Metal Gear Survive

Metal Gear Survive

Adam försöker överleva tristessen i Metal Gear Survive.

Metal Gear Solid V var lite utav en vattendelare. Vissa, som i vår egna recension (även om skribenten i fråga inte är kvar på Gamereactor), älskade spelet för sin stil och den oerhört välpolerade sandlåda med de spelmekaniska möjligheter det gav oss. Andra kände att det var en smått ofärdig produktion där det också kunde kännas att relationen mellan seriens skapare, Hideo Kojima, och utgivaren Konami sakta fallit sönder. Men oavsett var man hamnade på detta spektrum så var det utan tvekan intressant att se hur serien skulle gå till väga efter att Kojima lämnade Konami och serien bakom sig. I efterhand hade jag önskat att vi aldrig fått ett svar på detta.

Att Metal Gear tagit små sidospår för att utforska en mer extrem sida av universumet är inget helt ovanligt. Platinum Games Metal Gear Rising: Revengeance har en lojal skara av fantaster vilket gjort detta kapitel till en uppskattad klassiker. Men istället för att låta varumärket prova på något så pass intressant har Konami valt att ta en annan och mer sliten väg framåt. Metal Gear Survive jagar en trend som sedan ett tag tillbaka känns väldigt gammal och försöker inte ens innovera genom detta. Japansk tolkning av västerländsk spionaction har här istället bytts ut mot ett krystat överlevnadsspel med zombies med co-op.

Metal Gear Survive
Början är först underhållande absurt. Sen kommer resten av spelet.

Jag måste erkänna att jag i början fann det absurda upplägget nästan underhållande. Vi spelar som en egenskapad före detta soldat i Big Boss privata armé, som efter slutet av Metal Gear Solid V: Ground Zeroes tvångsrekryteras till ett uppdrag där vi ska färdas till en annan dimension. Jag skrockade smått för mig själv över tanken och de mellansekvenser som visar hur Big Boss brinnande hembas delvis slukas av ett maskhål eller när ett långt samtal med militära konspirationer (en av seriens staplar, trots allt) talar om hur brutaliteten i Vietnam faktiskt var en aktion mot interdimensionella zombier. Denna charm föll sakta men säkert bort under spelets första timmar och kom sedan aldrig tillbaka.

Metal Gear Survive börjar oerhört långsamt. Mycket av spelets intro involverar mig passivt ta in mängder av detta nonsens, som återigen inte är något som helst nytt med serien. Detta mynnar dock ut i fortsatta problem då spelet ett bra tag framåt bara fortsätter rinna fram och avbryta mitt tidiga spelande. Vare sig det är karaktärer som om och om igen fortsätter att upprepa information för mig, samt nya personligheter (som nästan samtliga är tråkiga och irriterande) jag stöter på under spelets gång, eller konstant tjatar på mig med meddelanden om hur spelets olika mekaniska tillägg och faktorer fungerar. Efter Metal Gear Solid V hade sin introduktion så bara släppte det mig lös på en enorm karta, i Survive så dränks jag konstant av samma hemläxor om och om igen under spelets första timmar.

Metal Gear SurviveMetal Gear Survive
Spelvärden är stor och öde.

Men vad är det vi faktiskt gör i Metal Gear Survive? Om ni spelat ett flertal olika överlevnadsspel idag så har ni nog redan en idé om vad det innefattar. Vi måste hålla reda på vår hälsa, hunger, vätska och ta olika faror i omgivningen i åtanke medan vi spatserar över en gråaktig ödemark och springer på de levande döda. Dessa monster bekämpar vi oftast i klumpar eller våger medan vi letar efter eller försvarar olika mål, jagar efter information och försöker luska ut hemligheter om vad det är som hänt. Det är gott om resursbalansering som kommer med detta då vi också bygger på vår egna bas med arbetsbänkar, försvar och även plantage för matproduktion och dylikt. Det påminde mig en del om Fallout 4 i hur det fungerade, om än mycket mer simplifierat än i Bethesdas rollspel.

Detta var det jag fann mest nöje med under mina timmar med Metal Gear Survive. Men sedan så är jag såklart också den typen av person som enkelt kan spendera flera timmar åt att jaga rätt material för att bygga min perfekta bas i Subnautica eller Fallout. Jag kan lätt se hur andra kan bli ganska snabbt uttråkade, speciellt då spelets menysystem direkt taget från Metal Gear Solid V med små justeringar ofta är onödigt bökiga och ibland också väldigt oklara med exakt vad de gör. Ett exempel är till exempel att vår karaktär, likt Naked Snake i Metal Gear Solid 3, kan under spelandets gång råka ut för skador som påverkar oss på olika sätt. Att dricka vatten som inte är renat kan göra oss magsjuka och bataljer kan orsaka blödningar som hindrar oss från att läka på egen hand. Det finns mängder med olika läkemedel för att bota olika problem, men det står inte specifikt vad exakt de gör om medicinsk jargong inte är en del av ens expertis. Utan vi måste plocka på oss en del av allt och helt enkelt se vad som låter oss börja läka skadan eller inte.

Metal Gear Survive
Detta är hur de flesta striderna i spelet ser ut många timmar in.

Ett stort hinder är att stora delar av Survives överlevnadsdelar känns väldigt forcerade och passar inte riktigt den spelmekanik och det upplägg som Metal Gear Solid V lade fram. Vartenda tillägg som kommer med denna generiska attityd till genren tar sakta bort den frihet vi hade i det senaste spelets genialiska leksakslåda av taktiker. Att förvänta sig blixtsnabb gerillakrigsföring mot en hord av de odöda är ganska uteslutet då spelet har en uthållighetsmätare som dräneras ganska snabbt och begränsas av ens törst och vi rör oss inte lika kvickt heller. En del av dessa saker kan vi uppgradera med "Kuban Energy", den mystiska röda kristall som infekterat de vandrande döda och den dimension vi utforskar.

Jag tror att ett överlevnadsspel utan tvekan hade kunnat fungera i ett Metal Gear-spel. Speciellt då upplägg som "obtain on site" för utrustning eller dylikt varit en del av serien sedan länge. Så om vissa av dessa saker, som behov av mat eller liknande, hade introducerats lite måttligare i en verkligare miljö som i Metal Gear Solid V: Phantom Pain, hade det troligen kunnat vara riktigt underhållande och spännande. Men här känns det mesta bara är gjort för att sakta ner mig och ta bort från mitt nöje och engagemang när jag spelar. Speciellt då behovet av mat och vatten är så påträngande att det känns som att jag konstant måste trycka i mig mat för att kännas det minsta effektiv. Det är mera utav en påträngande distraktion snarare än extra inlevelse.

Metal Gear Survive
Basbyggandet är sparsmakat men kan sluka en del tid.

Mekaniken introducerad i Phantom Pain är inte gjord för denna form av tempo eller onödiga pillande. Men det mest frustrerande är ändå hur striderna är utformade. Med uppgraderingar kan vi få vår soldat att bli marginellt mer effektiv med olika attacker för allt från spjut och machetes till yxor, men oftast så går striderna ut på att försöka bygga barrikader, som stängsel vi magiskt kan ha i fickan, och peta ihjäl de horder som kommer emot oss. Många av de strider jag hamnade i handlade oftast om att försöka hitta de hinder som den simpla artificiella intelligensen kan fastna i medan fortsätter peta. Energin och hastigheten är borta från det förra spelet och det känns verkligen att grunden inte är gjort för detta hordbaserade närstridssystem som skapats för Survive. Det känns oftast aldrig kul att slåss mot fienderna som i till exempel Dead Rising där vi kan leka med vårt arsenal och hur zombies fungerar lite mer.

Sedan har vi "The Dust". En dammstorm som täcker delar av kartan där vi måste röra oss med en begränsad mängd syre och vår rörlighet begränsas då uthålligheten blir mindre. En fördel är att vi har det generellt lättare att smyga då det är svårare för de odöda att se oss, men det är en det enda positiva med att utforska The Dust. Det är en genomgrå upplevelse där vi knappt kan se något, att navigera är tråkigare och där spelets redan irriterande detaljer blir mer påfrestande. De försöker få denna del att ha en form av verklighetsfrämmande natur där om vi blickar upp nästan kan låtsas att vi är under ett hav eller liknande, men resultat är bara en brungrå röra där vi desperat försöker hitta teleporteringsmaskiner så vi slipper springa lika långt nästa gång vi söker oss genom soppan.

Metal Gear Survive
Att ta betalt för extra sparfiler är en rent utsagt snuskig affär.

Det största problemet med Metal Gear Survive är att det känns som ett fruktansvärt cyniskt spel. En påklistrad genre flera år efter höjden av sin popularitet som verkar arbeta sig igenom en checklista satt på ett en gång respekterat varumärke. Det finns också mikrotransaktioner där vi såklart kan köpa mynt, som vi sedan kan köpa och låsa upp resurslådor med. Dessa mynt, de riktiga pengar som tas från vår plånbok, används också för att låsa upp fler sparfiler. Så vill du påbörja en ny karaktär eller kampanj utan att radera din tidigare soldat så måste du pynta för detta utöver prislappen du gav för spelet. Jag känner ingen kärlek från utvecklarna bortom spelmotorn som en gång imponerade på mig i Phantom Pain men som nu lemlästats för denna miserabla upplevelse.

Det finns sämre spel än Survive. Utan tvekan. Men det finns få spel som rättfärdigar sin existens i sin namngivna serie lika lite som detta. Det är nästan passande att det påminner så mycket om de levande döda som vandrar över spelvärldens karta. En skugga av sitt forna jag, infekterat och förvridet av något främmande. Inte ens spelets samarbetsläge räddar bortsett från att det låter oss dela lidandet med ett par vänner. Detta är inte nödvändigtvis döden för Metal Gear Solid. Men jag skulle ärligt talat inte sörja seriens bortgång om detta är vad vi får istället.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Få buggar, stundtals trevligt resurspillande, charmigt absurt i minimala mängder
-
Extremt tråkigt, grå grafik, långsam introduktion, påfrestande överlevnadsdelar, ogenomtänkt stridssystem, mikrotransaktioner för sparfiler

Kim Orremark:
Till skillnad från Adam har jag faktiskt haft någorlunda roligt med Metal Gear Survive. Jag skulle inte påstå att det är det bästa spelet i genren, eller att det är banbrytande på något sätt, men jag tycker ändå att Konami har pulat ihop ett ambitiöst spel baserat på det nästintill perfekta spelbarheten från Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Jag gillar att fokus ligger på närstrider och att faktiskt finns ett ordentligt djup med stor utmaning som går att utforska och bemästra med upp till tre polare. Det är inte det Metal Gear jag vill ha men det är absolut inte dåligt. 6/10