Street Fighter X Tekken

Street Fighter X Tekken

Fightingvärldens absolut främsta representanter drabbar samman i en dödlig duell för att avgöra om tre dimensioner är bättre än två och vilken som egentligen är genrens obestridde mästare...

Så är det äntligen här, Street Fighter X Tekken. Ett av årets mest efterlängtade spel och en prestigefight som inte bara handlar om att kora fightingvärldens bästa spelserie utan minst lika mycket om att en gång för alla sätta punkt för den hätska diskussionen om 2D- eller 3D-fighting är det bästa. Därför har både Capcom och Namco skramlat ihop 19 av sina absolut främsta strykutdelare för att banka konkurrenten gul och blå samt gå vinnande ur striden.

Totalt är det alltså en ensemble om totalt 38 figurer som möter en när man startar Street Fighter X Tekken första gången, en av de största uppställningarna någonsin i en ny fightingserie. Eftersom det är Capcom som stått för utvecklingen, Tekken X Street Fighter från Namco kommer först nästa år, ligger Street Fighter IV till grund för både design och grundkoncept. Men att bara plocka från det duger såklart inte i denna milstolpe inom fightinghistorien, och därför har Capcom utvecklat ett helt nytt system för lagbaserad fighting som både överraskar och till största delen fungerar utmärkt.

Det känns lite komiskt att som Street Fighter-veteran sedan 20 år måsta välja att gå igenom ett träningsprogram innan man sätter igång med slagsmålen, men faktum är att det snart visar sig vara en god idé om man vill få ut mesta möjliga av Street Fighter X Tekken. Och det vill man ju. I träningsläget guidas man runt av Dan som ingående förklarar det nya counter-systemet, demonstrerar hur man effektivast nyttjar sin partner vid byten och helt nya inslag som Pandora och något man kallar Gem System. Jag imponeras över hur djupt spelsystemet verkar vara och hur logiskt det känns.

Street Fighter X Tekken
Äntligen får vi veta vem som är bäst av Ruy och Kazuya. Tekken-figurerna är väldigt annorlunda mot Capcom-gänget och kräver massor av träning.

Capcom har kort sagt lyckats bra med att göra Street Fighter X Tekken till ett spel som fler än inbitna hardcore-fantaster ska kunna ha kul med tack vare de intuitiva nyheterna. Men det mest spännande är naturligtvis Namcos Tekken-kämpar som nu gått från tre till två dimensioner och anpassats för ett helt nytt spelmässigt upplägg. Det gör att den som är van att spela med Marduk, Paul och Heihachi inte har någon som helst fördel av det utan måste lära sig allt på nytt.

Inte heller de som är vana vid Capcoms fightingspel får några fördelar. Tekken-kämparna vänder och vrider på det klassiska systemet med kvarts- och halvcirkelrörelser för att göra specialattacker på ett sätt som inte liknar något vi sett i serien tidigare. När man väl lär sig figur efter figur förstår man dock varför Capcom gjort såhär med spelkontrollen, det passar helt enkelt Tekken-kämparna bättre och plötsligt känns det logiskt att först göra Kazuyas Mist Step innan man kan avfyra en Spinning Demon och sedan avrunda combon med en förödande Demon Hook.

Street Fighter X Tekken
Playstation 3-versionen av Street Fighter X Tekken innehåller hela fem extra figurer; Cole MacGrath från Infamous, Sony-maskotarna Toro och Kuro, Pac-Man och Mega Man.

Det känns fräscht, det känns annorlunda och jag gillar det. Street Fighter X Tekken är inte Street Fighter med lite inslängda Tekken-pugilister utan ett helt nytt spel. Till skillnad från de flesta lagbaserade fightinglir vinner man här när man lyckats slå ut en figur, inte båda. Något som gör att man tvingas spela taktiskt och faktiskt nyttja båda sina kämpar maximalt. Att inte byta ofta är lika med döden eftersom de återfår liv när man byter av dem. Det här har gjort att Capcom stuvat in flera varianter på byten som man kallar saker som Switch Cancel, Cross Rush, Cross Assault och Cross Arts. Alla fyller de sitt syfte och gör att man hela tiden kan byta offensivt vare sig man blir spöad av motståndaren, man själv delar ut spö eller rent av är mitt i en lång combo.

Systemet är väldigt flexibelt och det finns alltid en bra väg ur varje knivig situation på ett sätt som i sina bästa stunder för tankarna till Street Fighter III: Third Strike, och sämre förebilder än så kan man definitivt ha. Dessutom finns ovan nämnda Pandora som Capcom är mäkta stolta över. Ett upplägg som för tankarna till att ta ut målisen i hockey för att sätta allt på ett bräde.

Street Fighter X Tekken
PS Vita-versionen kommer först i höst men innehåller i gengäld 12 figurer extra, däribland Blanka och Dudley från Capcom samt Bryan och Lars från Namco. Dessa ligger redan på skivan till Playstation 3 och Xbox 360 men kommer kunna låsas upp mot en kostnad som DLC senare i år.

Genom att trycka ner, ner och båda mediumattackerna avlivar man sin ena figur men gör den andra vansinnigt stark under några få sekunder innan denne också dör. Hinner man sätta en lång combo på sin motståndare finns alltså en hygglig chans att vända matchen och vinna. Det här gör varenda match extremt spännande eftersom mirakulösa comebacker sker oftare än i något annat fightingspel.

Den största invändningen jag har mot Street Fighter X Tekken är mot det så kallade Gem System, vilket tyvärr är en viktig beståndsdel i spelet. I ett försök att göra det mer lättspelat får alla kämpar sätta ut upp till tre Gems innan varje match som gör att du automatiskt kan blockera kast, bli starkare eller något annat. Sedan aktiverar man dem under matcherna och får de fördelar man valt. Visserligen gynnar det här båda kämparna lika mycket, men känns som ett plottrigt och fördummande inslag som man gärna hade fått stå över för min del.

Det gäller även det faktum att Capcom gjort det lättare än någonsin att göra de riktiga superspecialarna och förenklat annat med. I sig har jag inget problem med det eftersom det gör spelet mer lättillgängligt och ingen som är bekant med Street Fighter bör ha några som helst svårigheter med att göra en värstingattack oavsett hur den är utformad. Däremot leder den till att superattackerna spammas på ett annat sätt än tidigare och att vissa combos kan utföras genom ett tryck på två knappar är direkt illa. Det är som att Capcom insett att ingen gillat deras tidigare försök med "Easy Operation" och därför bestämt sig för att smyga på oss detta dravel.

Street Fighter X Tekken
En av spelets roligaste figurer är transvestiten Poison som kör med S/M-piska och är underbart old school i upplägget.

Det är inget som stör helheten i någon större utsträckning, men det borde ha funnits möjlighet att välja bort allt sådant här. Annars är just valen något som imponerar i Street Fighter X Tekken. Det finns flera varianter på hur man kan spela, inte minst Scramble som låter fyra personer slåss tillsammans samt ett uppdragsbaserat koncept som är redigt utmanade. Storyn är inte mycket att hänga i granen dock, vilket kanske inte är så konstigt. Hur man än gör så är detta ett versus-spel och att försöka göra konceptet logiskt är bara... ja, ologiskt.

För att fortsätta gnället lite så är nätkoden till vår testade version (Playstation 3) inget vidare, och jag misstänker att samma sak gäller Xbox 360. Om inte kommer vi såklart uppdatera recensionen, men har man inte helt perfekt ping så laggar det och jäklas medan man spelar på ett sätt som ligger lång efter vad framför allt Arc Systems erbjuder med framför allt Blazblue: Continuum Shift Extend. Det här kan säkert patchas till och det blir såklart lite bättre när fler skaffar Street Fighter X Tekken, men i dagsläget lämnar det en del i övrigt att önska.

Street Fighter X Tekken
Det gäller att hålla koll i bakgrunden där det hela tiden skymtar kämpar som inte rymdes i spelet.

Däremot vill jag ge Capcom rejält med beröm för att alla figurer är upplåsta direkt från start. Det har varit en tradition i fightinggenren att låsa fast figurer så man måste genomlida ett ofta snudd på outhärdligt singleplayer för att få sätta igång med att ha roligt. Ett obegripligt tilltag, ungefär som att EA skulle börja låsa hälften av alla NHL-lag för att tvinga dig att harva på i timmar för att få tillgång till just dina favoriter. Nu kan man köpa spelet, bjuda över polarna samma kväll och servera en komplett upplevelse.

Men med det sagt så är Street Fighter X Tekken överraskande fräscht och definitivt något att bygga vidare på för Capcom. Det är snabbt, smidigt, har bra onlinestöd och känns både djupt och nybörjarvänligt. Kort sagt något ingen fightingfantast bör missa. Och nog ingen annan heller för den delen.

8 / 10
+
Underbar spelkontroll, stort varierat urval figurer, massor av fanservice, roliga singleplayer-spellägen, skön design
-
Gem-systemet bara förstör, risig onlinekod

Petter Hegevall
Här ligger jag. Som en nyfiléad sill, och spelar fightingspel så svetten lackar. Jag hade hoppats att Capcom och Namcos samarbete skulle resultera i ett bättre spel än det mellan Capcom och Marvel. Och min önskan gick i uppfyllelse. Detta är strålande! Spelsystemet är otroligt tight och designen är fantastiskt. Tack! 9/10

Street Fighter X TekkenScore

Street Fighter X Tekken

Fightingvärldens absolut främsta representanter drabbar samman i en dödlig duell för att avgöra om tre dimensioner är bättre än två och vilken som är genrens obestridde mästare...