Bioshock: The Collection

Bioshock: The Collection

En av spelvärldens allra bästa spelserier är tillbaka i en ny förpackning. Ett klockrent köp, eller? Aldin har återvänt till två av spelvärldens häftigaste städer för att ta reda på det...

För några år sen åkte en vän till mig på en jorden-runt resa. Han var borta i lite mer än ett år och under den här perioden satte han sin fot på samtliga världsdelar som Tellus har att bjuda på. Kina, Madagaskar, Argentina, Island, Kanada... han var överallt. När han slutligen kom hem och började successivt acklimatisera sig till sitt gamla och ytterst normala liv, frågade jag honom hur allt kändes. Att komma hem efter så många nya, spännande och högst minnesvärda upplevelser i ryggsäcken. Jag inbillade mig att inget i hans liv någonsin skulle kännas normalt igen efter allt han gått igenom det senaste året. Det visade sig att jag hade fel. När jag ställde honom frågan svarade han korthugget och nästan lite vemodigt: "Jag är hemma.".

Ungefär så känner jag inför Bioshock: The Collection. Det spelar ingen roll att jag har besökt fler spelvärldar än vad jag kan räkna till. Det spelar heller ingen roll att min smak har utvecklats eller att spelmediet i stort gjort enorma framsteg de senaste nio åren sen originalspelet släpptes. För så fort jag sätter foten i Colombia och i synnerhet Rapture så känns det som att jag är hemma. Mina nya upplevelser förstör inte ens en gnutta av spelmagin som är Bioshock-serien.

Ifall du aldrig upplevt magin jag syftar på här ovan, då är Bioshock: The Collection ett spel du absolut inte får missa. För knappt en femhundring får du Bioshock, Bioshock 2 och Bioshock Infinite. Du får dessutom all story-DLC som någonsin släppts till Bioshock-serien, detta inkluderar Minerva's Den (Bioshock 2) och Burial At Sea (Bioshock Infinite). Som grädde på moset har utvecklarna Blind Squirrel Games piffat upp Bioshock och Bioshock 2. Därtill körs nu alla spel i full HD och i 60 bilder per sekund.

Bioshock: The Collection
Det enda nya materialet som det bjuds på kommer i form av en videoserie från skaparen Ken Levine och animation director Shawn Robertson. Även om det är intressant att höra dessa herrar prata om arbetet bakom Bioshock, tycker jag att det är synd och lite tråkigt att serien endast handlar om originalspelet. Bioshock 2 och Bioshock Infinite får inget nytt extramaterial.

Den här grafiska uppiffningen av de två första spelen märks av så fort du startar spelen. Jag hade emellertid klassats som en storljugare om jag påstod att skillnaden mellan originalspelen och dessa nya versioner är enorm. Bortsett från en del uppdaterade texturer och snyggare ljuseffekter, är det fortfarande i grunden samma spel. Visst, nu körs allt i 60 bilder per sekund men den fröjden har PC-spelarna alltid kunna njuta av. Det finns således två sätt att se på det här paketet: Ett: Om du endast avnjutit Bioshock-serien på konsol då lär du märka en ganska stor grafisk skillnad. Två: Om du spelat samtliga delar på PC, då kommer du bara rycka på axlarna. Precis som jag gjorde. Det finns däremot en speciell tvist i det hela för alla PC-spelare. Äger du de gamla versionerna på PC då kommer du automatiskt att uppgraderas till de nyare versionerna. Helt gratis. Och gratis, ja, det är minsann gott.

Hur ligger det till med Bioshock Infinite då? Har inte Blind Squirrel Games kastat en hink med grafisk kärlek på det senaste äventyret? Nej, faktiskt ingen alls. Fast igen, på PC finns det ingen skillnad. Om du däremot lirar på konsol då kommer du få - mer eller mindre - samma maxade grafik ekvivalent till en medelstark dator från 2013. Det finns däremot en liten flaskhals som bör nämnas här. Trots att konsolhårdvaran idag är kraftfullare än tidigare, förekommer det ändå problem med bilduppdateringen. Rent generellt så flyter det på helt okej men ibland, under intensiva actionmoment, sjunker bilduppdateringen som en sten.

Trots att den tekniska biten inte är mästerligt utförd, är spelen just precis det - mästerliga. Bara för att sätta det i ett större perspektiv så kan jag påminna dig att Bioshock släpptes samma år som Super Mario Galaxy, Uncharted: Drake's Fortune, Portal, Halo 3 och Mass Effect. Fyra fullständigt fantastiska spel. Trots det, om du hade frågat mig vilket spel var mest minnesvärt det året så hade jag sagt Bioshock. Jag hade inte ens behövt fundera på svaret. Trots plattformbriljans, härlig actionmatiné, underbart sarkastiska Glados, ett av världens bästa multiplayerspel och ett banbrytande rollspel - är Bioshock bäst. Enligt mig. Vad gjorde spelet så bra då? Låt mig börja med en kort synopsis.

Du tar kontroll över spelets tysta protagonist Jack som kraschlandar någonstans mitt i Atlanten. Via en fyr hittar Jack en väg ner till den förfallna undervattenstaden Rapture. Den tidigare paradisiska staden visar sig snabbt vara ett helvete utan dess like som härjas av genmodifierade människor som inte vill något annat än att slakta dig. Jack måste nu ta sig an dessa hemska varelser samt stadens grundare Andrew Ryan och överleva denna hemska mardröm medan han försöker avslöja stadens fruktansvärda hemligheter. Till sin hjälp har han den mystiska medhjälparen Atlas, en rad olika förmågor som kallas för plasmids och ett gäng schyssta vapen.

Bioshock: The Collection
Om du är en av dem som älskade multiplayerkomponenten i Bioshock 2 då kommer här lite tråkiga nyheter: Den finns inte med i det här paketet. Men om vi ska vara ärliga nu så lär inte många spelare gråta floder över det...

Precis som tidigare greppar storyn och i synnerhet spelvärlden tag i dig och släpper inte förrän eftertexterna rullar. Trots att jag varvat Bioshock flera gånger tidigare så kvarstår den här effekten. Jag sugs in i Rapture, i dess fenomenala Art Deco-design, i den ruskiga atmosfären, i alla detaljer - och jag vill aldrig lämna det bakom mig. Den sköna 50-tals-jazzmusiken blandas kyligt med öronbedövande vrål från spelets skräckinjagande Big Daddys och udda ljud som endast en stad under vatten kan skapa.

Under äventyrets gång kommer du även få nöjet att möta ett gäng minnesvärda karaktärer, som till exempel plastikkirurgen Dr. Steinman och den excentriske konstnären Sander Cohen. Sist men inte minst så bjuder Bioshock på en extremt spännande och intelligent handling som berör ämnen alltifrån altruism till moralism. Jag älskar Bioshock så pass mycket att endast det spelet hade räckt för att motivera priset, men vi får ju ytterligare två spel i paketet.

Nästa spel är Bioshock 2, uppföljaren som släpptes cirka tre år senare, är inte lika älskad som originalet. Missförstå mig inte, uppföljaren är ett grymt bra spel men det når inte upp till samma mästerliga klass som det första spelet. Mitt största problem är att känslan inte är densamma som den var tidigare, detta beror främst på att du inte längre spelar en bräcklig människa längre utan du klär dig den här gången i rollen som en enorm och urstark Big Daddy.

Rapture är visserligen fortfarande en hemsk plats och storyn är fortfarande fantastisk (slutet kan få dina tårkanaler att börja jobba). Dessutom är spelmekaniken betydligt bättre än i ettan och det introduceras flera nya roliga plasmids. Tyvärr sänks upplevelsen en gnutta av just den saknade skörheten samt att spelet lider av lite väl för repetitiva uppdrag. I slutändan är Bioshock 2 fortfarande ett riktigt bra spel som alla som älskade ettan borde lira.

Bioshock: The Collection
Bristen på grafiska nyheter i Bioshock Infinite gör att åtminstone jag inte blir lika sugen på att sätta mig ner med spelet - lika mycket som med Bioshock och Bioshock 2. Om du däremot är primärt en konsolspelare och aldrig avnjutit den sista delen i trilogin i 60 bilder per sekund då kan jag förstå att Bioshock Infinite lockar.

Nu återstår endast Bioshock Infinite. Storyn utspelar den här gången år 1912 och du spelar som Booker DeWitt, en man som blir mystiskt kontrakterad att hitta den unga kvinnan Elizabeth, som är fast någonstans i himlastaden Colombia. På ytan ser Colombia ut som en himmelsk (förlåt mig) stad men under ytan döljer sig flera mörka hemligheter. Genom ett nära samarbete med Elizabeth måste Booker göra allt han kan för att ta Elizabeth till New York och bli kvitt ett skuldberg.

Colombia må inte vara Rapture men det är fortfarande en helt fenomenalt designad spelvärld. Första gången du fäster blicken på den svävande staden i det blå, kommer du mest troligt få samma rysningar du fick när du såg Rapture för första gången. Desto längre in i spelet du kommer, desto mer förändras Colombia. Den ljusa och nästan löjligt gästvänliga atmosfären ändras successivt till ett så småningom förfärligt inferno. Det som får dig att fortsätta kämpa dig igenom det här helvetet är relationen till Elizabeth. Det är just relationen till Elizabeth som är den stora stjärnan, och kärnan, i Bioshock Infinite. Jag vill inte avslöja något om deras relation eftersom jag tycker att man måste uppleva det själv. Det enda du egentligen behöver veta är att deras relation är magi i spelform.

Bioshock: The Collection
Du kan köpa Bioshock: The Collection i skrivande stund för 450 svenska kronor till konsoler. Tre fantastiska spel till priset av ett. Och du får all DLC-material med. Det är på gränsen till kriminellt billigt. Såvida du inte redan äger spelen förstås... då är det en annan femma.

Det bör påpekas att många har klagat på actionmomenten i Bioshock Infinite. Många anser att de inte riktigt hållet måttet jämfört med tidigare delar i serien. Att de känns slentrianmässiga och tråkiga. Notera att jag skriver "många" och inte "jag". För jag håller inte med. Visst går actionmomenten att förbättra men personligen tycker jag att de duger gott och väl. Dessutom är handlingen så pass spännande att jag förlåter de flesta skavanker som Bioshock Infinite lider av. På tal om handlingen, så bjuds det här på ett av spelmediets i särklass allra bästa slut. Någonsin. Även här vill jag inte avslöja ett enda dugg, utan du måste uppleva det själv.

Det största problemet med Bioshock: The Collection är att det finns snålt med starka anledningar för redan Bioshock-frälsta att sätta sig ner med spelen igen. Nytt material lyser med sin frånvaro och det lilla nya man får är begränsat till endast originalspelet. Visserligen är det trevligt med en grafisk uppiffning men när det resulterar i buggar och bilduppdateringsproblem då blir det bara frustrerande. Å andra sidan pratar vi här om Bioshock-serien. En av världens i särklass bästa spelserier, levererat i ett snyggare skal, till ett alldeles utmärkt pris. Dessutom, om du aldrig någonsin lirat någon del i Bioshock-serien tidigare då har du något speciellt att se fram emot.

8 / 10
+
Löjligt prisvärt paket, enastående design, otäck stämning, minnesvärda karaktärer, genialiskt narrativ, underbar musik, ruskigt spännande handling.