Mario & Luigi: Paper Jam Bros

Mario & Luigi: Paper Jam Bros

Fredrik har gett sig i kast med spelvärldens allra plattaste serie - Paper Mario. Såhär bra är det senaste äventyret med de båda rörmokarbröderna...

Man kan väl säga att rollspelsserien med Mario & Luigi startade 1996 när Nintendo släppte det mycket populära Super Nintendo-spelet Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars. Sedan dess har minst ett spel i den här kategorin med de två rörmokarna släppts varje år. Det första spelet med titeln Mario & Luigi såg dagens ljus 2003 när det släpptes till Game Boy Advance. Det kom alltså några år efter en annan populär rollspelsserie, nämligen Paper Mario som debuterade 2000 till Nintendo 64.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros
I sedvanlig ordning kan du leta reda på en av spelets många butiker för att införskaffa nya prylar om du så skulle behöva.

Det som framförallt har utmärkt sig i denna spelserie är den härliga komiken och det blir inte sämre av den varan i Mario & Luigi: Paper Jam Bros Spelet börjar med att Luigi får en mystisk bok i huvudet. Den väldigt mystifika skriften berättat historien om Paper Mario och när den gröna lilla rörmokaren granskat boken noga så blir figurerna levande och alla tar sig ut i Mushroom Kingdom. Luigi anropar Mario till hjälp och de båda beslutar sig för att försöka hitta Paper Mario så att alla pappers-karaktärer kan återvända hem till sin värld. Detta innebär också att alla fiender från den andra världen också har tagit sig till Mushroom Kingdom och då kan du med enkel matematik räkna ut att det finns två stycken upplagor av Bowser, som har gått samman för att kidnappa båda versionerna av prinsessan Peach.

Skillnaderna mellan de båda spelserierna Mario & Luigi samt Paper Mario är obetydliga. Ändå vill jag klassa det här som ett Mario & Luigi-spel eftersom allting utspelar sig i det universumet. Den största skillnaden är att spelvärlden innehåller karaktärer från Paper Mario-världen samt att det finns några förmågor och attackmöjligheter hämtade från Paper Mario-serien. Stridssystemet har alltid varit perfekta i båda spelserierna (borträknat Paper Mario till Nintendo 3DS), men den här gången känns det som om spelstudion Alpha Dream har tagit ett kliv längre och skapat något riktigt unikt och originellt.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros
Nytt för den här gången är något som kallas för Battle Card.

Som sin vana trogen är stridsmekaniken en utmärkt blandning mellan turbaserade strider och attacker i realtid. Det gäller hela tiden att tänka taktiskt och tajma attackerna på rätt sätt för att försöka utdela maximal skada på motståndaren. Mario & Luigi: Paper Jam fungerar lika utmärkt för gamla rävar som för nya spelare. Stridssystemet är mycket lättillgängligt och det går när som helst att aktivera praktiska introduktioner och utbildningsdelar på den nedre skärmen om så skulle behövas. Skulle du dessutom lyckas komma till en övermäktig boss utan att lyckas besegra denna, så tillfrågar spelet dig vid game over-skärmen om du vill möta denna igen i något som kallas för "Easy-mode". Då blir alltså bossen dubbelt så lätt och du missar inte heller särskilt mycket liv om du skulle bli träffad. Ett helt okej koncept som gör att spelet passar utmärkt i alla åldrar. Stora som små.

Som vanligt tillkommer också en hel del specialattacker. Var och en av de tre karaktärerna har förmågan att göra kritiska attacker mot fienden, och med rätt tajming kan du kombinera attacker från alla. Det finns specialattacker som är hämtade från tidigare delar ur serien, såsom 3D Red Shell, Rocket Blast och Fire Flower. Tillsammans kan alla karaktärer skapa varierande strider och stridssystemet blir inte lika uttjatat som det till exempel blev i föregångaren Mario & Luigi: Dream Team Bros.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros
Stridssystemet är fantastiskt och bjuder på variation och underhållning.

Nytt för den här gången är något som kallas för Battle Card. En bit in i spelet får du tillgång till en kortlek som du kan använda i strid. Du kan använda upp till tre stycken kort på samma gång och du kan antingen välja att dela ut skada på fienden, utan att förbruka din tur, eller stärka dina karaktärers statistik för ett ögonblick.

En annan nyhet är också stöd för Amiibo-figurer. Använder du någon av plastfigurerna som är kompatibla med spelet kan du omvandla dessa till riktigt kraftfulla spelkort, som företrädesvis bör användas när det är som mest nödvändigt. Amiibo-stödet är inget jätteviktigt utan ska helst ses som en trevlig bonus för den som har Amiibo-karaktärer ståendes i sin hylla.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros
Spelvärlden i Mario & Luigi: Paper Jam är väldigt liten.Trots det är den väldigt varierad.

Humorn är fortfarande intakt och bjuder på en hel del sköna skratt. Precis som i de tidigare delarna så är det totalt omöjligt att förstå vad varken Mario eller Luigi säger. Deras livfulla diskussioner är alldeles för trivsamma, och när deras ledsagare Starlow bestämmer sig för att översätta deras samtal sinsemellan så går det inte längre att hålla sig för skratt. Kort och gott så bjuder det på en våldsamt skön komik och tillsammans med Paper Mario 2: The Thousand Year Door till Gamecube är det här ett av seriens roligaste äventyr.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros svämmar också över av trevliga minispel. Ganska ofta i spelet blir du tvingad till att försöka finna gömda pappers-Toad och vissa kan vara ruskigt kluriga att hitta. Samlar du tillräckligt många pappers-Toad så kan du skapa en arbetarstyrka som hjälper Toadette med byggandet av gigantiska pappersmodeller. Dessa jättemoment använder du sedan i obligatoriska strider och precis som i föregångaren Mario & Luigi: Dream Team Bros vill Alpha Dream skapa lite variation i sitt spel. Skillnaden den här gången är att det inte alls fungerar lika smidigt. Om jättesekvenserna i föregångaren bjöd på underhållning och flyt så är det raka motsatsen den här gången. Nu känns det bara tidsödande och krävande med dessa pappersmodeller som i det stora hela är riktigt omständliga att kontrollera, och för varje gång ett sådan moment infinner sig drar jag en djup suck.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros
De flesta av spelets minispel är ett väldigt trevligt tillskott. Framförallt de gånger du ska leta reda på gömda pappers-Toads.

Spelvärlden är också varierad och bjuder som brukligt på allt från öken, grottor och Bowsers ondskefulla slott. Blandningen av papperskaraktärer och det klassiska Mushroom Kingdom-temat gör det hela betydligt mer intressant. Dessvärre är spelvärlden väldigt liten och inte alls lika stor som någon av världarna i föregångarna. Därför kommer vi få återuppleva samma platser om och om igen, men med nya fiender samt bossar. Däremot är spelet väldigt stort och det tog mig hela 25 timmar att spela igenom Mario & Luigi: Paper Jam Bros Ganska lång tid med tanke på att spelvärlden är i det minsta laget och att föregångarna har varit lite mer än hälften så kort.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros bjuder på en intressant resa där lockbetet till alla gamers är korsningen mellan Paper Mario-serien. Personligen är jag ett stort fan av de båda spelserierna och jag måste ändå säga att jag är mycket nöjd med vad Alpha Dream har åstadkommit med sin senaste del. Spelet har ett intressant och fräscht stridssystem, med massor av variation och djup. Däremot hade jag gärna sett en större spelvärld men egentligen är det väl ganska dumt att klaga med tanke på spelets enorma speltid. Jag vill helt klart rekommendera Mario & Luigi: Paper Jam Bros till alla rollspelsveteraner samt till alla som är nya inom den här genrén.

7 / 10
+
Helskön humor, suveränt stridssystem, långt äventyr, många trevliga minispel, väldigt varierat