Adrift

Adrift

Ingen kan höra dig skrika i rymden. Åtminstone inte tills du fått antennen på din kraschade rymdstation att fungera.

Adrift (eller ADR1FT som vissa kallar det) är ett spel fött ur en väldigt offentlig, och tumultartad tid i Adam Orths liv. Hans lite för sarkastiska försvar genom Twitter av Microsofts "Always Online"-vinkel, gjorde honom till ett hatobjekt av mången gamer. Till slut ledde detta till att han kastade in handduken och lämnade Microsoft. Det är hela denna erfarenhet som inspirerade till skapandet av Adrift, ett spel som behandlar teman såsom isolation och katastrofala utfall.

Spelet släpptes först till PC för Oculus Rift, och det märks tydligt att det blivit designat med just VR i tanken. Men nu har det lanserats på Playstation 4, utan garantier för att det kommer att stödja PSVR när Sonys headset lanseras (med tanke på att det redan är lanserat antyder för oss att planerna för PSVR kanske har övergivits, om de någonsin existerat). Vi bänkade oss framför en 65-tums kurvad 4K-skärm för att recensera PS4-versionen, och kanske var det våra sinnen som spelade ett spratt med oss, men oron av att flyta runt i rymden och att försöka hitta sin riktning gav oss faktiskt en lätt huvudvärk och svettig panna. När vi väl lyckades med att bemästra det ganska komplexa kontrollschemat lugnade det ner sig, men det stod klart att nollgravitation kommer till en kostnad.

Adrift
Adrift är ett vackert spel, och det är många majestätiska syner som det bjuder på.

I Adrift tar du dig an rollen som Alex Oshima, som vaknar upp flytande i rymden efter en katastrofal händelse har slitit en rymdstation isär. Din uppgift är att försöka föra stationen tillbaka till någon form av driftstatus för att kunna återvända hem, medan du samtidigt bekantar dig med dina avlidna besättningsmedlemmar längs med vägen (med hjälp av ljudloggar). Det är en långsam och högtidlig upplevelse, där du förmodligen kommer finna dig kippandes efter luft mer än en gång.

Spelet har dock några brister som måste tas upp. Den första är att en del av spelmekaniken är i strid med sig själv. Stressen av att behöva plocka upp behållare med syre både för att driva dig själv framåt och för andning (ett snyggt resurshanteringssystem), faller inte särskilt väl ihop med att ta din tid att utforska omgivningarna, läsa e-post och ta in de vackra scenerna (kanske den största attraktionen med Adrift).

En annan faktor vi fann irriterande var det lilla typsnitt som användes för att förmedla den ofta viktiga informationen. Ett tecken på att inte tillräckligt med testning gjordes med personer sittandes mer än en eller två fot från skärmen. Vissa gånger kommer du finna dig blint följa en pil på radarn hellre än att söka efter saker för att klara av en uppgift eftersom att detaljerna för vad du ska göra är så svårlästa. I ett spel som lägger stark betoning på historien (tillsammans med sin visuella prakt) som sin huvudattraktion, är det synd att spelaren löper risken att missa vitala moment - inte av fri vilja, men som ett resultat av speldesign.

Adrift
Det är svårt att verkligen ta sig tid att njuta av Adrift när syret ständigt behöver hållas koll på.

Vi nämnde det komplexa styrschemat. Detta är uppenbart vad som skiljer spelet från din ordinära "walking simulator" - det är lite skicklighet inblandat med att navigera i tyngdlöshetens miljöer - men kanske är ambitionen här både positiv och negativ. Ärligt talat, vi är inte säkra på om vi gillar kontrollerna eller inte, eftersom de frustrerade oss ibland men de tillät också för några ganska snygga manövreringar. Det finns en viss risk inblandad eftersom stationen har rivits sönder, och exponerade el och liknande förekommer som du vill undvika. Du kan stiga och sjunka, kontrollera framdrivning (med samma syre som du andas), och du kan återställa dig själv, samt rulla med en enkel knapptryckning . Med föremål som flyter runt kommer du sällan finna dig flytandes i en rak linje mot ditt nästa mål, utan du kommer försöka parera och justera för det mesta. Med det sagt, för att vara en rymdstation som rivits sönder, är vissa delar anmärkningsvärt stabila och maskineriet i fantastiskt skick.

Vi har nämnt det visuella en eller två gånger redan, men det förtjänar ännu ett omnämnande. Adrift är en fantastisk titt på livet i omloppsbanan. Det finns en hel del känsla för detalj, särskilt i besättningsområdena för de individuella astronauterna. Att titta ner på jorden må inte ha riktigt samma inverkan som i riktiga livet, men det är fortfarande en imponerande syn. Detta är något som, tillsammans med ett noggrant urval av musik och ljud, verkligen står ut med Adrift. På det negativa planet är att laddningstiderna segdragna, och medan checkpointsystemet är bra känns det som dubbel bestraffning de gånger kontrollerna förorsakar ofrivillig kvävning bara för att plåga dig ytterligare med en lång laddningstid.

Adrift
Laddningstiderna är brutala vissa gånger. En skärm kan vara i en hel minut.

Det är fullt möjligt att inlevelsen med ett VR-headset skulle skänka ett annat, mer positivt ljus över upplevelsen, men som det nu är känns det svårt att helhjärtat rekommendera detta spel till PS4. Det är ganska uppenbart att spelet har utformats med VR i åtanke när du inte kan se hela din "HUD" i din hjälm om du inte flyttar din analoga spak i riktningen du tittar mot. Alla nyckelkomponenter är med, och det tillför känslan av att vara i i en verklig rymddräkt , men det är smärtsamt tydligt att du går miste om något genom att spela detta utan ett headset. Adrift har helt klart sina stunder, och det finns ett fint tema här, men i slutändan når det inte hela vägen fram. Det största problemet är att spelmekaniken inte riktigt håller ihop, narrativet misslyckas med att dra in och engagera, och uppgifterna får dig att kännas mer som en springpojke med en riktigt knivig väg snarare än en astronaut som desperat försöker hålla sig vid liv och komma hem till jorden.

Sammantaget, trots vissa njutbara stunder och vissa sevärdheter att förundras över, känns Adrift lite för mycket som en havererade rymdstationen i sig själv. De delar som utgör spelet kommer inte riktig samman för att skapa den typ av uppslukande upplevelse vi hade förväntat oss.

5 / 10
+
Vackert visuellt och stämningsmässigt, intressanta teman, bra val av atmosfäriskt ljud och musik