Svenska
Gamereactor
recensioner
UFC 3

UFC 3

Gamereactors chefredaktör har levt livet som blodig cagefighter under den gångna veckan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är inte lätt att hänga med i svängarna, inte ens om man heter EA och redan har betalat ofantliga storsummor pengar till UFC-ägarna WME-IMG för att få fortsätta göra spel baserat på världens största mixed martial arts-organisation. För det var bara någon månad sedan som det här spelets omslag samt allt marknadsföringsmaterial låg helt rätt i tiden. Michael Bisping var mellanvikts-kingpin, Conor McGregor hade flertalet guldskärp och stod framförallt som 155 pundsklassens ohotade slutboss medan kvinnornas flugviktsklass regerades av Joanna Jędrzejczyk. Och just därför stoppades en av dessa på spelets framsida medan de andra två fick spela huvudrollen i varenda screenshot som EA släppte ifrån sig.

När jag nu kikar på rubbet, ett par ynka månader senare, känns det lite som att UFC 3 redan är gammalt. För Bisping är inte längre på toppen av 185 pundsberget, har inte längre något bälte och blev brutalt knockad av Kevin Gastelum i sin senaste fight, medan Conor blivit av med båda sina bälten till följd av att han inte gått med på att försvara dem inom en "rimlig tidsram". Tillkommer gör det faktum att Joanna Jędrzejczyk somnade som ett resultat av Thug-Rose stenhårda högerslägga och precis som i fallet Bisping/McG blev av med mästarskärpet. Och det är lite så hela spelet känns, tyvärr. Som om sporten fortsätter att växa och utvecklas medan EA står och stampar på exakt samma ställe som de gjorde 2014 när de släppte lös sitt första UFC-spel. Med det sagt levereras UFC 3 inte utan nyheter, uppgraderingar och uppenbara förtjänster - tvärtom. Det finns en del saker som absolut blivit bättre än den förra, rätt sorgliga, strykomgången.

UFC 3
Mighty Mouse är en av få fighters inom UFC som aldrig verkar göra ett misstag, något som inte riktigt går att säga om studion bakom UFC 3 som ännu en gång levererat ett "färdigt" spel som dessvärre är knökfyllt med buggar och tekniska missar.

För det första är UFC 3 våldsamt snyggt presenterat. Nä det kommer till en realistiskt perfekt inramning av sporten som sådan samt spektaklet som stavas UFC som livesport - har EA Canada gjort ett underbart snyggt jobb. Allt från laddskärmar till menyer, karriärlägets struktur till kommentatorer, Bruce Buffers intron har fångats med en fingertoppskänsla som få andra sportspel kan skryta med. Och här fastnar jag, under min första timme med det här spelet. Detta mest troligt eftersom jag själv är grafiker som trots avsaknad av spelutvecklingserfarenhet vet hur svårt det är att designa navigation i en presentation och samtidigt bygga en särskild atmosfär. I mångt och mycket känns det nästan som på riktigt när man egenskapade fighter "J0nas Lakku" klampar ut mot buren inför sin första fight inom organisationen. Det finns gott om kvaliteter här som sträcker sig från ren grafik till musik, smart nyttjande av Joe Rogans ikoniska röst samt inkluderandet av en mycket större portion Dana White.

Detta är en annons:

En annan aspekt som blivit bättre även om jag i slutändan anser att det gjort ganska liten skillnad på spelet i sin helhet - är striking-portionen av UFC 3. EA Canada har äntligen arbetat om animationssystemet vilket nu gjort det möjligt att slå/sparka medan man faktiskt rör sig åt vänster/höger. Att detta i mångt och mycket inte fungerade i de tidigare delarna säger ganska mycket om hur otroligt stelt och framförallt begränsat hela systemet verkligen var. I UFC 3 känns fightingen fortfarande ryckigt stel och robotaktig men inte riktigt så illa som i föregångaren. 5000 nya animationer har tillkommit och när man väl lirar som de mest ikoniska, eller just nu hetaste, namnen inom organisationen (McGregor, Anderson Silva, TJ Dillashaw, Mighty Mouse, Luke Rockhold, Nate Diaz - bland andra) märks det hur hårt teamet arbetat med att försöka fånga respektive slagskämpes mest ikoniska slag/stilar.

Det är dock fortfarande så att jag ställer mig ytterst tveksam till hela grejen med att kalla detta för en "UFC-simulator" (eller "mixed martial arts-simulator") med tanke på hur långt ifrån riktig fighting inom UFC själva stand up-portionen verkligen är. För medan de allra bästa inom UFC idag är snillen när det kommer till att knyta ihop en rad olika stilar gällande slag, sparkar och clinchfighting (här blandas kickboxning, boxning, karate, judo och thaiboxning) känns spelet nästan primitiv i hur svårt det är att verkligen få igång ett flyt i hur man kombinerar olika attacker med varandra.

UFC 3
Kingpin-kopian Dana White har tagit klart större plats i UFC 3 än i tidigare delar.

Detta går dessutom igen i hur bökigt och omständligt det känns att få från stående fighting till själva markpartiet, något som i allra högsta grad varit ett minus även i de två tidigare delarna. Här har EA Canada bevisligen kört fast, för även om det fanns gott om problem även i THQ-spelen "UFC Undisputed", var så gott som varenda ett av dessa (som utvecklades av wrestling-japanerna Yuke's) bättre på just den här biten som inom sporten kallas för "transitions". Om man till exempel kikar på verklighetens Cain Velasquez som minus sin dryga skadehistorik alltid varit en mästare på hur han liksom bygger strängar av finurligt kombinerande av slag för att med dessa smockor kunna överraska motståndaren med nedtagningar för att väl nere på marken snabbt klättra till optimal position för att börja dela ut det som kallas "ground & pound".

Detta är en annons:

Och detta fungerar riktigt risigt i UFC 3. Även om jag satsat timmar och åter timmar på att bli bra på just den här biten. Och trots att utvecklarna adderat hela 5000 animationer. Jag känner mig snarare som en stel kvist vars förmåga att göra flera saker samtidigt är kraftigt begränsad av en liten mikro-hjärna som kräver alldeles, alldeles, alldeles för många knapptryck för att kunna göra vad jag önskar. Det här spelsystemet är bara inte särskilt optimalt för vad sporten i spelform borde kräva, anser jag. Och det har jag tyckt sedan EA tog över licensen från THQ.

Submission-delen är precis som många andra aspekter av UFC 3 oförändrat (i stort sett). Det handlar om samma trötta minispel och samma fokus på "chans" istället för skicklighet och träning, något som gör markdelen hopplös även i den här versionen. Trist nog. Jag förstår naturligtvis problemen i att försöka göra sporten rättvisa här, att försöka bygga ett lättbegripligt spelsystem som ska kunna representera en aspekt av en sport som faktiskt blandar en handfull andra sporter (freestyle-brottning, grekisk/romersk brottning, judo, brasiliansk jiu-jitsu med flera) men det måste finnas ett annat sätt än detta. Det bara måste. För medan kända markfighters som Demian Maia, Jacare samt Nate Diaz beskriver markdelen i MMA som ett "mänskligt schackspel" där man hela tiden måste förutspå och försvara sig mot motståndarens attacker samtidigt som man förbereder sina egna och lägger så kallade "fällor", känns grappling-portionen i det här spelet snarare som ett ganska trist skämt.

UFC 3
Joanna Jędrzejczyk var ohotad 125 punds-champ när spelet gick in i beta men har sedan dess knockats av Thur-Rose och blivit av med bältet.

När det kommer till det grafiska, och få inkluderar jag inte presentationen eftersom den redan hyllats ovan, ser UFC 3 bra ut men skillnaderna jämfört med hur fighters och bur såg ut i föregångaren är verkligen inte särskilt stor. Det har på förhand pratats mycket (ännu en gång) om hur detaljerad själva huden på samtliga atleter är och om hur verklig rodnad är samt hur realistiskt det ser ut när man börjar blöda - och även om jag håller med, har jag inga direkta planer på att skrika mig hes över hur UFC 3 ser ut. Stabilt, men inget som på något sätt fått mig att tappa andan. Jag väntar istället på den där dagen då dessa spel flyter och rör sig precis som den där fejkade E3-demonstrationen/trailern för EA:s första UFC-spel som visades under E3 2013 (med Benson Henderson i högform). Där snackar vi grafik. Detsamma gäller ljudbilden som är bra, men i stort sett samma som i föregångaren. Rogan och Anik låter grymt bra, är varierade, insatta och heltäckande på ett sätt som imponerar. Det är som sagt dessutom riktigt roligt att se att exempelvis Dana White samt Megan Olivy har fått ta större plats under själva karriärportionen av UFC 3.

Och det är ju det spelläget som det från EA:s sida pratats mest om inför premiären. Det som döpts till "The Greatest of All Time Mode" (Goat). Här handlar mycket om Conor McGregor, eftersom han är sportens just nu överlägset största fixstjärna) och om att du i rollen som oerfaren MMA-nybörjare ger dig ut på en resa från aspirerande rookie till den bästa genom alla tänkbara tider. För att bli det räcker det verkligen inte med ett ynka mästerskapsbälte, heller. Nej. Du behöver minst två, som du ska hålla och försvara samtidigt och vägen dit är lång och krävande - såklart. Förbättringarna här sträcker sig från de minsta av detaljer till själva inramningen och även om det finns saker att anmärka på, är det på det stora hela ett riktigt lyckad "game mode" som känns påkostat och ombesörjt med mängder av minimala smådetaljer som hör sporten samt organisationen till. Själva narrativet, om hur du slår dig fram genom viktklassen och om alla motgångar/framgångar, berättas finurligt nog inte genom långsamma, långa filmsekvenser baserade på ruttet skådespeleri (som i NBA 2K18) utan via fighting och via meddelanden och möten med sportens mest namnstarka profiler. Detta är smakfullt och rätt gjort och gör Goat Mode till årets bästa nyhet.

UFC 3
En av nyheterna är att man nu kan slå och röra sig samtidigt på ett klart mer omfattande sätt. Detta har gjort striking.portionen bättre men det känns fortfarande för stelt. För styltigt.

Desto sämre är det uppdaterade "Ultimate Team"-läget som nu är baserat på mikroköp och loot-lådor, på ett sätt som jag bara inte tänker acceptera. Visst, det går precis som i exempelvis NBA 2K18 att gnida sig igenom tusentals matcher för att nå samma resultat som en lättsmekning av din riktiga, fysiska plånbok kan åstadkomma på bara någon ynka minut - men det hör ändå inte riktigt hit. Den allra största portionen av själva onlineläget i UFC 3 är baserat på "pay to win" och det äcklar mig lika mycket här som det gjorde i Visual Concepts utskällda basketsimulator.

För även om jag naturligtvis förstår spelarnas ilska mot samma typ av lösningar i Star Wars: Battlefront 2 samt Middle-Earth: Shadow of Mordor, är det enligt min ringa mening ännu värre att stoppa in samma typ av skit i ett fightingspel. För om det är en specifik genre som verkligen är beroende av att det alltid är samma förutsättningar för alla som spelar, så är det ju faktiskt denna. Något som EA tagit noll hänsyn till här, och något som i allra högsta grad kommer att straffa sig i längden. För det är ingen konst att redan från start skjuta in en tusenlapp i spelet och därmed hoppa förbi mängder och åter mängder av tröttsamt tragglande och helt enkelt kliva it på nätet med jabbar, sparkar, krokar, överhandsslag samt styrka/kondition som ingen annan spelare lyckats lägga labbarna på. Och det... gör det här onlineläget 100% helt värdelöst för egen del.

UFC 3
Grafiken i UFC 3 är snygg men jämfört med föregående spel har inte särskilt mycket hänt.

UFC 3 är på flera sätt bättre än föregångaren och de nya animationerna har gjort att fightingen känns rappare och roligare än någonsin tidigare. På det stora hela är skillnaderna dock ganska små och loot-hysterin som sabbat "Ultimate Team" gör att jag nöjer mig med att dela ut en svag sexa.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Snygg grafik, fantastisk presentation, skoj karriärläge, klockrena kommentatorer
-
Stel boxning, hopplöst grappling-system, massor av buggar, onlineläget är proppat av mikrotransaktioner och loot-lådor
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

UFC 3Score

UFC 3

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Gamereactors chefredaktör har levt livet som blodig cagefighter under den gångna veckan...

0
Gamereactor TV videorecenserar UFC 3

Gamereactor TV videorecenserar UFC 3

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Vi skriver ju recensioner på så gott som alla spel som når butikshyllorna. Det har vi ju faktiskt gjort sedan september 2002. Text är roligt, och tränar hjärnan lite...



Loading next content