Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney Infinity 3.0 Star Wars: The Force Awakens - Play Set

Vi har återbesökt den där galaxen långt, långt borta och spelat oss igenom Disney Infinity-versionen av The Force Awakens...

Det är en idag nästan otänkbar tanke att släppa en storfilm av fantasy-, superhjälte- eller scifi-snitt och inte ha ett spel färdigt för att ackompanjera marknadsföringen. Åtminstone ett mobilspel bör finnas, det är bara så. Det borde gälla i synnerhet Star Wars som har ett ovanligt gott rykte när det kommer till just filmlicensspel med otaliga spel som ofta rankas som några av de bästa någonsin på listan i flera genrer. Tänker bland annat på Tie Fighter, Knights of the Old Republic och Super Star Wars.

Det är ett genomgående högt tempo i Disney Infinity 3.0 Star Wars: The Force Awakens - Play Set.

I fallet Star Wars: The Force Awakens är det dock märkligt nog sant. Disney har istället valt att låta Star Wars: Battlefront fungera som det stora Star Wars-spelet som hypar filmen, men de har faktiskt fiffigt nog även möjliggjort spelande av äventyret via Disney Infinity 3.0. Har du fortfarande inte kikat på Star Wars: The Force Awakens på bio, så rekommenderar jag dig att vänta med att både läsa denna recension och spela detta äventyr - men för övriga: nu kör vi!

I detta Play Set medföljer som väntat filmens båda huvudpersoner Finn och Rey, och det är dessa båda du ska lotsa igenom äventyret som tar sin början på Jakku. Du kan även komplettera äventyret med Kylo Ren samt Poe Dameron om du vill ha mer spelmässig variation, där förstnämnda känns klart ondare än filmens något velige ruskprick. En väl vald scen har även strukits för att göra äventyret lite mer barnvänligt, vilket förmodligen var ett klokt val. Pluspoäng också för att skådespelarna bidragit med egen dialog.

Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits
Kylo Ren-figuren är oerhört snygg, och kommer förhoppningsvis i en Lights FX-utgåva i sinom tid.

Som vanligt är själva leksakerna oerhört välgjorda, och jag vill i synnerhet slå ett slag för Poe Dameron som är full med tjusiga detaljer och har perfekta färgval. Kylo Ren är också bra, men jag kan inte låta bli att hoppas att han släpps i Light FX-utförande som tidigare protagonister och fiender. Darth Vader med illrött lysande svärd är bara för häftig, för att inte tala om min personlige favorit Yoda med lysande grönt svärd.

Precis som i tidigare delar (Inside Out givetvis undantaget) handlar det mestadels om ett väldigt linjärt äventyr, med vissa banor öppnare banor som tillåter mer fritt utforskande. Att Ninja Theory varit inblandade i utvecklingen märks snabbt tack vare de underhållande striderna, som här känns bättre än någonsin och perfekt matchar känslan från de strider och det lasersvärdsviftande som förekommer i filmen. Jag kommer på mig själv flera gånger med att ha riktigt roligt, och kontrasterna mot framför allt Lego Dimensions blir väldigt tydliga. Där är det ofta förvånande smarta pussel som utgöra utmaningarna medan striderna är någon slaskiga och konsekvenslösa. Här saknas pussel praktiskt taget helt med fokus lagd på action, och Skylanders-konceptet faller alltså någonstans mittemellan.

Det finns gott om sidouppdrag som drygar ut den aningen korta storyn.

Ofta fungerar uppdragen så att du samlar prylar tills du fått allt du behöver, förstår något hot alternativt ger dig av för att hämta ett visst föremål. Det är tydligt, enkelt och följer filmen hyggligt. Det märks dock att detta bara baseras på en rulle. Tidigare Star Wars-Play Sets har baserats på de trilogierna 1-3 och 4-6 (Twilight of the Republic och Rise Against the Empire, läs mer i vår kompletta guide) och get möjlighet till mer mat där inte varenda sekvens behövts förvandlas till gameplay. Det gör att The Force Awakens Play Set mellan varven för tankarna till svunna tiders filmlicensspel, och det skulle kunna vara kritik av rang, eftersom dessa nästan alltid fick underkänt i betyg.

Lyckligtvis är så inte fallet, utan jag syftar mer på upplägget, för faktum är att spelet fungerar alldeles utmärkt och jag imponeras över hur fräscha alla Play Sets är till Disney Infinity. Det är inte tal om något återanvänt och billigt sätt att kräma ur några kronor extra, utan det är genomarbetade äventyr med helt nya inslag och grafik. Det går ändå inte komma ifrån att The Force Awakens aldrig riktigt lyfter till samma nivå som bland annat ovan nämnda Inside Out-Play Set.

Ninja Theorys inblandning i spelet märks tydligt i det genomarbetade stridssystemet.

Det märks att målet varit att bjuda på så mycket Star Wars det bara går och försöka få med allt viktigt från filmen. Det är roligt att susa omkring med Millennium Falcon, X-vingarna är underbara och flera av uppdragen är härligt underfundiga och ofta proppade med fanservice som kommer flyga högt över huvudet på målgruppen barn. Däremot infinner sig inte känslan att vilja spela om äventyret, utan en genomspelning räcker gott för mig. I slutändan är detta något jag absolut kan rekommendera till alla Star Wars-fans, men det är inte riktigt lika originellt och genomtänkt som tidigare Play Setet Rise Against the Empire och har du inte spelat det först så skulle jag börja med där.

7 / 10
+
Ljuvlig design, välgjorda figurer, många sidouppdrag, suveränt stridssystem, originalskådespelarna medverkar, höga produktionsvärden