FIFA 18

FIFA 18

Årets händelse för fans av digital fotboll är här. FIFA 18 har nu släppts och våra danska kollegor har sparkat boll...

FIFA 18 känns bra, riktigt bra och redan nu vågar jag påstå att det är bäst i serien hittills. Det är en superb fotbollssimulator där raffinerad spelbarhet ser till att belöna kreativitet med mål som ser ut att vara hämtade från en riktig match. Vi snackar även spekulärt bra grafik som visar vilket stort kliv serien tar i och med detta spel. Som för att göra allt bättre är det dessutom sprängfyllt med innehåll. FIFA Ultimate Team Mode är bättre än någonsin förr och är nu underhållande för både de som spelar online och solo, och karriärläget har byggts ut med nya funktioner. Den stora stjärnan här är dock The Journey, även om det har sina brister.

Innehållet i ett fotbollsspel är ganska överflödigt om inte spelbarheten känns som den borde göra. Det är lyckligtvis inget problem här eftersom FIFA 18 är en naturlig fortsättning på FIFA 17. Både FIFA 15 och FIFA 16 hade sina problem, men förra året fick EA till rytmen och det blev roligt att spela samt kändes som det skulle. I FIFA 18 byggs det vidare på just detta, det är mer komplett, balanserat och polerat och alla nya animationer gör susen.

FIFA 18
Det är Real Madrid-superstjärnan Cristiano Ronaldo som pryder årets omslag och knepigt vore det väl annars så otroligt bra som han är just nu.

Allt fungerar helt enkelt lite bättre nu. Skillnaden mellan starka och lätta spelare är tydligare, samma sak gäller för acceleration, dribblande och passförmåga. Det är lättare att känna skillnaden mellan spelare och det bidrar till en mer realistisk upplevelse. Detta gäller även när jag spelar mot artificiella intelligensen, där ett möte mot Manchester United känns som just det och inte ett möte mot Hull City.

FIFA 18 innehåller ett nytt system för dribblingar som är mer känsligt för nyanser kring spelarens kontroll. Dribblingsfantomer som Messi och Neymar kan dribbla och byta riktning på en femöring där endast en minimalt tilt på analogspaken kan vara tillräckligt för att lämna försvararen bakom dig. Krossbollarna är också betydligt enklare att sätta som de ska nu och få att landa där det är avsett. Ett system som kanske kommer ta lite tid att vänja sig vid för somliga, men det är helt klart en frän förbättring.

Det finns även många andra nya gameplay-tillägg som att kunna byta spelare utan att behöva ta till menyerna och ovan nämnda animationssystem som ger mer följsamma och dynamiska reaktioner. Ännu viktigare är dock att FIFA 18 rakt igenom är en solid spelupplevelse. Jag har inte hittat några störande tekniska problem (säger inte att de inte finns, men jag har som sagt inte stött på något), men det betyder inte att allt för den saken skull är helt perfekt.

FIFA 18FIFA 18FIFA 18
FIFA 18 bör inte beskrivas enbart som ett fotbollsspel längre utan som en fullfjädrad fotbollssimulator då det simulerar sporten på det bästa sättet som vi på Gamereactor någonsin sett.

Passningsspelet har nämligen ändrats på ett sätt jag inte riktigt trivs med och känns lite för automatiserat så jag passar till kollegor jag inte nödvändigtvis ens pekat mot. Tidigare har det funnits mer frihet kring detta. Det finns fortfarande manuell spelkontroll lyckligtvis, men jag föredrog den fungerande lösningen mitt emellan från fjolåret.

I och med FIFA 17 började EA på allvar dra nytta av Dice Frostbite-grafikmotor med mer detaljrikedom och mellansekvenser. I teorin åtminstone, för jag fick kämpa med att se några större skillnader. I FIFA 18 är det däremot andra bullar. Grafiken är direkt makalös, i synnerhet gällande belysning, animationer och detaljer. HDR-stöd finns och FIFA 18 ser otroligt ut på TV som stödjer detta. I synnerhet på arenor i stark solbelysning. Att spela exempelvis på Leicesters King Power Stadium på eftermiddagen är en fröjd med HDR.

Sättet som du tar straffsparken på har återgått till EA:s gamla formel där du återigen måste koncentrera dig på placering, teknik samt styrka och inte nödvändigtvis hur du ska löpa mot bollen. Detta kommer att vara en stor lättnads för många spela och en förbättring som jag verkligen uppskattar då jag var tveksam till hur straffarna fungerade i fjolårets spel. Försvarsspelet har förbättrats också och för första gången på flera år anser jag det vara riktigt roligt och uttömmande rent mekaniskt (med massa inbyggd belöning) att försvara kassen.

FIFA 18
FIFA 18 använder sig av den svenskutvecklade Frostbite-motorn (Fortsbite 3.0 närmare bestämt) för första gången någonsin, något som oroat mången fanatiker men som bevisligen gjort storverk för i princip varenda beståndsdel. FIFA 18 är det snyggaste spelet i den mångåriga serien med stor marginal.

Detta eftersom det nu finns fler detaljer inbyggda i sättet som man delar ut tacklingar på. Det handlar nu mer om timing och det är viktigt att känna in spelets tempo för att verkligen hamna i flytet och kunna pricka försvararna helt rätt och på så sätt stoppa deras framfart utan att riskera gult kort. Detta är inte avgörande för det här spelet och jag säger absolut inte att försvarsdelen var usel i fjolårets spel, men det gör som sagt att jag njuter av att spela försvar på ett sätt som jag aldrig tidigare gjort i ett fotbollsspel.

Ännu mer än i samtliga av de tidigare årens FIFA-spel finns det starka och underbart realistiska element av tillfälligheter och tur i FIFA 18 som är så perfekt implementerade att man nästan storknar. Sämre spelar ekan klå bättre rankade spelare i diverse dueller på grund av just dessa tillfälligheter och det skänker en realism till spelets totalitet som jag inte hittar i något annat av dagens sportspel, oavsett genre eller typ.

FIFA 18FIFA 18FIFA 18
Årets upplaga innehåller 52 licensierade stadiums i 12 olika länder samt 30 stycken påhittade, generiska fotbollsplaner vilket gör att du kommer att lira skinnpåse på 82 olika platser runt om i världen.

Spelets största styrka ligger helt klart i onlinematcherna (Ultimate Team) och i år kan du även slunga in gamla fotbollslegender på ditt lag vilket enligt mig är ett underbart tillskott som gör detta redan superba spelmoment ännu mer intressant. Dessa legender kallas FIFA Icons och här hittar vi fotbollskungar såsom Maradona, Pelé samt Thomas Brolin som alla kan lira för ditt online team i FIFA 18.

Karriärdelen i spelet är i stort sett oförändrad från förra året men det finns små men naggande goda förbättringar som jag älskar. Bland annat ser det lite annorlunda ut när man förhandlar om nya spelare till sitt lag, vilket kanske inte tillför sådär överdrivet mycket till den grundläggande, övergripande spelupplevelsen men alla detaljer av det här slaget bygger enligt mig realism, detaljrikedom och framförallt atmosfär vilket jag verkligen uppskattar. Du riskerar fortfarande att representanterna för rivaliserande klubbar som du försöker köpa spelare av - stormar ut och drämmer igen dörren till ditt kontor om du lägger skambud på deras spelare och förhandlingarna har precis som i fjolårets upplaga en viss mån spänning inbyggt i sig. Det är också väldigt välkommet att förhandlingarna sker i realtid och att jag inte längre måste vänta för att få in svar på mina bud via postkorrespondens. Jag hade dock gärna sett lite, lite mer djup här. Lite mer nyanser och kanske mer oväntade och inte lika förutsägbara utvecklingar i minas mest krävande förhandlingar.

FIFA 18
Storyläget i FIFA 18 stavas The Journey: Hunter Returns och berättar historien om Alex Hunter, en 18-årig supertalang som avser att slå sig upp på absolut världsnivå.

Naturligtvis innehåller FIFA 18 även mer av det goda när det kommer till Alex Hunters karriär i form av The Journey: Hunters Return som är ett lika strålande spelläge som tidigare år. Det finns absolut fortfarande potential som EA ännu inte har nyttjat i det här upplägget, men samtidigt tar detta intressanta storyläge upp tillräckligt mycket problem och hinder för en ung, aspirerande fotbollsstjärna för att jag ska sitta som klistrad framför dumburken. Det finns element av reality-TV-dramatik här som blir lite för mycket, men i övrigt är det snyggt strukturerat och högintressant med en touch av mänsklighet som få bandar sportspel kan tävla med. NBA 2K-serien gör också detta riktigt bra men precis som i fallet FIFA 18 finns det som sagt saker som helt klart kan förbättras. Det är skoj att axla rollen som en specifik spelare snarare än att styra ett helt lag och den där personliga relationen är värd mycket i ett spel där omfånget och tävlingsvolymen ofta blir övermäktig, enligt undertecknad.

EA Sports har som du märker överträffat sig själva och bjuder i år på det bästa FIFA-spelet som jag någonsin testat. Det är en mer polerad, djupare, jämnare, mer engagerande och stramare fotbollsupplevelse än någonsin som vi bjuds på i år och den här produktionen rymmer förbättringar som med enkelhet hade kunnat spridas ut över tre eller fyra år av FIFA-titlar. Och det ska EA naturligtvis applåderas för. FIFA 18 är ett intelligent sportspel som från första till sista sekund begriper sig på varenda liten aspekt av sporten som sådan.

Som spelare blir du underhållen, utmanad och framförallt informerad om sporten som sådan medan du lirar och det handlar i slutändan om ett sportspel som omprövar din filosofi om vad fotboll som spelsport kan innebära. Om det inte hade varit för ett par minimala minuspunkter hade jag med glädje delat ut vårt absolut högsta betyg. Nu får dock FIFA 18 nöja sig med vårt nästa högsta betyg och en högljudd fotbollsapplåd från min sida. För jag vet vad jag kommer att göra under hela hösten och det stavas en uppblåst skinnsäck samt dojor utrustade med spikdubb.

9 / 10
+
Rejält förbättrat gameplay, känns äkta, oerhört snyggt, extremt följsamt, de gamla straffsparkarna är tillbaka, mycket intuitivt, sanslösa mål