Battle Bay

Battle Bay

Den finska utvecklingsstudion Rovio har producerat sin beskärda del fågel-mot-gris-bataljer och är redo för att utforska nya horisonter. Battle Bay är resultatet...

Chanserna är goda att du och stora delar av din familj har spelat någon av Rovios titlar på era smarta telefoner vid något tillfälle. Den finska studion är nämligen ansvarig för den populära Angry Birds-serien. Det visade sig att det simpla, om än kanske något egendomliga, konceptet i vilket spelaren slungar iväg ilskna fjäderfän som projektiler för att omintetgöra elaka grisar gick hem hos en stor skala mobilspelare. För här är vi ju idag; Angry Birds har blivit lite av ett fenomen. Förutom spelen och dess spinoffs finns det godis, läsk och klädesplagg med Angry Birds-tema. Det gjordes till och med en biofilm. Sean Penn medverkade i den!

Nu verkar dock bastuentusiasterna känna sig färdiga med deras gamla skapelse. Och vem kan klandra dem? Det finns väl en gräns på hur mycket man kan göra med idén och en spelutvecklare, som av naturen är en kreativ varelse, behöver få nya utmaningar då och då för att få stimulans. Battle Bay är vad studions satsningar har lett till och det är ett multiplayerfokuserat actionspel som inte så lite påminner om World of Tanks - fast med stridsbåtar istället för stridsvagnar.

Battle Bay
Battle Bay är ett omärkvärdigt spel. Det är funktionellt men fängslar oss inte på något sätt.

Vem som helst kan peka in sig på antingen Appstore eller Google Play för att testa spelet då det är gratis att ladda ner. När appen startas får spelaren en kvick rundtur i vad spelet har att erbjuda. Kontrollen läres ut, ekonomisystemet (som vi återkommer till) får en presentation och de olika menyerna för att uppgradera skepp, utrustning och besättning demonstreras. Jag känner fortfarande att användargränssnittet kan te sig lite väl plottrigt och det tar ett tag innan allt är solklart.

Under själva striderna är det dock desto tydligare. Två lag på fem spelare vardera får i uppgift att antingen eliminera samtliga av fiendelagets fartyg eller ta kontroll över en neutral punkt på banan. Och det är det spelet gå ut på. Kontrollen är simpel nog. Du styr din båt med den virtuella styrspaken, vrider kameran genom att dra fingret över skärmen och använder kanoner och annan utrustning genom att trycka på respektive ikoner.

Battle Bay
I huvudmenyn finns ett chattfönster som du kan använda för att diskutera spelet med andra spelare, vilket är en rätt trevlig distraktion för den sociale kaptenen.

Den största delen av det speldjup som finns att finna i Battle Bay ligger i att välja vilken typ av båt och utrustning du väljer att ta med dig till sjöss men det är en långsam process och handlar mer om vad du är bekväm med än strategiskt tänk. Du vet inte vilka fartyg dina motståndare kommer använda sig av när du går in i en strid och det går inte att byta båt under en match då du bara har ett liv per omgång - så när du är sjösatt får du klara dig med vad du har. Båtarna är ganska bångstyriga och under min tid med spelet fann jag det svårt att utmanövrera motståndet på smarta sätt - men jag lyckades vinna en match genom att ta över kontrollpunkten medan resten av spelarna var upptagna med att blint panga på varandra.

Det känns helt enkelt som att de flesta bataljer är väldigt snarlika i hur de går till. Efter ett dussin matcher började jag undra om det fanns något osynligt spelläge jag hade missat i menyerna. Jag är fortfarande osäker på hur många banor det finns eftersom att de alla ser likadana ut. Har man tur får man möta ett lag med två riktiga spelare per lag medan resten fylls på med datorstyrda båtar, vilket jag upplevde skadade upplevelsen och meningen med den något. Den grafiska stilen är också rätt anonym. Jag gillar hur vattnet ser ut i spelet. Det påminner om hur Nintendo gjorde det i The Legend of Zelda: Wind Waker men i övrigt finner jag det svårt att hitta fotfäste i designen, även om det rent tekniskt är kompetent utfört för formatet.

Battle Bay
Battle Bay saknar spelmässigt djup. De bästa multiplayerspelen är bra utan att kräva att spelaren ska tillbringa timtal på att få bättre utrustning.

Att uppgradera sin båt och dess grunkor är onödigt invecklat, förmodligen för att uppmuntra spelaren att lägga pengar på mikrotransaktioner. Det finns massor av olika saker att köpa för att bättra dina chanser på slagfältet, såväl som massor av olika former av valuta att göra det med. Sockerbitar får du mest av men det är också den minst värdefulla resursen du har. Det används för att träna upp dina besättningsmedlemmar och uppgradera kanoner och annat. För det sistnämnda krävs även skrot som delas upp i grupper baserat på hur vanliga de är. Dessa delar köper du med guld och du kan även införskaffa lådor med slumpmässigt utvalda belöningar med stjärnor som du erhåller genom att klara utmaningar. Till sist har vi även pärlor, som kan användas för att snabba på framstegsprocesser och annat. Pärlor kan du köpa för riktiga pengar.

För mig blev det snabbt svårt att finna orken att verkligen sätta sig in i att bättra mina skepp och prylar eftersom att det finns så mycket av allting. Särskilt med tanke på hur medelmåttigt spelet i sig känns i slutändan. Hela meningen med att lägga resurser på att göra din flotta starkare är att få det lättare att smiska motståndet under matcherna, men när jag redan efter några få matcher känner att jag fått uppleva det mesta som spelet har att erbjuda är det inte lätt att hålla sig entusiastisk nog.

Battle Bay
Den artificiella intelligensen är inget att hänga i granen. En gång tvingades vi titta på när den enda levande båten på vårt lag köra in i en vägg tills matchen tog slut på tid.

Ingenting med Battle Bay är märkvärdigt åt det ena eller det andra hållet. Det är inte tillräckligt engagerande eller roligt för att ens göra ett toalettbesök trevligare men det är inte heller tillräckligt tråkigt eller dumt designat för att göra ett särskilt negativt intryck heller. Jag har spelat mycket sämre mobilspel på min Iphone och jag har spelat mycket bättre. Battle Bay är mellanmjölk. Något som är så icke märkvärdigt i samtliga avseenden att jag tvivlar på att jag kommer minnas att jag spelat det i slutet av året.

5 / 10
+
Fint vatten, stabilt och funktionellt, tekniskt dugligt