Svenska
Gamereactor
recensioner
NBA 2K18

NBA 2K18

Skrikande skor, plastmattor och svettiga karlar på över två meter bråkar om stenhård orange boll. Världens bästa basketspel är tillbaka...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Basketsäsongen ska strax dra igång och då är det givetvis även dags för de officiella spelen att dundra ut till butikshyllorna. 2K-serien har i många år dominerat genren och EA:s Live-serie har lyst med sin frånvaro ett bra tag nu men i år får vi faktiskt två officiella NBA-spel. Vi kommer ställa dem mot varandra och jämföra styrkor respektive svagheter och först ut är NBA 2K18.

Jag har spelat förra årets upplaga, NBA 2K17, en hel del det senaste året. Jag belönade det med det höga betyget nio i min recension förra året och det jag inte riktigt gillade då var det karriärläget som hade ett ordentligt fokus på en berättelse som aldrig kändes särskilt bra. MyCareer är såklart tillbaka och det känns lite bistert att meddela att det faktiskt är något sämre den här gången dessutom lider det av del enerverande problem - nya och gamla.

I rollen som DJ blir det min uppgift att prestera tillräckligt bra för att lyckas bli antagen till NBA och laget jag vill spela för (Los Angeles Lakers). Men innan det är dags att sättas sulorna på asfalten måste jag bestämma hur den unga stjärnan DJ ska se ut. Det finns två sätt att göra det på; bygga en karaktär helt från grunden eller scanna sitt eget ansikte med den tillhörande appen och sedan importera nunan rakt in i spelet.

Detta är en annons:

Jag väljer det sistnämnda och i spelet skapas en ohygglig varelse som förvisso delar mina ansiktsdrag men med ett öga fastklibbat på ögonlocket och en något matt uppsyn går det inte låta bli att vrida sig av skratt varje gång jag ser det som ska vara jag på skärmen. Hemsk uppsyn till trots var det alltså dags för min karriär att starta. LA Lakers, möt Kim "DJ" Orremark - rookien med det ytterst skeva anletet.

NBA 2K18
Du bör inte spela MyCareer, men om du gör det, importera inte ditt ansikte och gör reklamjobb som mig.

Det första nyheten som jag får bekanta mig med är den nya öppna hubvärlden. Istället för tråkiga menyer och rader av text har jag istället ett litet område som jag kan spatsera omkring i. Här finns allt från träningslokaler, barberare, tatueringsstudios och affärer. Utrymmena är proppade med andra spelare som, i realtid, tränar eller kutar omkring. Här kan jag lätt och smidigt spela mot andra spelare, delta i en frågesportstävling och visa upp mina nya fläskiga kläder för andra.

Det är även i den här delen som det mesta ur spelets berättelse utspelar sig och precis som förra året är den urdum, fånig, skrattretande och smärtsamt långsam. DJ, min karaktär, beter sig som en mega-tönt nästan hela tiden och det är svårt för mig att ens försöka relatera. Varken den obligatoriska tjejkompisen, den aningslösa agenten och den stereotypiska rivalen lyckas inte inte hålla mig intresserad överhuvudtaget, lägg till att mellansekvenserna är så pass undermåliga rent grafisk att det mest av allt liknar tortyr att försöka ta sig igenom MyCareer.

Detta är en annons:

Men, även om allt det där låter som nog med anledningar att kanske bortse från spelläget helt finns det faktiskt en bit som är bra mycket sämre. Mikrotransaktionerna. Jag är av den generella uppfattning att ge spelare möjlighet att spendera riktiga pengar i ett spel är en bra sak. Det är bra för utvecklarna (som faktiskt måste tjäna pengar) och det är bra för spelare som kanske vill köpa nya kosmetiska prylar. Nyckelordet här är givetvis kosmetiskt, alltså inte kunna köpa sig framgång i spelet eller på annat sätt korta ned sin speltid jämfört med andra spelare. I MyCareer i NBA2K18 kan du betala för erfarenhetspoäng som i sin tur gör din spelare bättre.

Vill du inte betala med riktiga pengar? Då kan du räkna med att du kommer få spela till svetten lackar för det går riktigt, riktigt, riktigt långsamt att skrapa ihop de där poängen genom träning och matcher. Det här är såklart en trend som vi måste döda här och nu, låt mig köpa nya pannband och pjuck för flera hundra men stanna där. Tidskurvan i NBA2K18 kan mest liknas vid hur den brukar se ut i vanligt mobilspel, det är inte någonting jag vill ha i ett fullprisspel. Jag är alltså av den åsikten att du bör hoppa över MyCareer, helt och hållet. Om du köper spelet, låtsas bara som att den delen inte ens existerar.

NBA 2K18
NBA 2K18 har en ny hubvärld där du kan hänga med likasinnade.

Basketen i NBA2K18 är dock strålande, fortfarande. 2K hade redan förra året nästintill gjort den perfekt och även om skillnaderna är väldigt små fortsätter det är briljera. Framförallt känns försvarsspelet förbättrat i år, både det jag har kontroll över men även hos de datorkontrollerade motståndarna. Det känns tightare och försvararna håller verkligen sina positioner på ett mer naturtroget sätt än tidigare. Dessutom verkar sportens stjärnor ha fått sina personliga styrkor korrekt implementerade i spelet vilket gör att du kan göra otroliga spel så länge du vet vem du använder och hur du ska spela.

Dribblingsystemet har också fått sig en mindre uppdatering, nu påminner det mycket om Skill Stick-systemet från NHL-serien och efter ett par matcher kan jag slänga bollen mellan mina fötter och bakom ryggen som om jag var född för att göra endast det. För det avslutande spelet har det även inkluderats en mätare som visar när du bör släppa iväg bollen vid skott. Om du har vibrationen på i din handkontroll får du en passande vibrationen när du ska släppa skottet och på så sätt kan du alltid göra det så bra som möjligt.

Förutom MyCareer (som du aldrig bör spela) kommer NBK 2K18 med bra och djupa spellägen. Fantasydraften i MyTeam är tillbaka, MyLeague, Playoffs och Start Today likaså. Även MyGM finns med, såklart, och det känns fortfarande inte helt perfekt. Många av de val jag ställs inför spelar nästan ingen roll i slutändan och att mellansekvenserna inte innehåller röstskådespel känns aningen fattigt. Däremot är själva simuleringen lika bra som vanligt och för den som gillar att hålla kolla på statistik är MyGM fortfarande ett bra spelläge.

NBA 2K18
Grafiken är rysligt bra. Så bra att spelet ibland nästan ser ut som en HD-sändning av NBA.

Som basketspel är NBA 2K18 nästan perfekt. Grafiken och ljudet på plan är underbar, Jag har spelat på Playstation 4 Pro i 4K och 60 bildrutor per sekund och njutit varje sekund av flytet och inramningen. Kommentatorerna, Pre-Show och spelarinformationen mitt i matcher är också otroligt stiligt utförd även om långa laddningstider sabbar flytet ibland. Medan grafiken känns ren och detaljerad väl på plan är den däremot riktigt hemsk i MyCareer (som du inte bör spela), karaktärsmodellerna stinker och även om mitt egenimporterade monster är hemsk är faktiskt inte de andra karaktärerna särskilt mycket bättre. Musikvalen och röstskådespelet får dock godkänt.

Vill du bara spela basket, själv, mot vänner i soffan eller online? Då behöver du inte leta längre. NBA 2K18 är ett otroligt kompetent basketlir som på ett underbart bra sätt simulerar sporten. Hade du hoppats på att få ta en spelare från rookie till legend i ett episkt karriärläge? Då bör du vända dig någon annanstans eller vara beredd att punga ut med riktiga pengar. MyCareer är så nedlusat med äckligt äckliga äckel-mikrotransaktioner att det är svårt att rekommendera det till någon överhuvudtaget och det drar ned med helhetsintryck avsevärt - tyvärr. Jag hoppas vi får se bättring på detta till nästa år. För som ren basket, då är NBA 2K18 nästan perfekt.

HQ
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Briljant bakset, underbar grafik, djupa spellägen, bra presenatation
-
MyCareer stinker, snuskiga mikrotransaktioner, långa laddningstider
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

4
NBA 2K18Score

NBA 2K18

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Skrikande skor, plastmattor och svettiga karlar på över två meter bråkar om stenhård orange boll. Världens bästa basketspel är tillbaka...

5
NBA 2K18 har sålt över tio miljoner

NBA 2K18 har sålt över tio miljoner

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

NBA 2K-serien har satt ett nytt rekord i och med fjolårets NBA 2K18, vilket nu har passerat 10 miljoner sålda spel (serien har sammanlagt klättrat över 80 miljoner). Take...

0
State Farm samarbetar med NBA 2K League

State Farm samarbetar med NBA 2K League

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

Försäkringsbolaget State Farm har redan börjat nosa på esport efter ett samarbete med ReKTGlobal, men nu rapporterarInvenGlobal att de tagit steget fullt ut som sponsor...

0
Här är veckans Coca-Cola Zero esportprogram

Här är veckans Coca-Cola Zero esportprogram

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

Varje vecka levererar Gamereactor och Coca-Cola Zero Sugar ett avsnitt av vår gemensamma show Weekly Esports Round-up och denna vecka utgör såklart inget undantag. Sam är...

0
Knicks Gaming och Turtle Beach samarbetar

Knicks Gaming och Turtle Beach samarbetar

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

Speltillbehörstillverkaren Turtle Beach har inlett ett samarbete med NBA 2K League-laget Knicks Gaming som alltså ska gå över till Turtle Beach-headsets på hemmaplan. Det...



Loading next content