Star Wars Battlefront

Star Wars Battlefront - Rogue One: Scarif

Vi ger oss i kast med den fjärde och sista omgången DLC till Star Wars Battlefront för att få uppleva Rogue One-kriget i spelform. Jonas Mäki har satt betyg...

Istället för att basera Star Wars Battlefront på The Force Awakens, körde EA och Dice på ett stensäkert kort - originaltrilogin. Det spelar ingen roll hur coola färger Xvingar får, hur charmig BB8 än är eller vilka förändringar som görs på stormtrupperna så är Star Wars fyra till sex en cementerad del av populärkulturen man bara inte kan rubba.

Mycket riktigt blev spelet enormt populärt, men när del två kommer sent nästa år, så kommer det vara de nya filmerna som ligger till grund för spelet. Och med de nya filmerna menar jag då såklart inte den allra nyaste, Rogue One. Den hör nämligen tekniskt ihop med originaltrilogin snarare än något annat och därför känns det passande att slutet på Star Wars Battlefront är starten på originaltrilogin.

Star Wars Battlefront

I Rogue One: Scarif får vi återigen ta del av de där mer episka striderna från föregående expansion, Death Star där flera spellägen sitter ihop i ett längre äventyr. Du startar i rymden där du i rollen som rebell ska eskortera en Uvinge genom ett hål i planeten Scarifs sköldar för att ta kontroll över två områden och sedan frakta tre tokviktiga föremål tillbaka till sitt skepp - samt ytterligare en liknande variant på detta. Och spelar du på Imperiets sida ska du såklart istället förhindra det.

Till skillnad från Death Star-expansionen så känns det inte riktigt lika klockrent på Scarif då spelsätten känns aningen hopstressade och något ofokuserade med många beståndsdelar. Det tar någon match innan det känns helt uppenbart vad som ska göras, när det enda jag egentligen vill göra är att peppra rebeller på löpande band för att återställa lag och ordning i galaxen. Det känns överflödigt att krångla till saker i onödan när spelet inte är djupt nog att backa upp det i övrigt eftersom alla bara springer omkring som yra höns och kastar sig mot fienden, mig själv inkluderad. Därför går det taktiska liksom förlorat.

Star Wars Battlefront

Dessutom är rymdbitarna där jag flyger omkring bland bråte och Star Destroyers i grund och botten exakt samma sak som i Death Star-expansionen, även om målen skiljer sig lite åt. Lyckligtvis är inte det samma sak som att det skulle vara tråkigt. Långt därifrån. Rymdstrider är något jag längtat efter och i synnerhet på marken är Scarif en ljuvlig uppenbarelse. Spelvärlden är solig och knallgrön, och det lockar nästan lika mycket att blåsa upp badringen och kasta sig i havet som att stjäla Dödsstjärneritningar.

Scarif har sin egen unika vegetation vars stora blad ofta gör det svårt att se fienden, detta medan palmträden är så smala att stigarna ändå är breda nog att lätt ta sig fram på. Det känns ungefär som en korridorskjutare fast utomhus och utan korridorer där jag kan fuska genom att hoppa in bland buskaget för att gena eller undkomma fienden. Jag har därför haft stora framgångar med hagelbrakeinspirerade laserkanonen CA-87 (Shock Blaster) helt enkelt för att fienden ofta dyker upp precis framför kornet och liksom bara tigger om att bli skjuten.

Men för den som vill finns även stora strandområden och det är en helt annan sak. Det är mer Rädda menige Ryan snarare än korridorskjutare där fienden liksom väller emot mig på öppna ytor. Här kan den som trakterar distansvapen väl och inte är för ivrig på håll skjuta ner fiender i drivor. De byggnader som finns (läckert dekorerade med bland annat nya Tie Striker) har också öppna ytor runt omkring, ofta med låga hinder som gör dem till en fest för de som är träffsäkra med granaterna.

Det mest påkostade DLC-paketet till Star Wars Battlefront hittills upplever jag är Death Star, men Rogue One: Scarif kommer inte långt efter. Banan är genomtänkt och kriminellt tjusig, dessutom är den designmässigt helt olik det som hittills erbjuds spelet. Största enskilda problemet är som tidigare den betalmodell EA (och även Activision i Call of Duty-serien) tjurar på med där alla inte får banorna som därmed inte spelas lika frekvent som huvudspelet. Det är inget problem när expansionen är ny, men det förekommer på äldre DLC till Star Wars Battlefront att jag helt enkelt ibland har svårt att få igång fulla matcher i vissa spellägen på exempelvis Bespin.

Star Wars Battlefront

Utöver detta ingår även det som alltid medföljer dessa paket, däribland två nya hjältar, passande nog Jyn Erso på rebellsidan och den brutale Orson Krennic för Imperiet. Ingen av dem gör något spelmässigt intryck, till skillnad från Chewbacca och Bossk som fyllde luckor i utbudet, men de är ändå roliga att använda. Två nya vapen läggs också till där båda är pistoler. I synnerhet Ersos A180 lär bli en favorit då det är en puffra som lätt kan modifieras efter behov. Dessutom finns här ett nytt Star Card i form av Sonic Imploader som också har potentialen att bli en favorit. Den tar bort offrets syn, gör dem mer ömtåliga och skadar andra i närheten. En riktig höjdare.

Rogue One: Scarif känns som ett värdigt slut på Star Wars Battlefront som lär fortsätta spelas under lång tid framöver, och förhoppningsvis sänker EA priset på säsongspasset så det blir fler som kör respektive nytt spelläge. Det rår inte riktigt upp till Death Star som står sig som spelets höjdpunkt, men är fortfarande ett oumbärligt tillägg som bör införskaffas för den som vill ha ut mesta möjliga av spelet.

7 / 10
+
Utmärkt designade banor, läcker grafik, roliga rymdstrider, mycket nytt innehåll, pistolen A180 och Sonic Imploader regerar