Vainglory

Vainglory

Hernborg har härjat runt på slagfälten i Vainglory och är sannerligen imponerad...

Den dagen jag trodde att jag skulle få se ett urläckert, underhållande och fullt fungerande onlinestrategispel till min sådär alldeles lagom utdaterade Ios-telefon, var dagen jag också trodde att jag samtidigt skulle få se grisar flyga omkring uppe i skyn. Hand i hand med jultomten och hans rödmulne renkalv Rudolf. Jag trodde aldrig att den dagen någonsin skulle komma med andra ord. Inget ont om jultomten och Rudolf dock ska tilläggas. Men ack så fel man kan ha. Ack så mycket man kan vara ute och cykla ute i det blå skåpet, klädd i endast nattmössa och dumstrut. För även om grisar ännu inte flyger omkring uppe i skyn och sprider kärlek, så har minsann utvecklarna Super Evil Megacorp försett oss alla med ett alldeles strålande onlinestrategispel till våra iOS-enheter. Ett spel som överraskar mig på alla tänkbara punkter.

Vainglory
De varierande miljöerna tillsammans med det konstanta ställningskrig som härjar, gör varje meter av mark viktig i slutändan.

Vid en första anblick kan Vainglory lätt tolkas som ett tämligen invecklat och komplicerat mobilspel. Tankarna för gemene man - samt undertecknad - förs snabbt iväg till världsberömda titlar som Dota 2 och League of Legends. Spel som dominerar genren som sådan och genererar fullkomligt snuskiga summor kosing år ut och år in. Och visst fäste sig tanken snabbt vid det faktum att Vainglory i grund och botten endast skulle vara ännu en slentrianmässig, sömnlös kopia av det så hutlöst framgångsrika konceptet som stavas gammal hederlig onlinestrategi i dess moderna tappning. Men redan efter att ha spenderat endast ett fåtal minuter med Vainglory så märks det tydligt att Super Evil Megacorp inte alls har valt att kopiera dem så framgångsrika antagonisterna. Man har istället försökt att sätta sin egen prägel på genren och försökt skapa något som inte bara apar efter de stora namnen, utan faktiskt fokuserar på att skapa den bästa upplevelsen efter den vision man själv har. Och det har de sannerligen lyckats med.

Premissen är enkel. Handplocka en utav de tio karaktärer som finns att välja bland, ring upp två blodtörstiga kumpaner och ge dig ut på slagfältet med stryklusten i allra högsta hugg. Snabbt och enkelt. Matcherna spelas alltså tre mot tre istället för fem mot fem som i regel är det mer vedertagna antalet inom genren, och det mest på grund utav den enkla anledningen att spelet bara är tillgängligt till iOS-apparater och inte fullskaliga datorskärmar som i vanliga fall när vi pratar onlinestrategi. Något som till en början känns tämligen ovant, men redan efter ett par genomspelade matcher så känns kläderna snabbt varma igen - likt Jonas Mäkis handsnickrade bastuhus ute på den norrländska prärien. Även om Vainglory ibland dessvärre blir lite väl trångt på skärmen till just iOS-telefonerna. Något som tyvärr drar ner helhetsintrycket då man uppenbarligen inte alltid har en platta nära till hands att spela på.

Vainglory
Vainglory är som absolut bäst när du ansluter dig med två stycken vänner och krigar på kollektivt manér, sida vid sida.

Något som dock drar upp helhetsintrycket en rätt så ordentlig bit är den urläckert vackra grafiken som Vainglory stoltserar med. Bilduppdateringen flyter även den på tillsammans med uppkopplingen som allt kläs i ett härligt lyster ifrån de enkla, men ändå så härligt stilrena miljöerna som pryds med ett axplock av de tio väldigt genomarbetade karaktärerna spelet erbjuder. Något som tyvärr känns aningen tunt efter någon timme eller två och trots att man ändå erbjuder fler karaktärer via mikrotransaktioner, så får jag i slutändan känslan av att man mycket väl kunde ha bjudit på ett antal till.

Problemet med för få karaktärer försvinner dock snabbt ut genom fönstret när matcherna väl sätter igång och kampen tar sin början. Matcherna som i snitt varar i ungefär ett tjugotal minuter är varierade, utmanande och sådär härligt balanserade. En balans som inte bara fungerar bra för nybörjare av genren, utan även tillfredsställer veteraner med lite mer hår på bringan.

Vainglory
I slutändan är Vainglory ett måste för alla som har minsta intresse för onlinestrategi, vare sig du är rutinerad eller inte.

Jag måste tvingas säga det igen. Vainglory är ett spel som imponerar på mig på det stora hela. Inte bara i sättet man presenterar den tämligen enkla premissen i en invecklad förpackning, utan framför allt i sättet man skalar bort de lite väl avancerade bitarna och istället väljer att skapa en produkt som känns koncentrerad, lättillgänglig och fruktansvärt underhållande med två stycken kamrater till hjälp. Minus ett par asterisker kring matchernas kommunikationsproblem spelare emellan och bristen på fler karaktärer, så är detta i slutändan en tveklös nedladdning för alla som äger en iOS-enhet. Och därmed basta.

8 / 10
+
Härlig atmosfär, mycket bra co-op, välgjorda karaktärer och banor, nybörjarvänligt