The Surge

The Surge

I väntan på nästa Souls-spel erbjuder Lords of the Fallen-studion ett riktigt trevligt alternativ...

I en nära, dystopisk framtid har mänskligheten blivit för beroende av toppmodern teknologi vilket naturligtvis leder till en smärre katastrof, vilket gör vardagen för huvudpersonen i The Surge till rena rama pinan. Detta är det senaste spelet från Lords of the Fallen-studion Deck 13 och innehåller en härlig mix mellan ett Bloodborne-doftande spelupplägg och mekanik som snyggt mixar arkadaktigt hackade med strategiskt krävande försvarselement. Det känns fräscht samtidigt som jag upplevt The Surge som bekant och hemtrevligt sett till den grundläggande spelkontrollen samt strukturen och mixen mellan action och rollspel.

Det är på flera olika sätt spännande att se på när en liten, liten indiestudio som Deck 13 en gång var ger sig på genrens giganter med ofantligt mycket mindre budget och ofantligt mycket mindre resurser. Att slå från underläge är såklart riskabelt som tusan. Slår man för löst når man aldrig upp, slår man för hårt kan man såklart riskera att missa målet helt och hållet och snabbt falla i glömska. Deck 13 lyckades dock, mot alla odds, rysligt väl med Lords of the Fallen (som många av oss till och med föredrog framför Dark Souls II) och förväntningarna inför The Surge har därmed varit höga. Och efter en vecka tillsammans med spelet är jag övertygad om att detta hör till en av årets hittills härligaste överraskningar.

The Surge
Striderna är köttigt hårdhänta och utmanande men aldrig lika svåra som i exempelvis Dark Souls III.

Storyn är välfylld, invecklad och berättas genom såväl mellansekvenser som ljudloggar, datadokument och annat under spelets gång. Jag begriper det mesta men missar vissa delar eftersom jag blir informerad om till synes viktiga delar av berättelsen medan jag för fullt kämpar mot fyra vrålande fiender och redan har fullt upp med att vifta undan stormande robotzombies. Själva grundpelarna är dock lika enkla att snappa upp som klyschiga och typiska för ett sci fi-spel av den här typen. Ett internationellt, mega-ondskefullt superföretag vid namn Creo befolkar en dystopisk framtid med zombie-aktiga robotskurkar och efter att ha arbetat för företaget en längre tid snubblar huvudpersonen Warren över information som kan störta hela skiten. En skrämmande framtid står för dörren och för huvudkaraktären handlar hans vardag nu om ren och skär överlevnad.

Det påminner en del om Avalanche Studios licenstitel Mad Max, till en början. Blandat med Lords of the Fallen, såklart. Warren promenerar omkring i en semi-öppen spelvärld och överallt finns det lömska fiendeäckel. Det gäller att använda sig flitigt av vapnen samt samtliga tillhyggen som Warren bär på, och såg-slakta robotfienderna till höger och vänster, såklart. Precis som i Lords of the Fallen finns så kallade lägereldar (ett koncept som Deck 13 norpade raskt av från Dark Souls-spelen) som i The Surge kallas för "Operations". Här går Warren säker och kan göra saker som att läka sina sår samt uppgradera sina vapen.

The Surge
Warren är anonym och trist men resten av spelvärlden andas originalitet och karaktär.

Warren är ingen bra huvudperson. Han är färglös och typisk och saknar djup trots att Deck 13 kämpar hårt med att bygga hans personlighet och måla upp honom som sårbar och intelligent under äventyrets gång. Jag hade mycket hellre velat ha möjligheten att skapa min egen hjälte, från grunden - som i Bloodborne eller Dark Souls III.

Innan Warren slungas in i den riktiga hetluften vaggas han in i någon slags falsk säkerhet och det sprutar fram information på skärmen under den första halvtimmen rörande allt från hur vapensystemet till hur XP-delen fungerar. Stridsmekaniken är utformad på samma sätt som i Dark Souls-spelen där det handlar om att studera sin motståndare för att sedan kunna attackera där dennes svagheter finnes och undvika fiendens styrkor. Det handlar om att lära sig att hoppa undan vid rätt tillfälle och slå vid helt rätt tillfälle och även om det från början går alldeles utmärkt att arkad-hacka sig igenom horder av fiender blir det viktigare efter cirka tio timmar att använda sig av strategi och tanke. Framförallt finns det en viktig strategisk del i den defensiva delen av varje strid, något som får The Surge att kännas balanserat och utmanande samtidigt som det belönar den tålmodige.

Avsaknaden av långdistansvapen innebär att Warren måste krypa nära sina fiender och därmed riskera att bli ihjälslagen på ett litet kick. The Surge är helt och hållet fokuserat på närstrider och även fast jag gärna hade sett ännu mer djup rörande den grundläggande spelmekaniken, fungerar denna delen väldigt väl och känns fräsch även efter 15+ timmars speltid. De olika vapnen (rör, hammare, svärd och så vidare) är såklart olika bra på olika saker och alla har sin egen statistik vilket gör att det finns gott om variation här.

The Surge
Det sprutar fram storyelement i The Surge och ibland är det aningen svårt att hänga med.

Den bästa delen av stridsystemet är enligt mig möjligheten att sikta in sig på en specifik kroppsdel, precis som i Fallout 4, vilket gör att Warren kan kapa fiendernas lemmar samt försvaga mer kraftfulla ruskprickar på så sätt. Det finns även gott om "executions" som är förinspelade moment som aktiveras genom ett enkelt knapptryck på X (Playstation 4-versionen) och då triggar en blodig omgång där Warren avlivar sina skadade fiender på ett sätt som inte bör visas upp för folk som inte nått upp i spelets rekommenderade åldersmärkning.

Att plocka på sig utrustning som fiendernas tappar när man klått dem, är en av de bästa bitarna i det här spelet. Efter ett tiotal timmar såg Warrens exoskelett ut som rena rama bling/bling-ställningen, fylld till brädden med smaskiga vapen och annat mys. "Tech Scraps" är motsvarigheten till själarna i Souls-spelen och detta är i mångt och mycket själva kärnan i mekaniken som kräver att man nyttjar dessa vid rätt tillfälle och använder sig av tålamod när paniken knackar på. Tech Scraps har flera användningsområden och kan bland annat användas för att bygga nya föremål med hjälp av crafting-systemet och de är därmed en mycket viktig del av att utvecklas och bli bättre i The Surge.

En av delarna i det här spelet som jag verkligen uppskattar är att det aldrig håller mig i handen, och känns därmed gammaldags på ett fräscht sätt - på kuppen. Vid ett par tillfällen har jag varit så pass vilse att jag helt enkelt inte haft någon aning om var jag är på väg, och det är något som jag saknat de senaste åren, hur märkligt det än må låta. Belöningen blir så mycket större när jag får lösa problemen helt på egen hand och slippar känns att utvecklarna behandlar mig som underintelligent vilket jag anser vara ett problem med många av dagens action- samt actionrollspel.

The Surge
Estetiken är grymt bra och rent tekniskt är spelet riktigt läckert, särskilt till PC.

När det gäller det audiovisuella är The Surge riktigt trevligt, inte minst till PC. Estetiken är lortigt dystopisk och atmosfären är sådär rå och avskalad som exempelvis även Mad Max erbjöd. Varationen mellan olika typer av miljöer är kanonbra, också, och här mixar Deck 13 mellan rostproppade skrotupplag och högteknologiska laboratorium på ett sätt som gör att mitt äventyr aldrig känns tjatigt. Det finns dessutom gott om hemligheter, alternativa vägar, gömställen och annat som gör att The Surge känns mindre linjärt än vad det egentligen är.

Även om det är enkelt att se var Deck 13 hämtat inspiration (Bloodborne / Dark Souls) står The Surge på egna ben tack vare en hel rad smarta designlösningar och klockren mix mellan lättbegripligt arkadhackande och strategiskt krävande försvarstaktiker. Detta är ett riktigt trevligt actionrollspel som trots färglös och anonym huvudperson står sig som en av årets hittills finaste överraskningar.

8 / 10
+
Härliga strider, bra mix mellan arkadaktiga anfall och strategiskt försvar, härlig spelvärld, grym atmosfär, toppenbra speltempo