Forza Motorsport (2005)

Forza Motorsport

Microsoft utmanar Sony och bjuder på en fantastisk racingupplevelse som får Petter att fnysa åt Gran Turismo 4!

Gran Turismo förändrade hela mitt sätt att se på TV-spel. Ja, det förändrade på egen hand faktiskt hela mitt sätt att se på racing och motorsport rent generellt. Efter sju veckors slaviskt, fanatiskt spelande var jag inte bara sedan länge förälskad i Polyphonys trendsättande milstolpe utan även fast besluten att en dag köpa en importerad, japansk bil med vridtokig sugmotor, tävlingsvillig växellåda och ett chassi med självmordslängtan. Efter tre tyska mellanklassvagnar, medköpt motortristess, alltför komfortabel förarmiljö och en evig längtan efter att köra rakt ned i Indalsälven genomfördes köpet. Även om jag kanske överdriver då jag säger att mitt senaste bilköp och mitt ständigt växande intresse för asfaltsracing på bana helt och hållet bör tillskrivas ett sju år gammalt racingspel så är Gran Turismo åtminstone delansvarigt.

Men tiden sprang ifrån Polyphony som efter Gran Turismo 2 inte tycktes bry sig om den utveckling som skedde i genren i stort. Arrogant kan tyckas, naivt likaså... Jag skulle vilja kalla det lathet för med det fjärde spelet i Sonys succéserie var bekvämligheten i sin egen storhet för omfattande. Även om Gran Turismo 4 är ett vansinnigt innehållsrikt, sanslöst polerat och extremt snyggt racingspel så är det samtidigt stelt, odynamiskt, enfaldigt och korkat i sin struktur, sin spelbarhet och vad gäller spelets upplägg och avsaknaden av online-stöd tenderar det att bli totalt oacceptabelt.

Auto Modellista, R: Racing, TOCA: Race Driver, Group S Challenge, Sega GT, Sega GT 2002, Enthusia - snudd på alla stora internationella spelhus har redan försökt sig på att på allvar sätta hårt mot hårt mot Sonys superspel. Ingen har hittills lyckats. Microsoft har under de senaste två åren arbetet febrilt med sitt försök, ett spel som enligt förhandssnacket skulle överträffa storheten i Gran Turismo 4 och ta genren till nästa nivå. Efter närmare 40 speltimmar är jag både imponerad och överväldigad eftersom Microsoft faktiskt lyckades med allt de försatte sig att göra. Gran Turismo 4 är från och med idag; frånåkt.

För det doftar bensin om Forza Motorsport, och det är min absoluta favoritdoft. Microsofts Gran Turismo-utmanare lyckas med mycket, inte minst att förmedla en stark, passionerad och komplett känsla av asfaltsracing. Inramningen är smart, detaljerna i presentationen perfekta och bensindoften lämnar aldrig mina näsborrar förrän jag slår av min Xbox. Det är dags för utveckling, evolution - det är dags att tänka framåt, att tänka Forza.

Spelstrukturen och stora delar av upplägget i Forza Motorsport är snudd på identiskt med det i Sonys Gran Turismo-spel. De handlar om semirealistisk banracing, om att tjäna pengar genom att vinna tävlingar för att med dessa pengar kunna uppgradera de bilarna man äger eller köpa fler. När spelet startar ombeds man välja från vilken del av världen man kommer. Väljer man Europa finns till en början enbart europeiska bilmärken att köpa och att importera från Japan eller USA blir snabbt en dyr historia. Jag började med att registrera mig som europé (så klart) men kom bara efter några timmar på att nästan alla bilar som jag suktade efter i spelet var japanska. Som den obota Honda och Nissan-nörd jag är blev det då till att impotera både en Civic Type-R, en S2000, en NSX och en Nissan 350z och såklart en GT-R R34:a, allt till ett avsevärt högre pris än om jag varit japan. Forza innehåller till skillnad från Gran Turismo 4 varken några slöa minibussar, skrothögar med veteranstämpel eller jobbiga koncept-bilar. Nej, Microsoft har helt eliminerat tristessen som de första fem timmarna i Gran Turismo alltid innebär och istället fyllt garaget med exklusiva och snabba småbilar, roadsters och såklart; sportbilar.

Spelet innehåller 233 stycken olika bilmodeller från ett trettiotal olika tillverkare. Utbudet består såklart av såväl europeiska såväl som amerikanska och japanska bilar. De största tillverkarna som finns med i spelet är Toyota, Mazda, Nissan, Honda, Mitsubishi, Subaru, Ford, GM, Crysler, Pontiac, Audi, BMW, Volkswagen, Pegeuot, Renault, Volvo, Saab, Ferrari och Porsche.

Banorna är 33 till antalet och variationen bland dessa är bättre och uppmuntrar till en mer händelserik och snabb körning än i exempelvis Gran Turismo 4. A1 Ring, Bathurst, Laguna Seca, Indianapolis Raceway, Nürburgring Nordschleife, Road America, Road Atlanta, Silverstone och Tsukuba Circuit är de nio verkliga banorna som inkluderats i spelet. Tillkommer gör alltså 24 fantasibanor som går igenom New Yorks innerstad såväl som genom Rio De Janeiro och på Tokyos gator.

Tävlingarna i spelet är uppdelade i tre svårighetsgrader och även om Forza innehåller massor av utmaning är upplägget mer förlåtande och användarvänligt än vad jag hade förväntat mig. Det går snabbt att komma igång och ickeinitierade nybörjare kan genom en mindre avgift aktivera en grön linje längs banan som hjälper till med placering, spårval och bromspunkter. Bilarna delas upp i sex olika klasser beroende på hur kraftfulla och dyra de är. Detta tillför en strategisk del till själva mod- och trim-aspekten i spelet då man snabbt stöter på alltför hårt motstånd om man inte trimmar inom vissa ramar och tävlar i de klasserna man behärskar. Precis som i Juiced är detta en av spelets bästa delar som avgränsar den enorma bredd som ett spel med såhär många olika typer av bilar innebär. En fabriksny Mitsubishi Lancer Evo VIII tillhör exempelvis klass C men hoppar snabbt över till klass S om man inte tar det lugnt och tänker strategiskt i garaget. En svag klass-S bil vinner inga pengar åt dig vilket en stark klass-C-kärra med största sannolikhet gör. Detta tillför en taktisk del till själva körningen då Forza tvingar dig att hela tiden lära dig saker om varje bil du köper, om vikten av att lära sig sin bils egentliga besgränsning.

Till skillnad från Enthusia och Gran Turismo 4 är det inte bara chassi, drivlina, växellåda och motor som går att uppgradera i Forza utan även bilarnas yttre. Spelaren kan förändra det mesta på karossen genom att köpa allt från frontspoilers till vingar, sidokjolar, kolfiberhuvar och backspeglar. Givetvis kan man även lacka om sin bil i valfri färg, välja bland närmare femtio olika fälgar samt vinylstyla med dekaler efter eget smak och tycke. AEM, HKS, OZ, BBS, Brembo, Mugen och Rieger är bara några av fabrikaten som finns representerade i spelet. Den här delen är välgjord och när man väl släpper lös sitt hemmatrimmade monster över nätet är det härligt att veta att ingen kommer att ha en bil som ser likadan ut som din. Jag har själv byggt bland annat en kritvit Lancia Delta med strax över 600 hästar som täckts av mitt förnamn längs hela långsidorna samt en S2000 med över 80 stycken färgglada sponsordekaler på. Dock är möjligheterna inte lika många och utbudet inte lika stort beträffande styling som i Juiced men med tanke på den mängd Forza innehåller både vad gällande banor, bilar och tuning/styling-möjligheter finns det inget spel till Xbox som ens kommer nära.

Vad gäller själva körningen rörande allt från fysik till spelkontroll, och fartkänsla är Forza vida överlägset Gran Turismo 4 även om fysiken är mer förlåtande och realismen mer subtil än vad jag förväntat mig. Med samtliga av spelets körtekniska hjälpmedel avstängda går det att provocera bilarna enligt verkliga fysiklagar men något simulatorlikt uppförande från spelets mer kompromisslösa bilmodeller förekommer egentligen aldrig. Visst har Microsofts fysikprogrammerare gjort ett strålande jobb med att skapa en krävande och belönande spelbarhet men att påstå att Forza är lika körtekniskt och fysiskt realistiskt som exempelvis GTR är bara dumt. Balansen mellan svårspelad semisimulation och bredbent asfaltsös är helt perfekt utförd och Forza kommer därmed att attrahera såväl fanatiska bilgalningar som racingbenägna nybörjare.

Den artificiella intelligensen hos motståndarbilarna är, precis som förväntat, betydligt bättre än i Gran Turismo 4 även om jag anser att de istället ibland uppför sig aningen för aggressivt. De andra bilarna kör smart, planerar, lever på gränsen och tycks hela tiden kämpa lika mycket mot varandra som mot dig (vilket sällan är fallet i racingspel). Det händer ofta att den bakomliggande datorstyrda bilen chansar mot slutet av loppet för att stjäla din placering vilket gör att man hela tiden måste hålla koll på sina motståndare. So far so good, men det är en sak att buffas, gnuggas och knuffas och det är bara roligt att de använder sig av samma fula knep som en själv då man snirklar sig in på utsidan av svåra kurvor för att klippa av deras spårval och avancera en placering. Däremot är motståndarbilarnas beteende lite för aggressivt längre in i spelet då det inte är en ovanlighet att bli knuffad av banan gånger under samma lopp. När jag startar om tävlingen på Laguna Seca efter att Supran bakom mig rammat min bakända ut i gruset i loppets startskede för nionde gången tappar jag helt tålamodet och skriker rakt ut. Det finns ingen form av civiliserad asfatltsracing där sådant beteende är tillåtet (inte ens nära) och det borde Microsoft så klart ha tänkt på.

Förutom en mycket välgjord spelkontroll och en nästan läskigt perfekt balanserad fysikmotor är Forzas största styrka onlineläget. Rent tekniskt är detta det mest välgjorda Live-spelet hittills i Microsofts historia. Glöm jobbiga väntetider, onlinefusk eller sjunkande skärmuppdatering, att spela Forza över nätet känns precis lika polerat som att spela det ensam, offline med skillnaden att mänskligt motstånd alltid är roligare än AI-kontrollerade bilar. Det enda egentliga minuset med att spela Forza över Live är att spelsystemet inte straffar påkörningar och alltför aggressiv körning hårt nog vilket ibland leder till rena krockcirkusen. Kollisionssystemet går att stänga av i spelets menyer men förtar då istället lite av spänningen med att tävla mot andra, Microsoft skulle istället ha infört en realtidsbedömning av sportslighet på banan där både gul och svart flagg borde inkluderats.

Medan spelkontrollen och Live-läget är Forzas största styrka är grafiken den största svagheten i spelet. Visst, detta är ett attraktivt spel där bilmodellerna modellerats med stor detaljrikedom och där banorna andas högoktanig racing men i jämförelse med Gran Turismo 4 är grafiken faktiskt underlägsen. De fotorealistiska miljöerna från Polyphonys spel ser bättre ut än vägarna i Forza liksom spelets ljuseffekter. Detta trots att hårdvaran i Xbox betydligt kraftfullare än den som sitter i Playstation 2. NTSC-versionen av Forza har dock utrustats med fullt stöd för 720p och ser betydligt, betydligt bättre ut än den PAL-utgåva som vi stackars europeer får ta del av tack vare den höga upplösningen. Att spela den amerikanska versionen av spelet på en plasma-TV eller eller en projektor och uppleva den nästan dubbelt så höga upplösningen som spelet renderas i är en fröjd för ögat och något som givetvis rekommenderas starkt. Varför Microsoft plockar bort HD-stödet i PAL-versionerna av sina spel förstår jag bara inte. Orättvist och dumt.

Ljudbilden är däremot intakt och har inte förändrats från den NTSC-version som jag tidigare spelat. Motorljuden är bra även om Microsofts ljudtekniker missat en del smärre detaljer. Ett exempel är att motorvrålet som uppkommer i Hondas V-Tec-motorer (S2000, NSX) vid strax över 6000 varv (då kammarna skiftas) inte finns med rent ljudmässigt, men detta är petitesser. Forza bör absolut upplevas med en 5.1-anläggning då surroundljudet är effektivt och snyggt mixat vilket givetvis förstärker upplevelsen av att man ofta är omringad av hungriga motståndarbilar. Det gnisslar i plåten då man gnuggar en framförliggande bil och med dumpventil installerad i valfri turbobil pyser det rejält då man stampar ned kopplingen för att växla och därmed dumpar ut luft. Musiken är däremot inget som jag direkt gillar då Junkie XL enligt min mening proppat Forza smockfullt med tjatigt och allmänt jobbigt gitarrmangel. I menyerna fungerar de enklare riffen (inte minst coverversionen av Black Sabbaths "Paranoid" men ute på banan är det viktigt att stänga av musiken så att man slipper tappa koncetration på grund av söligt och enfaldigt gitarrgnissel.

Forza Motorsport är ett strålande racingspel fullproppat med läckert innehåll och med ett underbart Live-läge. Lätttillgängligt men ändå utmanande och med en presentation och ett upplägg som ger en superb känsla av äkta racing. Hej då Gran Turismo!

9 / 10
+
Fantastisk kontroll, superb fysik, underbart Live-läge och massor av innehåll