Shovel Knight

Shovel Knight

Säfström har satt tänderna i indiejuvelen från Yacht Club Games

När Shovel Knight finansierades via Kickstarter blev det genast en omåttlig succé. På bara 30 dagar drog spelet in över 300 000 dollar och därmed nådde utvecklaren Yacht Club Games också alla sina delmål. Spelet försenades i omgångar och med facit i hand kändes det som ett korrekt beslut med tanke på att Shovel Knight verkligen är ett spel utöver det vanliga. För den som inte känner till Shovel Knight sedan tidigare är det här ett retrodoftande plattformsäventyr som har stora referenser från mästerverk såsom Castlevania, Mega Man och Duck Tales.

Här axlar vi rollen som en riddare med en spade i högsta hugg och målet är att rädda sin vän Shield Maiden från den onda häxan Enchantress. Direkt kastas vi in i en mycket vacker 2D-värld som är fullproppad med fiender och fällor, och rätt så omgående blir jag påmind om den gamla goda tiden när jag lirade gamla klassiska plattformspärlor till min hederliga Nintendo 8-bit. För spelet är minst sagt en hyllning till 80- och 90-talets Nintendo-spel.

Precis som vi är vana med från förr är också den självklara utmaningen helt intakt. Shovel Knight erbjuder inget val av svårighetsgrad och till skillnad mot de flesta av dagens TV-spel väljer utvecklaren Yacht Club Games att inte försöka hålla dig i handen. Även om jag på förhand hade hört otroligt mycket om hur utmanande spelet skulle vara så hade jag aldrig några större problem med att ta mig igenom det. På vissa banor råkade jag dö alldeles för ofta, men det var inte för att det var särskilt svårt utan mer för att jag inte var särskilt uppmärksam på farorna som väntade framför mig.

Shovel Knight
Yacht Club Games bjuder på en suverän grafik och vissa av spelets fiender ser direkt ut att vara hämtade från Mega Man

Grafiken i Shovel Knight är oerhört läcker och många av dagens ungdomar som aldrig fick uppleva Nintendos storhetstid skulle nog inte tycka det vore särskilt upphetsande att springa runt i en miljö fullproppad med pixlar. Shovel Knight ser verkligen ut som ett spel som skulle kunna höra hemma till Nintendo 8-bit och hade det här varit ett spel utvecklat under tidigt 90-tal hade jag garanterat utsett Shovel Knight till ett av de bästa spelen till Nes. Framförallt för den suveräna grafiken samt spelets hållbarhet.

För Shovel Knight är inget litet spel om man väljer att jämföra med många plattformsspel till Nes. En stor del av de retrodoftande plattformspärlorna från förr gick i regel att spela igenom på knappa timmen. Min första genomspelning med Yacht Club Games lilla riddare tog mig ganska exakt fem timmar. Det kanske inte låter så värst mycket men då måste du även ha i åtanke att det finns så sinnesjukt mycket att göra i Shovel Knight - om du skulle tycka speltiden vore i det magraste laget. Det finns dussintals med skatter gömda lite här och var och precis som i Simon Belmonts underbara Castlevania-äventyr kan det även dölja sig skatter bakom väggarna. Under min första genomspelning hittade jag under 30 procent av alla skatter och då var jag också väldigt noggrann med att försöka hitta så många av dem som möjligt. Bestämmer du dig för att hitta allt i spelet kan jag gå i god för att du kommer ha mycket att göra en tid framöver.

Shovel Knight
Shovel Knight erbjuder många, härliga bossar. Vissa kräver också att du noggrant studerar ut deras rörelsemönster innan du har en någorlunda chans. Här är det Plague of Knight som får ge sig på en av sina forna vapendragare

Och så har vi det här med spelets bossar. Dessa skapelser är till viss del inspirerade från Mega Man och även om jag föredrar bossarna från serien med den blåa bombaren så älskar jag även bossarna och dess finurliga utmaning i Shovel Knight. Ett gäng bossar är såklart obligatoriska att möta, och så finns det även ett helt gäng bonusbossar som du kan välja att möta om du så vill. Besegrar du bonusbossarna genererar det oftast i pengar eller föremål och dem är oftast lite lättare än spelets huvudbossar. Bossarna erbjuder en stor variation och om du bara listar ut deras rörelsemönster bör dem inte vålla dig några större bekymmer.

Genom spelet får vi även lyssna på Shovel Knights utomordentliga soundtrack. Musiken imiterar inte bara klassisk retromusik utan blandar också en hel del nytt. Musiken är också en grej jag vill ge Yacht Club Games en stor eloge för och den blir aldrig särskilt tjatig och upprepande, utan är hela tiden väldigt tillfredsställande att lyssna på. Skulle jag lyckas komma över spelets soundtrack kan jag lova att det hade spelats flitigt här hemma från min Spotify-lista. Så pass bra är det.

Shovel Knight
Kampgrodorna från Battletoads gästspelar i Xbox One-versionen.

Genom varje nivå är det också obligatoriskt att försöka samla på sig så mycket pengar som möjligt. Allt för att kunna köpa en bättre magi, eller kanske rentav en betydligt bättre rustning. Det gäller hela tiden att försöka spendera pengarna på rätt grejer för att banorna också ska bli enklare att ta sig igenom. För desto längre in i äventyret du kommer desto mer märker du av att din rustning inte kommer att vara tillräcklig för att klara av just den där bossen. Det finns oerhört många föremål du kan införskaffa för dina djupt fördärvade pengar och det gäller hela tiden att du försöker använda dina pengar till att satsa på rätt grejer om du inte vill att vissa nivåer ska vara allt för påfrestande.

Om du inte skulle vara helt nöjd efter din genomspelning erbjuder Shovel Knight dessutom ett New Game Plus-läge. Precis som det låter är det ett spelläge där du får behålla alla dina införskaffade föremål från ditt tidigare spel, fast skillnaden är att spelet blir svårare gentemot tidigare. Dessutom finns DLC-materialet Plague of Knight att ladda hem så snart du är klar med huvudspelet och till råga på allt är det helt gratis. Plague of Knight tar oss bakom kulisserna där vi istället får axla rollen som självaste Plague Knight (en av bossarna i huvudspelet) och få återuppleva samma härliga miljöer som vi fick göra i rollen som Shovel Knight.

Shovel Knight
Vid en första anblick ser kartan till Shovel Knight inte så värst stor ut. Men om sanningen ska fram kommer du lägga märke till att det finns en hel del extra saker att göra vid sidan av huvuduppdraget

Den fysiska utgåvan av Shovel Knight släpps till alla format den 16 oktober. Det fysiska spelet kostar cirka 299 kronor i butik och det är en mycket billig peng för ett spel som kommer att räcka länge. Väljer du däremot att införskaffa den digitala varianten kan du komma undan med cirka 200 kronor. Dessutom släpper Yacht Club Games i samarbete med Nintendo en mycket härlig Shovel Knight-Amiibo den 27 november. Amiibon kommer att kunna användas till att låsa upp ett exklusivt samarbetsläge i Wii U-versionen, medan Nintendo 3DS-versionen låser upp ett Challenge-läge. Alla versioner har någon form av exklusivitet och väljer du att spela spelet till ett Playstation-format gästspelar Kratos - krigaren från Sparta som vi känner igen från God of War-serien, som en extra boss i spelet. Väljer du däremot att spela Xbox One-versionen kan du förvänta dig att träffa på de steroidpumpade kampgrodorna från Battletoads som gör ett litet gästspel.

Shovel Knight är nästintill ett alldeles perfekt spel. Det har en lagom svårighetsgrad med många hemligheter att hitta, samt en fantastisk pixelgrafik med ett suveränt soundtrack och många härliga bossar att banka ihjäl med sin spade. Att försöka leta fel i Shovel Knight är lättare sagt än gjort och hur mycket jag än försöker är det inte det lättaste jag har gjort i mitt liv. Om jag måste klaga på något så är det bandesignen som känns någorlunda repetitiv emellanåt och ibland känns det faktiskt som om jag redan har besökt vissa nivåer, trots att de egentligen bör vara helt nya för mig. Annars är Shovel Knight ett spel du inte får missa och älskar du gamla goda retrospel kan jag lova dig att du kommer att tokälska Yacht Club Games supersköna hyllning till 80- och 90-talets spelklassiker.

9 / 10
+
Många hemligheter, bra utmaning, många härliga bossar, suveränt soundtrack, mysig retrodoftande grafik, mycket spel för pengarna, gratis DLC-material, underbar hyllning till 80- och 90-talets retroklassiker, högt omspelningsvärde
-
Repetitiv bandesign