Mario Tennis Ultra Smash

Mario Tennis Ultra Smash

Nintendos sämsta spel på mycket länge är nu här, Fredrik har delat ut betyg...

Trots att jag följer all världens sport (inklusive handboll, tro det eller ej) så har jag aldrig förstått mig på det roliga med tennis. Hur mycket jag än har försökt sätta mig in i spelreglerna så har det aldrig riktigt klaffat. Tennis, i verkligheten, är ointressant men när Mario och hans vänner knyter på sig tennisskorna blir sporten betydligt roligare. Faktum är att Nintendos tennistitlar, genom åren, står sig som några av mina favoritspel när det gäller sportgenren. Då behöver varken jag, du eller någon annan förstå reglerna.

När Mario Tennis lanserades till Nintendo 64 i slutet av 2000 var det ett av titlarna jag tillbringade mest tid med det året. Det fanns inget roligare än att bjuda hem polarna för några dödsföraktade matcher på helsnurriga banor och få dem att tjuta av ilska genom att vinna matcher riktigt oförtjänt med rätt Power Up. Precis som i de flesta partyspel med Super Mario i huvudrollen handlar det inte om skicklighet. Det handlar om tur. Det spelar ingen som helst roll om du inte kan reglerna. Allt är tillåtet och rent spelmässigt är charmfaktorn skyhög.

Sedan Mario Tennis Ultra Smash utannonserades till Wii U så har jag därmed varit mycket förväntansfull. Jag hoppades stenhårt på att utvecklaren Camelot Software skulle ta spelserien till nya höjder. Med tiden som följde började jag ana oro. Nintendo undvek så gott det bara gick att prata om sin nästkommande tennisstitel och när recensionsexemplaret anlände till redaktionen bara några enstaka dagar före release - började såklart varningsklockorna ringa.

Mario Tennis Ultra Smash
Mario Tennis Ultra Smash är ett mycket vackert spel. Men är det roligt att spela?

Mycket riktigt. Mario Tennis Ultra Smash är en ihopkastad sörja utan dess like. Det första jag reagerade på är hur obegripligt magert spelet är gentemot sina föregångare när vi pratar innehållsmängd/olika spellägen. Varför kunde inte Camelot Software och Nintendo fortsätta på samma spår som tidigare? Istället känns det som om de har försökt skapa något nytt och unikt, fått ont om tid, slarvat och stressat och missat målet med flera tennismeter. Det känns som om utvecklingen gick käpprätt åt helvete, helt enkelt.

I sedvanlig ordning består karaktärsutbudet av de gamla hederliga Mario-karaktärerna som vi känner igen från svampriket. Förutom rörmokarbröderna Mario och Luigi hittar vi även Bowser, Peach och Toad, till exempel. Dessutom har serien fått tillökning i form av Rosalina och Sprixie. Alla karaktärer har sin unika förmåga. Bowser är den som slår hårdast, medan Toad är den med mest fart på rören. I Mario Tennis Ultra Smash känns valet av karaktär betydelselöst. Karaktären påverkar inte alls på samma sätt som i många andra spel. Jag har inte märkt av någon skillnad alls och oavsett vem jag än väljer så känns alla väldigt likvärdiga.

Mario Tennis Ultra Smash
Återigen lyckas Nintendo skapa ett spel där grafiken och designen är alldeles, alldeles underbar

Som jag nämnde tidigare är det här en väldigt innehållsfattig historia. Mario Tennis Ultra Smash har ingenting nytt att komma med överhuvudtaget. Jag är mäkta förvånad över att det här är en fullpristitel från Nintendo och inte ett gratisspel som följde med i mina frukostflingor. Företaget brukar vara väldigt duktiga på att utveckla sina spelserier till det bättre, men i det här fallet har någonting gått väldigt snett. Det enda som är nytt i Nintendos senaste Mario Tennis-spel är sex nya karaktärer (två från start, fyra upplåsningsbara). Ett vettigare beslut hade varit att släppa det här som ett simpelt DLC-material till Mario Tennis Open till Nintendo 3DS.

Det första man bör förvänta sig när man spelar ett partyspel med Mario i huvudrollen är ett kampanjläge. Döm till min förvåning hur besviken jag blev när något sådant inte fanns att tillgå. Istället fick jag nöja mig med fyra stycken andra spellägen som kändes relativt simpla, enformiga och rätt ordentligt ogenomtänkta. Inget spelläge underhöll mig längre än någon ynka halvtimme (egentligen inte ens det, men jag skrev så för att vara vänlig) och bristen på variation, utmaning och polish är extrem, åtminstone i jämförelse med i stort sett alla andra spel som Nintendo själva utvecklar. Detta är ett söligt hafsverk, helt enkelt. Det finns inget snällare sätt att skriva det på.

Spelkontrollen är ordentligt klumpig och karaktärerna rör sig som om de gick på styltor. Sällan rör de sig som jag vill och ofta kan jag stå kvar på samma plats, trycka på någon av knapparna och ändå smasha iväg bollen över nät och till motståndarens planhalva. Det räcker med... Ingenting, för att vinna matcher. Rent spelmekaniskt känns det inte som att jag ens trycker på rätt knapp vid rätt tillfälle en enda gång under mina spelsessioner, jag bara daskar min slappa högernäve mot min Wii U-gamepad och resten sköts av Mario, som är mer automatiserad och bråkig än på flera, flera, flera år.

Mario Tennis Ultra Smash
Toad är inte bara söt. Han är farten som sin främsta egenskap

Det huvudsakliga spelläget kallas för Mega Battle. Här kastas en gigantisk svamp in på banan som gör att din karaktär (eller motståndare) växer till en enorm storlek. När du har växt till en kolossal jätte är det svårt för motspelaren att mota dina skott. Dessutom har din motståndare oerhört svårt för att finta dig eftersom du i det tillståndet tar upp halva spelplanen. Faktum är att denna Power Up-pryl är den enda som finns i spelet. Och den dyker upp alldeles för ofta - i de flesta av spelets spellägen - och i längden blir det bara ett upprepande koncept som inte ens är underhållande, trots att idén är god.

Ett annat spelläge som känns minst lika segt är det så kallade Knockout Challenge. Här handlar det om att slå ut dina motståndare på rad och när du har besegrat alla karaktärerna i spelläget får du möta dem på nytt i en ny omgång. Det enda som skiljer sig från förra gången är att det blir svårare och att ni tävlar på en ny bana. Förutom det finns också det klassiska spelläget Classic Tennis. Precis som det låter är det en helt vanlig tennismatch utan några knep eller knåp. Det vill säga utan den magiska svampen.

Vi hittar också spelläget Mega Ball Rally. Det enda du behöver bry dig om är att är hålla bollen i spel så länge som möjligt. Det du belönas med i slutet är poäng som du sedan kan använda dig av för att låsa upp olika medaljer. Samlar du ihop tillräckligt många av de åtråvärda medaljerna låser du slutligen upp en karaktär. Till sist hittar vi onlineläget som brukar vara populärt i Nintendos partyspel. Tyvärr lyckas inte Nintendo den här gången heller. Onlineläget känns mest som ett fånigt lotteri och den som har turen att få svampen är den som oftast plockar poäng för stunden. Som jag har sagt flera gånger tidigare är alla spellägen enformiga och bristen på fuskprylar gör inte saken bättre. Camelot Software verkar inte veta vilket ben de ska stå på och de verkar ha hamnat i något mellanting mellan ett riktigt tennisspel och ett spel som faktiskt erbjuder en hel del hyss och galenskap.

Mario Tennis Ultra Smash
Den som har suktat efter ett Mario Tennis-spel med mycket innehåll bör hålla sig borta från det här. Det enda nya gentemot övriga delar i serien är att du får tillgång till sex nya karaktärer, varav fyra av dem är upplåsningsbara

Det enda som höjer upp betyget av Mario Tennis Ultra Smash från en unken tvåa är den fantastiska grafiken. Spelet är ljuvligt vackert och den färgglada och charmiga designen är en rejäl fröjd. I övrigt är detta troligen det sämsta partyspel Nintendo någonsin har skapat...

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+