet att Koji Kondos komponerade musik i Super Mario-serien håller absolut världsklass och är ytterligare en viktig byggsten för att kunna fånga den äkta Mario-känslan i Super Mario Maker.

Till exempel fick vi tillåtelse att ladda upp våra prestationer redan för sju år sedan i Little Big Planet. På precis samma sätt fungerar det i Super Mario Maker och utan en fungerande internetuppkoppling nyttjar du bara en bråkdel av spelet och offlineläget håller inte heller särskilt länge. Visserligen har Nintendo pulat in 60 förgjorda banor (Rayman-skaparen Michel Ancel ligger bakom en av dessa) och med detta vill såklart Nintendo att alla ska kunna vara med och spela. Du kan också bygga helt egna banor utan att vara uppkopplad men det är bara du själv som kan spela dem. De förinstallerade banorna håller såklart inte för evigt och tar i regel knappt en halvminut att springa igenom. Även om Nintendo visar upp en hel del galenskap och prov på sin ständiga lekfullhet är offlineläget också det enda lilla minustecknet jag har att ge, utan att för den sakens skull vara dåligt.

Super Mario Maker
Till en början är föremålen få till antalet, men om bara ett par dagar kommer din verktygslåda se betydligt roligare ut.

En uppkoppling och spelets onlineläge är såklart den största orsaken till varför du bör kika närmare på detta mästerverk och ärligt talat kan jag inte minnas när jag sist spelade ett spel som kändes lika gränslöst som Super Mario Maker. När du väl har laddat upp dina banor, kan andra spelare över hela världen prova på dina skapelser. De kan också ge betyg på dina banor samt skriva ner vad de tyckte om ditt verk i ett kommentarsfält. Dessutom kan du hela tiden se hur många spelare som har provat på dina nivåer samt hur många som misslyckades att genomföra dem.

Förutom att bygga egna verk kan du också välja att spela banor andra spelare har snickrat ihop. Det finns redan nu oändligt att välja mellan eftersom det i regel laddas upp nya var och varannan minut från flitiga Super Mario Maker-spelare. Det var också här som jag lade märke till vilka verktyg jag skulle få tillgång till en bit längre fram, eftersom jag ställdes mot faror som jag ännu inte hade möjligheten att utnyttja i mitt egna bygge. En spelare hade till exempel kastat ut en eldsprutande Bowser mitt i en bana, och en annan hade fått ett sjötema där fienderna bland annat bestod av bläckfiskar. Varje nivå som besöktes kändes unik på sitt lilla vis och jag ville hela tiden fortsätta prova nya, härliga utmaningar och till följd av detta blev också mänskligheten lidande när jag missade en dejt.

Super Mario Maker
Bowser? Ja, någon rackare har kastat in den elaka huvudantagonisten från Mario-serien mitt i en bana. Hur ska detta sluta?

Super Mario Maker har också stöd för över 50 Amiibo-figurer, och med dessa plastgubbar får du tillgång till fler föremål. Jag kan redan nu lova dig att du kommer ha roligare med spelet om du använder dessa. Inte för att det har sådan stor betydelse, men alla enskilda Amiibo-figurer kan ge dig ett litet föremål som du sedan slänger in i din bana för att byta ut Mario mot en annan figur. Den nya figuren behåller fortfarande rörmokarens rörelseschema och är bara en rolig grej för att få ytterligare lite variation i spelet.

För min egen del har tyvärr de senaste speltitlarna Until Dawn och den magnifika Mega Man-samlingen, Mega Man Legacy Collection, hamnat i skymundan för Super Mario Maker. Under de senaste veckorna har jag inte haft särskilt mycket tid överst till annat eftersom jag helt och hållet har fokuserat på att skissa på en mängd idérika nivåer. Tillsammans med Super Mario 3D World är Super Mario Maker det bästa spelet till Wii U och utan tvekan kan jag säga att detta är årets mysigaste spel - alla kategorier. Ett bättre tillfälle att samla familj, vänner och bekanta framför TV-apparaten får du troligen inte och årets första fullpoängare är härmed ett faktum. Absolut mästerligt, Nintendo.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+