Svenska
Gamereactor
recensioner
Sonic Boom: Fire & Ice

Sonic Boom: Fire & Ice

Nu är det dags för ytterligare ett Sonic Boom-spel. Kommer detta vara gången som Sega lyckas vända skutan? Fredrik har tagit reda på svaret...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det var alldeles för många år sedan den ilsnabba igelkotten Sonic the Hedgehog hittade ett rejält fotfäste i spelsammanhang. Det senaste Sonic-spelet som jag åtminstone hade hyfsat kul med var Sonic Adventure till Sega Dreamcast. Trots att det också hade sina brister så var det åtminstone ett speldugligt projekt. Sedan har den ena halvdana titeln avlöst varandra på löpande band med bland annat det senaste haveriet Sonic Boom: Rise of Lyric. En kort stund efter utannonseringen av det senaste tillskottet, Sonic Boom: Fire & Ice, gick Sega ut och tokhyllade sitt spel till skyarna och förklarade med en ganska självsäker ton att nästa Sonic-spel blir bra. Men det är dumt att lova för mycket, eller?

Sonic skulle verkligen behöva en nystart och ett nytänkande för att åtminstone försöka tvätta bort den skam som spridit sig, världen över. Sega behöver vinna tillbaka fansens förtroende med tanke på att de förra spelen (Sonic Boom: Rise of Lyric och Sonic Boom: Shattered Crystal) blev de minst sålda Sonic-spelen någonsin. Trots att jag har känt en rejäl missbelåtenhet över Sonic i flera decennium nu så är hoppet det sista som överger en. I ungefär två veckor har jag suttit framför min Nintendo 3DS-konsol och spelat så att fingrarna blöder och jag kan lugnt konstatera att Sonic Boom: Fire & Ice inte alls är något mästerverk, utan mer ett sådant spel man hellre prackar på sin absolut värsta fiende.

Sonic Boom: Fire & Ice
Sonic, Amy, Tales, Knuckles och Sticks. Alla är spelbara.

Jag vill dock börja med att kasta ljusglimtar över deras sanningsenliga försök till att åtminstone återvända till spelseriens rötter. Till skillnad från de tidigare delarna så kombineras 2D, fart och plattformsspel, vilket är ett steg i rätt riktning. Jag hann knappt starta spelet innan jag blev tokförälskad i de färggranna miljöerna som faktiskt påminner om den gräsbevuxen och frodiga banan Green Hill Zone från Sonics första äventyr. Emellanåt får jag en del godtagbara vibbar från det glada 90-talet då den blåa igelkotten slog igenom på Sega Mega Drive och då Sonic faktiskt var ett bra spel. Och sådant tackar man inte nej till, eller hur? En annan sak som serien har lyckats riktigt bra med är det utomordentliga röstskådespelet, och ännu en gång genomförs detta på ett bra sätt och därför finner jag också filmsekvenserna som spelets absoluta höjdpunkt, där framförallt Dr Eggman låter sådär grotesk som han bara ska göra.

Rent grafiskt är Sonic Boom: Fire & Ice ett ganska fult spel med en rätt skral karaktärsdesign och jag saknar också ett spel som präglas av den där färgglada och krispiga charmen sinsemellan karaktärerna. Däremot har jag jämfört spelet på både den nya New Nintendo 3DS-konsolen samt den vanliga Nintendo 3DS-maskinen, och om du nu har tänkt att köpa spelet rekommenderar jag att du spelar det på en New Nintendo 3DS-enhet för bästa resultat.

Sonic Boom: Fire & Ice
Röstskådespelarna gör ett riktigt bra jobb och därför är filmsekvenserna riktigt njutbara.

Det största problemet är att det aldrig är kul att spela och inte en gång känner jag mig det minsta tillfredsställd. Precis som titeln antyder är den största nyheten introduktionen av den nya is- och eldmekaniken och detta hade blivit ett trevligt inslag om det bara hade använts på rätt sätt. Istället får jag genomlida en uppsjö av korkade pussel som är byggda just på grund av att du ska nyttiggöra den nya tekniken. Du kan när som helst växla mellan de båda elementen för att på så sätt förstöra vissa hinder eller lösa ett pussel. Exempelvis kan vår huvudkaraktär använda is för att frysa eld och vice versa, men pusslen är så påtagligt lätta och totalt meningslösa att jag aldrig behövde någon betänketid för att ta mig vidare.

Tails, Knuckles, Amy och Sticks gör alla ett framträdande som spelbara karaktärer och de alla har olika förmågor som du såklart behöver utnyttja för att komma vidare. Tails använder sin flygfunktion för att ta sig upp på avsatser och liknande, medan Amy kan använda sin hammare för att sänka pelare som står i vägen för din framfart. Det antropomorfiska myrpiggsvinet Knuckles använder sina händer för att gräva ner sig under jord och när som helst kan du växla mellan karaktärerna, precis som du vill, förutom när det vankas bossfight.

Sonic Boom: Fire & IceSonic Boom: Fire & Ice
Tyvärr saknar Sonic Boom: Fire & Ice variation och det blir snabbt enformigt.

Jag får aldrig den där känslan av att Sega hittade någon tydlig balans mellan plattform och action. I Sonic Boom: Rise of Lyric förvandlades Sonic till en renodlad slagsmålskämpe eftersom halva spelet gick ut på att banka vettet ur robotar. Plattformsmomenten uteblev och i Sonic Boom: Fire & Ice är upplägget raka motsatsen. Gång på gång spinner jag runt som en rivig akrobat på de ödelagda banorna, men när Sega knappt har lagt fokus på spelets fiender känns det bara så onjutbart. Visst, plattformsmomenten har alltid varit en underhållande del i Sonic-spelen, men när spelstudion bara har kastat in ett par ofarliga robotar per bana så känns det mer som om underhållningsvärdet dör ut.

En annan sak som jag upplevde väldigt störande var bristen på variation. Det pendlar mellan att vara ett väldigt generöst och ett ganska snålt spel. Varje värld kommer med några plattformsliknande banor för att sedan växla till några obligatoriska utmaningar. Till en början hade jag ganska roligt med detta, men när samma procedur upprepades på varje värld så blev det ordentligt tjatigt och att tävla i kapplöpning mot Dr Eggman för femte gången blev i slutändan ett alldeles för ett påfrestande moment.

Sonic Boom: Fire & IceSonic Boom: Fire & Ice
Nej! Nu är det väl på tiden att Sonic pensioneras - för gott.

Det är riktigt tragiskt att Sega fortsätter att pumpa ut dåliga Sonic-spel och nu måste jag med handen på hjärtat medge att det är dags för företaget att pensionera sin igelkott - för gott. Sonic Boom: Fire & Ice är inget bra spel och är du ute efter ett plattformsspel rekommenderar jag att du siktar betydligt högre än så. Det finns gott om speltitlar till Nintendo 3DS som är mycket, mycket bättre, och trots att jag är djupt besviken över Segas senaste alster så ser jag med försiktig optimism fram emot den fartglade kottens 25-årsjubileum, Sonic Mania. Detta kan väl ändå inte bli ett misslyckande?

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Mysiga miljöer, bra röstskådespel
-
Saknar variation, korkade pussel, tom och livlös spelvärld, ingen balans mellan plattform och action, dålig karaktärsdesign, ganska meningslös is- och eldmekanik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Sonic Boom: Fire & IceScore

Sonic Boom: Fire & Ice

RECENSION. Skrivet av Fredrik Säfström

Nu är det dags för ytterligare ett Sonic Boom-spel. Kommer detta vara gången som Sega lyckas vända skutan? Fredrik har tagit reda på svaret...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy