Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney har lanserat det tredje spelet i Infinity-serien och vi har låtit en åttaårig Star Wars-rookie kolla om fenomenet fortfarande är lika magiskt...

I åratal har klassiska varumärken från leksaksvärlden invaderat spelvärlden, inte minst Lego, Barbie och Hot Wheels har tampats om de yngre spelarnas gunst, tid och fickpengar. De fysiska leksakerna har samlat damm i lekrummet medan mus, bildskärm och tangentbord allt mer tagit över, vilket inte var en hållbar situation i längden. Fiffiga marknadsförare kom därför på hur de kunde kombinera spel och leksaker, vilket inleddes med draken Spyros äventyr i Skylanders.

Toy Box finns kvar och är både utbyggt och bättre än tidigare.

Det återstår att se om detta koncept kommer hålla i längden, men det råder inget tvivel om att det just nu är en makalös succé, och jag har även själv haft roligt med dessa leksaksspel trots att jag enligt födelsebeviset kanske ligger något utanför den tänkta målgruppen. Lyckligtvis har jag haft barn i hushållet att skylla på, när jag iförd mörka glasögon likt en suspekt langare handlat på mig okristliga mängder figurer.

En av de bästa utgivarna i denna spelgenre är Disney. Uppbackade av amerikanska succéer som Pixar, Marvel och Star Wars är det nu dags för Disney Infinity 3.0 med just Star Wars som utgångspunkt. På pappret ser det ut att vara ambitiöst nog för att nästan betraktas som en religiös uppenbarelse för de största fansen, och det var med stor frenesi jag slet upp det enorma paket som kom till redaktionen.

Så vad fick vi då? I pappkassen hittar vi bland annat startpaketet till Disney Infinity 3.0, vilket inkluderar Twilight of the Republic, en spelplatta och figurerna Anakin Skywalker samt Ahsoka Tano (känd från Star Wars: The Clone Wars). Jag petade in skivan i konsolen och spelplattan i USB-uttaget samt placerade en figur på nämnda platta tillsammans med en genomskinlig plastskulptur som ger access till Star Wars-univerumet.

Räkna med gott om fanservice.

Som trofast användare av dessa leksaksspel är en okulär besiktning av Disney Infinity-figurerna en självklarhet, och just Disney Infinity brukar vara extra bra på detta med riktigt tjusiga modeller. Senast var det framför allt Marvel-gänget som imponerade med bra tolkningar, trogna grundmaterialet. Och jodå, även denna gång levererar Disney tjusiga leksaker, nog snygga för att jag ska vilja dekorera mina många nördhyllor med dem.

Nästa grej att granska är Twilight of the Republic-setet. Om du bara har detta får du välja att spela som Anakin or Ahsoka. Båda är beväpnade med lasersvärd och kan använda kraften. Vi lät familjens åttaåring utvärdera, och det visade sig att den största utmaningen inte var det som hände på skärmen, utan kampen om vem som skulle få vara Anakin. Ahsoka må vara en tuff tjej med dubbla lasersvärd, men inget kan lura en ung grabb att hon är lika cool som Anakin.

Designen är rakt igenom mästerlig.

Detta problem var lyckligtvis lätt att lösa. En tur till leksaksaffären senare har Star Wars-figurer som Darth Vader, Obi-Wan Kenobi och Yoda inhandlats. I Disney Infinity 2.0 skulle du låsa upp flera emblem för att få tillgång till nya karaktärer, men i detta spel räcker det med ett per figur. Det känns mer rimligt och det finns ett gömt på varje bana, och de flesta hittades redan under första genomspelningen.

Att få uppleva Star Wars-universumet med en ny generation Star Wars-fans visade sig vara väldigt roligt. Vi båda följde storyn med stort intresse och striderna underhållande. Vissa kameraproblem drog dock ned upplevelsen något. Normalt tittar man sig omkring genom att rotera ena analogspaken, men så fort det blir trångt är det omöjligt. Det sabbar underhållningsvärdet något, men lyckligtvis utspelas äventyret mestadels i en öppen värld där endast större strider med många fiender leder till detta problem.

Ett av de nya lekseten baseras på Pixars nya film Inside Out.

Vi får besöka flera olika planeter och det går utmärkt att resa emellan dem när du känner för det.Det ger en ursäkt att få åka lite rymdskepp, där du kan råka drabba samman med en skvadron Tie Fighters. Naboo, Tatooine, Coruscant och Geonosis är de planeter som finns att välja på, med en design som hela tiden håller sig Star Wars: Clone Wars trogen. Det enda jag gissar kan få somliga fans att sätta Pepsi Colan i fel strupe är det fakum att Jar Jar Binks dyker upp - men låt oss inte prata mer om det eftersom jag förmodar att flera av er redan kokar av ilska.

Precis som i det tidigare delarna levlar du upp dina figurer. Det gäller att slå sönder det mesta du ser för att komma över de blå bollar som gömmer sig i dem. Det fungerar i princip på samma sätt som i Lego-spelen och används till att låsa upp fler förmågor ur ett stort urval av alternativ. Kort sagt märks det verkligen när du gör dina val, vilket är tacksamt. När du spelar med en väl delas bollarna i halvor för att undvika bråk vid eventuella försök till ninjalootande.

Kameran kan tyvärr strula på små ytor och det finns en del irriterande buggar.

Twilight of the Republic är tyvärr lite kort om du fokuserar på storyn i första hand. Det är faktiskt både lite kritik men även något positivt, för storyn är spännande och snyggt berättad, vilket gjorde att vi genast ville ge oss i kast med nästa uppdrag. Det finns dock flera möjligheter att avvika från berättelsen något samt mängder av sidouppdrag. De flesta är tämligen enkla som att slå sönder tio robotar eller plocka upp fem gömda rymdskeppsdelar i öknen. Spelets hjältar hålls därför fullt sysselsatta och det är hela tiden glatt och väldigt Star Wars-mässigt.

En av orsakerna till det är såklart musiken. Hela arsenalen av välbekanta Star Wars-låtar samt ljudeffekter du skulle kunna identifiera i sömnen, är med här. Striden mot den mörka sidan är alltså lika episk som alltid. Totalt sett tog det mellan sex och sju timmar att nå slutet, och det är som sagt i kortaste laget. Det kändes som ett för tidigt farväl till Naboo, Tatooine, Coruscant och Geonosis - varpå vi fick ge oss på sidouppdragen, och när även de började ta slut fick vi trösta oss med att det är mer innehåll på väg med två nya lekset, kallade Rise Against the Empire och The Force Awakens, båda förhoppningsvis med lika mycket underhållning som detta.

Yoda är en av de många figurer som finns att köpa.

Kärnan i Disney Infinity 3.0 är dock fortfarande Toy Box. Här kan du skapa dina egna leksaksvärldar, dekorera hus och besöka dina vänners alster. Denna uppdaterade version känns mer organisk och levande än i Disney Infinity 2.0, och det är såklart positivt. Dessutom kan du använda alla dina gamla leksaker. Utöver detta finns minispel där du ska måla en svart/vit värld med färger, men vi hann inte utforska onlinekomponenten närmare eftersom det saknas folk på servrarna.

Det är inga problem att spendera tusen timmar med Toy Box, men starter-paketet känns ändå för snålt. Denna recension är baserad enbart på just detta, och spelet verkligen skriker efter fler figurer. Det är ju såklart själva affärsidén att du ofta ska åka till leksaksbutiken och bygga ut samlingen, och faktum är att det redan nu finns ett extra lekset ute baserat på Pixars nya Inside Out.

Allt det du bygger i Toy Box kan laddas upp och delas med andra.

De tekniska tillkortakommandena slutar tyvärr inte med kameran. Spelet låste sig flera gånger för oss och vi fick svarta skärmar där endast en omstart hjälpte (flera format). Det är också långa laddningstider, i synnerhet när du vill byta från Twilight of the Republic till Toy Box.

Men ändå. Detta är en härlig blandning av Disney Infinity och George Lucas berömda galax (långt, långt borta). Star Wars-känslan är på topp och atmosfären fantastisk, så vi väntar redan på fler lekset. Twilight of the Republic är seriens hittills bästa, och knuffar därmed ner Guardians of the Galaxy i Disney Infinity 2.0 till en andraplats. Det är ett bra åt för denna hybrid av leksaker och spel, och det ska bli kul att se hur nya Skylanders samt utmanaren Lego Dimensions står sig mot detta.

7 / 10
+
Väldigt välberättat, tjusig design, välgjorda leksaker, grymt bra Toy Box, varierad spelbarhet, bra ljudbild