Det har passerat några månader sedan vi senast satte oss ned med det briljanta men något klumpiga Xcom 2. Sedan dess lansering i februari har Firaxis haft gott om tid att optimera upplevelsen och uppdatera det med lite betalt DLC. Vi har inte skrivit mycket om spelet sedan vi belönade det med välförtjänt högt betyg så den färska releasen av Shen's Last Gift, den tredje och sista expansionen som kommer från Reinforcement-paketet (läs: säsongspasset) kändes som ett bra tillfälle att åtgärda det.
Vi börjar med det senaste DLC:t för att sen arbeta oss tillbaka för att inkludera allt material som släppts sedan Xcom 2 lanserades. Shen's Last Gift innehåller ett nytt storyuppdrag som utspelar sig på en ny karta, och kanske viktigast av allt; det innehåller även en ny mekanisk tungklass till spelet.
Uppdraget i sig är ett njutbart och lättsmält storydrivet sådant som tar spelaren genom en övergiven robotteknisk anläggning som förvarar mechs, kanontorn och en underhållande bossfajt. Här finns bara ett uppdrag, så vi tänker inte spoila för mycket, men vad vi kan säga är att handlingen involverar att spelaren tar kontroll över chief engineer Lily Shen för att upptäcka mer om hennes fars arv (som veteraner kommer minnas från originalspelet från 2012). En annan oundviklig spoiler är din belöning för att klara uppdraget: den nya soldatsklassen Spark.
I uppdraget kommer denna mekaniska enhet att ansluta sig till din grupp och efteråt kan den användas för strider som vilken annan enhet som helst. Du får också möjligheten att skapa fler (om resurserna tillåter det, de är inte billiga) om du någonsin finner dig i en situation där du efterlyser mer metall bland dina köttiga taktiska val. Din första Spark-enhet är tillgänglig med en gång medan ytterligare sådana för du som sagt bygga själv. Det är inte bara tillfredsställande att göra detta, Spark är dessutom ett väldigt kul tillskott för ditt lag. Det finns en AI-karaktär som introduceras under storyns gång som sedan blir en del av Spark-enheten skapad av Shen och hennes ingenjörer. Vi säger inte mer, annat än att denna karaktär är duktigt roande.
I strider är Spark kapabel till att dela ut rekorderliga mängder stryk och erbjuder nya taktiska möjligheter. De är utrustade med raketkastare och en tung kulspruta och precis som med andra soldatklasser presenteras du med nya val att välja mellan som låter dig skräddarsy enheten efter din spelstil allt eftersom att du levlar upp. Vi gav vår mech förmågan att agera som ett skydd för andra soldater, vilket balanserar ut faktumet att den själv inte kan ta skydd och blir mer öppen för attack. Vi utrustade den även med ett effektivt närstridsvapen som tillsammans med enhetens övriga vapen gör den effektiv på snudd på alla avstånd. Utöver förmågorna den låser upp över tid kommer den med gott om hälsa och pansar samt möjligheten att hoppa över terräng, vilket ger Spark till ett utmärkt val att leda frontlinjen. Däremot hade vi önskat att det fanns fler valmöjligheter i att pynta den.
Betyget du ser nedan är egentligen bara avsett för Shen's Last Gift men vi har två andra paket att titta på lite snabbt. Alien Hunters-DLC:t är mindre lyckat än det senaste. Det introducerar nya, ultrautmanande alienbossar som reagerar på dina handlingar under deras egna turer, vilket gör dem extremt farliga som motståndare. Om du spelar på Ironman (vilket vi lyckligtvis inte gjorde till en början) hade potentialen att förstöra hela din kampanj på bara ett par turer, särskilt om du stöter på dessa tidigt i spelet när dina soldater inte är så effektiva som de kan vara. Det finns ett storyuppdrag även här. Det är stabilt nog och fokuserar på en annan karaktär från föregångaren, Dr. Vahlen, men vi tyckte att uppdraget i Shen's Last Gift var bättre.
Du får också kosmetiska uppgraderingar i Alien Hunters-DLC:t, dock inte i samma utsträckning som du får i Anarchy's Children-paketet. I det första, och det billigaste, av materialen får du mycket nya grejer att skräddarsy dina soldater med men inte mycket mer. Det är grymt om du vill särskilja dina trupper men det lägger inte till något meningsfullt till spelet bortom det. Sammanlagt kommer dessa expansioner kosta dig runt 16 euro men av de tre är det bara det senaste, Shen's Last Gift, som vi anser vara essentiellt.
Så det förklarar vårt goda betyg nedan. Om du fortfarande inte skaffat dig någon av expansionerna föreslår vi försiktighet och eftertänksamhet innan du gör det, men ingen sådan varning utfärdas när det kommer till just det senaste paketet. Storyuppdraget är lite kort men väl värt pengen och den nya soldatenheten kommer förändra dynamiken i alla uppdrag som spelas i en framtida genomspelning.