hårdvarurecensioner

Apple TV (2015)

Den fjärde generationen Apple TV är här och Kasken har satt tänderna i den...

Apple lanserade nyligen sin senaste version av Apple TV, och vi har självklart tagit oss en närmare titt på manicken. Hur bra lyckas Apple TV med att göra din dumma TV smart? Är detta Apples intåg på konsolmarknaden, har Microsoft, Nintendo och Sony en ny konkurrent att oroa sig för? Jag har pillat på den lilla blanksvarta konsolen (Apples fjärde generation Apple TV) i drygt två veckor och är nu redo att dela ut betyg.

Apple TV är som en ny hjärna till din gamla TV. Det mesta som du kan göra på dina andra Apple-enheter kan du med dess hjälp nu göra på den förmodligen största skärmen i ditt hem. Det finns ordentligt många appar i App Store att ladda ner, allt från självklarheter som Netflix och SVT Play till matlagnings- och träningsappar. Såklart finns det även en hel bunt spel, både gratis och betalversioner, av väldigt varierande kvalitet. Just utbudet av appar kommer att vara av största vikt för nya Apple TV, och för tillfället ser det ljust ut på den fronten..

Apple TV

Trots det stora utbudet av appar känns det på spelfronten som att nya Apple TV mer är till för de lite yngre spelarna. Som spelkonsol är Apple TV mer av ett smakprov, en inkörsport till den större världen av spel som finns där ute. Titlarna som finns tillgängliga torde tilltala de yngre generationerna men just nu saknas det blockbusters för oss lite äldre, Apple behöver sitt eget Halo till nya Apple TV, eller sitt eget Gears of War för att locka över spelare som mig själv.

Apple TV

Men vänta nu, låt mig börja från rätt ända här. Det första som bör nämnas är hur smidigt det är att röra sig runt den nya versionen av TVOS med den nya, medföljande fjärrkontrollen. Trots att ytan för pekkontrollen är ganska liten, så är precisionen superb. Det är även lätt att svepa sig fram genom längre menyer. Resten av knapparna på kontrollen är väldigt enkla att komma ihåg och använda. Meny-diton används för att röra sig ett steg bakåt i alla menyer och spel, Hem-knappen tar en snabbt och enkelt tillbaka till startskärmen, medan Play-, Paus- och Volym-knappens funktioner är självklara. Det enda egentliga problemet med kontrollen här i Sverige är däremot att vi saknar stöd för Siri och röstkommandon, det enda Siri-knappen på kontrollen gör är att ta dig till en gammal hederlig sökruta.

Apple TV

En av fjärrkontrollens mest intressanta funktioner är rörelsekänsligheten, som används rätt flitigt i vissa av spelen som finns att köpa. Fjärrkontrollen är i stort sett ena halvan av Wiins nunchuck-duo, så pass mycket så att Apple nu säljer ett armband så att man inte råkar slänga iväg fjärren rätt in i TV-skärmen.

Apple TV

Som med så många andra av Apples produkter är användargränssnittet väldigt stiligt, väl genomtänkt och framförallt finpolerat. Man kan snabbt hitta bland sina appar i huvudmenyn och det går enkelt att fästa sina favoriter överst i menyn. Håller man pekaren över sina favoritappar kan man även se en smidig snabbmeny, som beroende på apputvecklarens val kan visa en hel del olika information, i fallet Netflix så kan man snabbt se filmer och serier som rekommenderas, utan att behöva starta appen.

Apple TV

Att sammankoppla sina andra Apple-enheter med nya Apple TV är väldigt enkelt, och det går supersmidigt att visa upp bilder från sin Iphone på sin TV istället för att behöva klumpa sig runt en liten skärm för att se. Det går även i vissa fall att använda en Iphone eller Ipad som en extra handkontroll för spelande när man ska vara flera. Det går även att använda tredjepartskontroller för att spela, något som rekommenderas på vissa spels sidor i App Store, då den vanliga fjärrkontrollen, trots sina många funktioner, inte riktigt är optimerad för alla typer av spel.

Apple TV

A8-chippet som Apple TV:n är utrustad med lyckas måla upp en hel del snygg grafik, men inget som kan jämföras med varken Playstation 4 eller Xbox One. Spelen som finns till Apple TV:n går i de bästa fall att jämföras med spel till förra generationens konsoler. Däremot går det smidigt att växla bland olika appar, det är sällan mycket till laddningstider att tala om och nya Apple TV känns snabb och välbyggd, hela tiden.

Nya Apple TV är bra på det den gör och en rätt ordentligt uppgradering i direkt jämförelse med förra generationen. Den fungerar som en duglig spelkonsol för den som endast vill ströspela mindre titlar, den strömmar film och TV-program på ett fläckfritt sätt och gör din platt-TV klart smartare och snyggare rent gränssnittsmässigt, helt enkelt. Har du en Iphone/Ipad och vill bygga ut användarvänligheten i ditt vardagsrum är nya Apple TV ett givet köp.

8 / 10
+
Smidig att navigera, stort utbud av appar, snygg design, härlig fjärrkontroll, underbart smidigt gränssnitt