FIFA Street

FIFA Street

EA Sports attitydstinna FIFA Street-serie gör comeback i vad som utmålats som samma gamla lekfulla, klacksparkspartaj som förr, i ny och fin FIFA 12-motor-kostym. Chrille har dribblat, snurrat och tunnlat, men tycker att nåt saknas...

Electronic Arts har ryckt i handbromsen, baxat det gamla FIFA Street från spåret, och ersatt det med en delvis ny produkt. Med spelets återanvända namn vill man också tydligt signalera att nya tider väntar för de som älskar lekfull gatufotboll. Rent konkret är också ambitionsnivån till synes uppskruvad, med tydliga inslag från FIFA 12 i form av såväl nyckelpersoner i utvecklarteamet som spelmotorn, om än i något modifierad form. Slutprodukten som sådan känns dock klart mer förtjänt av titeln FIFA Street 4, än som något nydanande och revolutionerande. Låt mig förklara varför.

FIFA StreetFIFA Street
Tajming, precision och en smula tur är det som krävs för att slå en tunnel. Just så som det ska vara. Aldrig är dessa färdigheter så viktiga som i spelformen Panna.

Sportspelens storslagna potential är liksom deras inneboende begränsning knutna till samma sak - förlagorna. Den fascination som spelaren upplever när spelet för en stund känns som äkta vara, befinner sig i ständig kamp mot det tydligt uppställda regelverket, som håller de mest spretiga ambitionerna i schack. Kanske är det därför jag alltid har älskat när någon vågat ta mer okonventionella - somliga skulle säga oseriösa - vägar mot slutmålet. Som Basketball Nightmare till Master System, eller varför inte 3 on 3 NHL Arcade, för att ta ett modernare exempel. Dessa mer lättsamma spel når aldrig de allra högsta kvalitetshöjderna, men finns ständigt närvarande som en hånflinande påminnelse om de seriösa sportspelens sötsura förbannelse.

Vad säger då denna lilla utvikning om just gatufotboll? Jo, det är en sport, eller kanske livsstil, som i all sin charm och lekfullhet inte rymmer samma djup som andra bollsporter. Att FIFA Street har en storebror som uppdateras varje år möjliggörs endast av att traditionell fotboll, detta gräsets tjugotvåmannaschack, rymmer mångfaldigt mer vad gäller variation, infallsvinklar och dynamik. I den gatu- och gymnastiksalsfotboll som paketerats i FIFA Street är dock samtliga variabler kraftigt reducerade. Spelarantalet är halverat, matchlängden mer därtill, och planens storlek spelar i en helt annan liga. Kort sagt, kan man inte trolla med knäna är ett spel om gatufotboll dömt att hamna i skuggan av originalet, på samma sätt som ett Street Fighter med sex gubbar, krympta livmätare och borttagna specialare skulle vara ett fundamentalt svårare projekt att ro i land.

FIFA Street
En hockeyklyscha om storspelande målvakter är att de "står på huvudet". Här gör Juventusbacken Giorgio Chiellini sitt för att bredda uttrycket till andra sporter och positioner.

Därmed inte sagt att jag inte gillar det här spelet. Tvärt om är det en sann fröjd att omgående kasta sig in i en match mellan Sverige och Spanien, där Rasmus Elm, Zlatan, Kim Källström och de andra förnedrar världsmästarna med tunnlar, sulfinter och bokstavliga väggpassningar. Det står genast klart att styrningen hör till spelets stora styrkor. Nybörjare hittar enkelt några favoritfinter genom att rulla runt med högerspaken på måfå, medan mer avancerade spelare har en hel uppsjö av knippen med rörelser att öva in. Två mycket användbara kategorier finter går ut på att hålla bollen på behörigt avstånd från motståndaren, för att sedan antingen försöka lobba över honom, eller slå en tunnel, när tillfälle ges.

Just dessa förnedrande manövrar är också huvudverktygen i den nya spelformen "panna". Här gäller det att finta, dribbla och tekniskt utklassa det andra laget för att på så vis bygga upp en bank av poäng, som lämpligt nog omvandlas till poäng när man till slut gör mål. Små avvikande spelformer som denna, eller inomhusvarianten futsal, bidrar till att ge sporten lite mer av det där välbehövliga djupet. Vad jag däremot inte tycker om i samma utsträckning är när den här hetsen att slå tunnlar och finta sig förbi spiller över även till de vanliga spelformerna. Kalla mig gärna traditionalist, men om matchtypen går ut på att göra flest mål vill jag inte känna mig uppmuntrad att passa mindre för att på så vis dribbla mer, på bekostnad av målproduktionen.

FIFA Street
Tekniska delikatesser som denna är vardagsmat i Fifa Street. Något annat som präglar upplevelsen är spelarnas ljudliga tjattrande, som tillåts ta plats då spelet saknar kommentatorer.

Ett bra sätt att bekanta sig med alla olika spelformer, arenor och regeluppsättningar är att ge sig i kast med World Tour, som i sitt offlineutförande är ett karriärläge med diffusa inslag av handling. Det går i korthet ut på att samla ihop en trupp okända spelare med stjärndrömmar och lotsa dem igenom utmaningar och turneringar, genom fyra nivåer över allt större geografiska områden. Själva upplägget som sådant är sunt och väl genomfört. Anledningen till att det klistrar mig vid TV-skärmen hela nätterna är helt enkelt sporten i sig. När varje match endast varar i några få minuter, och där målet hela tiden är en kort löpning och en kroppsfint bort är det som att den där genuina idrottskänslan aldrig infinner sig.

Jag kan ha kul med FIFA Street i korta omgångar, och kommer säkert så ha ganska lång tid framöver. Men faktum är att jag hela tiden känner mer att jag spelar ett välgjort Live Arcade-spel, snarare än en faktisk fullpristitel. Jag har en del mindre klagomål vad gäller lagkamraternas artificiella intelligens, och vissa närkampssituationer där bollen, men framför allt spelarna agerar väldigt märkligt. Utöver detta har jag också ett något större klagomål över att de onlinematcher jag testat plågats av fördröjningar som gått något över gränsen för det acceptabla. Men i övrigt har EA Sports till största delen gjort vad man kunnat. Att slutintrycket inte blir häftigare än "okej" beror istället på sportens inneboende begränsning.

6 / 10
+
Massor med finter, passar alla skicklighetsnivåer, stundtals spektakulär fotbollsporr