Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Vi har tuktat Space Marines och Orks i Relics senaste strategikalas, Warhammer 40,000: Dawn of War 3. Här förklarar vi varför du bör införskaffa snarast...

Utvecklaren Relic och Dawn of War-serien är en kombination som visar prov på hur varierade realtidsstrategispel faktiskt kan vara. Studion har nu gjort tre titlar med samma ondskefulla, futuristiska tema (Warhammer 40K) och de är alla tämligen olika varandra.

Det är lika bra att direkt slå fast att fotsoldat inte är någon höjdare att vara i 40K-världen. Livslängden kan beräknas i minuter eller rent av i sekunder från och med att du klivit in i stridens hetta. Warhammer 40,000: Dawn of War 3 utspelas på slagfälten i världen Cyprus Ultima där tre fraktioner slåss om herraväldet. Skärmytslingarna förbyts snart i fullständigt storkrig när den försvunna och hemlighetsfulla planeten Acheron plötsligt dyker upp, redo att plundras.

Kampanjen varar i runt 15 timmar och fokus skiftar hela tiden mellan de tre fraktionerna, Det betyder att du hela tiden har full insikt i vad de olika sidorna planerar och varför de gör som de gör. Det bidrar även till variation och utmaning eftersom du hela tiden byter mellan dem och måste förändra strategi och lära dig nya enheter. Blood Ravens, ledda av den grinige Gabriel Angelos, är det mest traditionella alternativet. Deras Space Marines tål en hel del stryk, delar ut ännu mer stryk och använder sig av konventionella vapen och specialförmågor som granater och raketanfall. Detta lär vara nybörjarnas bäste vän initialt.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Warhammer 40,000: Dawn of War 3 är makalöst episkt att spela.

Orks är det andra alternativet och de leds av krigshärskaren Gorgutz, och även om hans trupper påminner och Space Marines vid en första anblick så är all utrustning framtagen av någon galen vetenskapsman istället för att vara millimeterexakta och genomtänkta militäriska doningar. Ork-vapen är därför brutalt starka, men samtidigt opålitliga, kan explodera eller gå sönder. Deras specialitet är passande nog att kunna loota skräp vilket stärker trupperna och rent av kan användas till att skapa en ny Ork-enhet. För att dra nytta av dem krävs en hel del så kallad "micro management", men om du bara klarar detta finns möjlighet att ha en större armé än alla andra.

Den tredje fraktionen är Eldar, med Warseer Macha som ledare. De tål inte särskilt mycket, men har regenererande sköldar (Battle Focus) och är väldigt snabba. De är därför optimala för snabba stötar där du enkelt överrumplar ej förberedda motståndare. Eldar kräver ännu mer "micro management" än Orks eftersom de annars kommer dräpas av fienden om de lämnas ensamma.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Kamopanjen gör ensamt spelet värt att skaffa.

Dawn of War 3 är som en blandning av de båda föregångarna. Det har strömlinjeformat basbyggande som i originalet med halvdussinet strukturer per sida att snickra ihop och det lönar sig inte att exempelvis försöka göra flera baracker. Det låga inflödet av poäng från erövrade resurser är oftast det som hindrar ditt byggande och inte hastigheten dina order utförs med. Från Dawn of War 2 hittar vi hjältar som kan ställas in efter tycke och smak (samt nedgraderas till Elites), där vissa av dem dessutom har rejäla bakgrundshistorier.

Elites kan kallas in sedan du samlat ihop nog med Elite-poäng och deras förmågor varierar. Billiga enheter du får tidigt såsom Ork Kommandos, vilka är bra för att erövra tidiga resurser, medan de mellanbra kan nyttjas vid frontlinjen. Senare under matcherna får du mega-enheter som Gorkanaut, Eldar Wraithlord och Imperial Knights som kan rubba förutsättningarna ordentligt. De är inte odödliga dock, så räkna inte med några mirakulösa räddningar om fienden redan är framme och knackar på din dörr. Däremot är de perfekta att skicka in för att vända jämna situationer där deras styrka ger dig just det övertag du behöver.

Lite beroende på vad du letar efter i realtidsstrategispel, så erbjuder ändå Dawn of War 3 det mesta för både single- och multiplayer. Den långa kampanjen låter dig i lagom tempo bekanta dig med nya enheter och gör dig redo att möta de allra tuffaste. Standardsvårighetsgraden är överraskande hög i början innan spelkontrollen satt sig ordentligt, men när den väl gjort det så går det mesta som en dans. Eftersom nästan varje enhet har en unik färdighet till sitt förfogande krävs snabba reaktioner och god kontroll för att du exempelvis ska hinna slunga den där Stun Grenade i rätt tillfälle eller ta bort sårade krigare från fronten och därmed vända striden.

Multiplayer-aspekten har också förändrats rejält. Det finns till exempel inget klassiskt "bygg bas och dräp motståndare". Istället erbjuder Warhammer 40,000: Dawn of War 3 regelrätta uppdrag som att förstöra motståndarens sköldgenerator, därefter ett stort vapentorn och till sist själva basen. Det betyder att gamla rush-taktiker inte längre finns. Utan att striderna koncentreras till ett fåtal områden. Det går helt enkelt inte att stressbygga en enhet lite snabbt och skicka iväg mot fiendebasen. Det gäller istället att erövra nyckelområden som viktiga ångrör eller platser som ger skydd. Det handlar mer om scoutande och att störa varandra innan det mitt i matcherna drar sig ihop till krig, varpå storkrutet kan dras fram mot slutet.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Om du gillar Warhammer 40K kommer du verkligen älska detta spel.

Det är alldeles på tok för tidigt att svara på hur balansen är, men Space Marines känns åtminstone för tillfället väldigt mäktiga. Det kan dock såklart bero på att folk inte lärt sig traktera de mer avancerade alternativen ännu. För dig som gillar att pilla med inställningar kan det för övrigt vara på sin plats att informera om att det finns en Army Painter-funktion som låter dig färglägga just dina trupper. Det går även att peta med enheterna på ett sätt jag tror många kommer uppskatta.

Det finns till sist ett par brister som drar ned helheten något. Det finns till exempel bara ett fåtal multiplayer-banor för tillfället. Det största problemet är dock att Space Marines, Orks och Eldar känns lika originella som vanilj, jordgubb och choklad i GB Big Pack-lådan. Det hade behövts något mer överraskande för att ge fräschör åt spelet. Jag räknar såklart med att Chaos Marines, Tyranids, Tau och liknande läggs till i framtiden, men åtminstone en av dem hade behövts redan nu. Jag tycker även att det grafiska inte förändrats nog mycket sedan Warhammer 40,000: Dawn of War 2. Nu är det visserligen ett mycket snyggt spel, men det är från 2009 trots allt.

För att summera är ändå Warhammer 40,000: Dawn of War 3 en dröm för Warhammer 40K-fansen. Här får vi den onda och grymma världen med alla dess underbara personligheter, vilket andra Warhammer-spel för ofta misslyckats med att förmedla. Spelkontrollen är bra, kampanjen suverän och multiplayer lovar gott. Och självfallet kommer spelet byggas ut. Kanske är det lite för tryggt och säkert, men fortfarande väldigt bra.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3
9 / 10
+