99 Rockets

99 Rockets

Ios-spelet 99 Rockets erbjuder en väldigt meditativ och lugnande upplevelse men inte så mycket mer...

Minimalism är något som jag vanligtvis uppskattar. Jag gillar när saker är rena och fräscha utan massa krusiduller och onödig utfyllnad. Det känns som alltför många utvecklare idag fyller sina spel med innehåll till bredden bara för att ha väldigt mycket däri utan att för den skull tänka på varför de har allt från första början. "Mest är bättre än mer" antar jag. Men med det sagt: Ios-spelet 99 Rockets från Mölndalsstudion Itatake Games hade faktiskt varit i behov av lite mindre minimalism.

99 Rockets
Att bara titta och lyssna är styrkan med 99 Rockets.

Det väldigt sparsmakade pusselspelet är oerhört simpelt att komma in i, mest för att det inte finns så mycket att orda om spelmässigt. Min uppgift som spelare är att trycka på skärmen i precis rätt ögonblick för att skicka iväg pilar, som åker längs ett förutbestämt spår, så de träffar mål som finns runt omkring "rälsen". Dessa pilar kan variera i båda form och effekt, några snurrar ständigt medan andra skjuter ut i tre olika riktningar, och det enda jag egentligen måste tänka på är att pressa ned mitt feta finger med bra timing så att skotten träffar de tilltänkta målen. Missar jag ett endaste skott är det bara att börja om från början av banan. Det har blivit en pervers mängd med omstart för egen del och om du inte är villig att punga ut en slant för att bli av med reklamsnuttar som dyker upp mellan varven så kommer du att slita ditt hår och bli förbaskad illa kvickt. Tempot är redan så oerhört lågt i spelet med tanke på alla omstart att en reklam på trettio sekunder känns som en evighet i skärselden.

Designen och musiken i spelet är dock utsökt. Att sitta och ögna på den smakfullt utformad bakgrunden i mjuk gråskala, där smala vackra linjer elegant slingrar sig över spelplanen med små trekanter som glider längs dem är en nästan meditativ upplevelse. Musiken gör så klart sitt och de enkla men likväl effektiva tonerna vaggar in mig ytterligare i upplevelsen. Ljudet av ett mjukt alphorn, eller dylikt blåsinstrument, är ständigt närvarande med undantag för ett science fiction-doftande plinkande här och var som intensifieras beroende på om du träffar ditt mål eller inte. Jag skulle nog våga beskriva det som en form av lättsam dronemusik. Oavsett, det är ett av 99 Rockets absolut bästa attribut.

99 Rockets
Lite varm i hjärtat blir jag ändå.

Jag är en aning splittrad när det kommer till 99 Rockets. Å ena sidan är det en oerhört skön stund att starta upp det och bara vara tack vare underbar design och skön musik men å andra sidan så är det inte nämnvärt spännande spelmässigt. Att missa målen och köra igen känns inte sådär frustrerande härligt som i andra spel utan jag suckar mest djupt och bävar inför en möjlig reklamkampanj som bryter in och tar ifrån mig allt mitt själsliga lugn. Emellanåt glimmar det till tack vare de olika utformande pilarna och variation på de snirkliga spår de glider längs med. Nyhetens behag är trevligt så länge det varar men det lägger sig alldeles för fort.

Mest känns faktiskt 99 Rockets mer som en meditations-app jag kan interagera med om jag vill, men det är inget krav. Det duger gott att bara titta och lyssna. Sett som en sådan app får det en nia på direkten. Men som spel sett får det tyvärr nöja sig med en svag sexa.

6 / 10
+
Underbar design, härlig musik, inledningsvis underhållande