Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins - The Hidden Ones

Bayek har blivit gammal och åker till Sinai för att tampas med förtryck. Vi har testat om den första fortsättningssagan på Assassin's Creed Origins håller måttet.

Av dagens fläskiga storspel så förväntar vi oss lika storfläskiga expansioner och Ubisoft har minsann ambitiösa planer för att fortsätta hålla liv i den senaste Assassin's Creed-titeln, som de faktiskt satsat både mycket tid och pengar på i jämförelse med de andra lönnmördarberättelserna vi har fått ta del av de senaste åren. Som vanligt bjuds vi på nya områden, en tung berättelse, och ett gäng nya sidouppdrag - så till de som inte nöjde sig med härliga 30 timmar av välpolerat Bayek-äventyrande finns det nu ännu mer att hämta.

The Hidden Ones utspelar sig ett tag efter händelserna i Origins. Vår lika skäggiga som charmiga protagonist reser över röda havet till Sinai för att assistera det lokala "Hidden Ones"-brödraskapet som är i startgropen på att definiera sitt syfte, vilket för fans av Assassin's Creed-serien kommer kännas riktigt tungt och meningsfullt. Under berättelsen bjuds vi också på par tjusiga anknytningar till händelserna i Origins, exempelvis den färgstarka karaktären "The Scarab" vars omkringliggande intrig nu får ett riktigt snyggt avslut.

De fyra nya platserna vi får besöka är ganska små, men fortfarande fullpackade med aktiviteter och uppdrag som lyckas underhålla oss i ungefär sju timmar. Om du är en sådan som inte blir nöjd förrän varenda ikon på kartan har besökts blir äventyret förstås ännu längre, även om något riktigt utmanande likt de mustiga krigselefanterna inte finns representerat i The Hidden Ones. Vi tar oss upp för de extra färdighetsnivåerna (41-45) någorlunda snabbt då huvuduppdragen ger stadigt med erfarenhetspoäng, men då det inte finns några nya förmågor för Bayek att lära sig så kommer du antingen att vidareutveckla redan aktiverade krafter, eller spendera färdighetspoängen på sådant som du tycker är ganska onödigt.

Assassin's Creed Origins
Origins står sig enligt oss som det bästa spelet i Ubisofts ultrapopulära spelserie.

Ett problem som vi stöter på under DLC-äventyret är att ströaktiviteterna i det väldigt levande Egypten till viss del har tappat sitt underhållningsvärde.Vi är inte speciellt motiverade till att utplåna ännu ett fiendeläger eller en blodstänkt strandkant där ett gäng krokodiler härjar fritt. Vi åt oss mätta på det i Origins. Ubisoft har tacklat detta på ett helt okej sätt genom att fylla de belönande skattkistorna med värdefulla kristaller som vi kan använda för att uppgradera vår utrustning, till skillnad mot tidigare då vi ofta hittade nya vapen istället. Papyrus-gåtorna däremot känns nu roligare och mer utmanande, kanske för att vi inte tog oss tiden att upptäcka dem alla i själva huvudspelet. Eremit-platserna och stencirklarna är också tillbaka för lite mer avkopplande spelstunder.

När det kommer till sidouppdragen så upplever vi dem som ganska ojämna, vilket är trist då dessa storspelade innan. Visserligen finns det ett specifikt sådant där vi ska följa gåtor från någon galenpanna runt hela kartan medan vi slaktar inkommande fiender på rullande band för att sedan lägga labbarna på den väntande skatten. Några av huvuduppdragen är också tillfredsställande där lönnmördandet ofta ställer krav på finess och eftertänksamhet, men ibland är även dessa en smula underkokta i sin design.

Assassin's Creed Origins
Grafiken är läcker, mycket läcker.

I jämförelse med Assassin's Creed Origins har The Hidden Ones fler tekniska tillkortakommanden, både hos den artificiella intelligensen, hur objekt och karaktärer kolliderar med varandra, och att vi ibland rentav fastnar i väggar med Bayek. Vi upplevde också att bilduppdateringen pressades ned rejält under en sekvens när vi blev upptäckta av ett par vakter - förmodligen något som kan skyllas på antalet karaktärer som rörde sig på skärmen samtidigt. Sandlåde-titlar med stora öppna världar brukar förstås ha sådana problem på sina ställen och en kommande patch lär som vanligt göra sig kvitt med bekymren. Men just nu påverkar det ändå vårt helhetsintryck av The Hidden Ones.

I slutändan är detta första DLC-paket en finfin fortsättning på huvudberättelsen, och den sitter som ett smäck om du kände att hela brödraskapsdelen föll i glömska under Bayeks äventyr. I det stora hela är det mer av samma innehåll, liknande miljöer och egentligen ingenting som får oss att häpna på samma sätt som vi gjorde under Assassin's Creed Origins. Men, expansionen levererar fortfarande, så om du är sugen på att tillbringa ännu mer tid med ett av 2017 bästa spel så ska du definitivt slå slag i saken och införskaffa The Hidden Ones.

7 / 10
+
Ett gäng minnesvärda uppdrag och intressanta lönnmord, brödraskapsberättelsen är snyggt kopplad till spelseriens ursprung, fler papyrus-gåtor