Warhammer: Vermintide 2

Warhammer: Vermintide 2

Som världens första spelmedia har Gamereactor satt betyg på svenska Fatsharks efterlängtade tvåa...

Det har nu gått några år sen vi stiftade bekantskap med vår kvintett av hjältar i Ubersreik, och det är nu äntligen dags för Fatsharks uppföljare till det utmärkta Warhammer: End Times - Vermintide. Hur har Fatshark då lyckats med Warhammer: Vermintide 2? Är det allt vi hoppats på?

Det korta svaret är ja. Warhammer: Vermintide 2 är en förbättring på sin föregångare på i stort sett alla plan. Vi får se mer av de karaktärer vi älskar, djupare anpassning av deras förmågor och egenskaper, mer loot, massor av nya fiender och bossar, och inte minst en ny hembas. Warhammer: End Times - Vermintide må ha varit en utmärkt ersättare för Left 4 Dead-serien, men detta känns verkligen som nästa steg i subgenrens utveckling.

Spelet börjar med att våra hjältar råkat hamnat i knipa. Tillfångatagna av Skaven, de råttmän vi slaktade oändliga horder av i föregångaren, så får de bevittna bildandet av en allians mellan sina gamla plågoandar och spelets nykomna fiender, kaosdyrkarna från norr. Dessa nordbor än inte direkt lika veka som råttorna, de flesta tål inte bara ett eller två slag från dina vapen. Med lite hjälp från vänner lyckas hjältarna fly till sitt nya fäste, ruinerna av en gammal borg.

Warhammer: Vermintide 2
Fatshark är en väldigt liten studio som sitter i Stockholm men tack vare Vermintide-titlarna växer de så det knakar.

Efter flykten möts vi av spelets första större skillnad mot föregångaren. Inte helt olikt ettan, så får du välja vilken av spelets fem karaktärer du vill spela som. Till skillnad från föregångaren, så är dock detta ett val av lite större vikt än tidigare, i Warhammer: Vermintide 2 levlar du nämligen upp de individuella karaktärerna, inte din spelarprofil. Det är förvisso inte svårt att byta hjälte senare, men att vara låg level och utan coola nya vapen är ett märkbart handikapp, så det är bäst att välja den hjälte du verkligen vill spela som. Eller en som inte redan är upptagen i din kompiskrets.

Varje hjältes enskilda level är viktig av två anledningar. För det första så låser du var femte nivå upp olika passiva talents som du kan anpassa karaktären efter egen smak, dessa kan vara allt från att du kan bära på mer ammunition till att du gör lite mer skada eller rör dig snabbare. Den andra anledningen är att du vid level sju och tolv låser upp karaktärernas andra och tredje "karriär". Dessa "karriärer" är kanske inte riktigt som en helt ny karaktär, du får för det mesta fortfarande använda en hjältes alla vapen oavsett karriär, men de har alla unika förmågor, passiva bonusar och egna träd med talents. Om vi till exempel ser till alvinnan Kerillian, så får du med hennes första "karriär", Waystalker, förmågan att snabbt dra iväg ett gäng målsökande pilar, samt att du långsamt får tillbaka lite hälsa, medan "karriär" nummer två, Handmaiden, istället ger dig förmågan att flyga igenom ett gäng fiender och skada dem och förlänger avståndet du färdas när du duckar undan attacker.

Det blir kanske inte riktigt helt som tio nya karaktärer, men de olika "karriärerna" låter dig anpassa din karaktärer efter hur du vill spela. Känner du att det där med att stå och skjuta på avstånd inte riktigt är din grej, ja då är dvärgen Bardins Slayer karriär perfekt för dig, med den får du inte ens använda avståndsvapen. Om du istället just föredrar att stå och plocka av fiender innan de ens märkt av dig så är Huntsman karriären som soldaten Kruber har den du bör välja, huvudskott med den fyller nämligen på ditt ammunitionsförråd. Det är nog bäst att jag slutar här innan jag hamnar för djupt i alla karaktärers olika förmågor och bara låter det vara sagt att när du väl får välja karaktär att spela, kolla då igenom vad den kommer få vid senare nivåer. Allt eftersom du låser upp de olika karriärerna och tar dig igenom spelets tre akter, så låser du även upp mer av din hembas att utforska. Denna bergsborg är en ganska stor uppgradering från det lilla värdshuset i ettan.

Warhammer: Vermintide 2
Grafiken är riktigt läcker med gotisk, olustigt mordisk dödsdesign.

Det är inte bara spelets hjältar som fått sig förnyelser. Som ovan nämnt, så gör nu kaosdyrkarna råttmännen sällskap på fiendelistan. Det är inte längre bara horder av små råttor du behöver oroa dig för, utan även galna bärsärkar, bepansrade goliater och trollkarlar. Dessa fiender fyller liknande roller som de specialråttor du stötte på i ettan, med en liten twist. Skavens hade sin lilla hundfångaraktiga gosse som kunde släpa bort ofrösiktiga äventyrare med sin långa, kragförsedda pinne, medan kaos motsvarighet till denna är trollkarlen som istället med magi kan lyfta upp spelare och tömma dem på hälsa. Skaven-versionen av en tank är en massiv muskulös jätteråtta, kaoskultiserna skickar istället ut tungt bepansrade krigare med nästintill ogenomträngbar rustning. Det är alltså liknande upplägg som tidigare, men det krävs lite nytänkande för att ta sig an dem. Har du riktig otur så stöter du på ett antal av dessa specialare samtidigt, det blir då inte bara lite härligt stressigt. Att försöka frita en fångad spelare medan man jagas av en massiv bepansrad kaoskrigare samtidigt som en tredje liten råtta slänger giftklot överallt bland det mest hektiska, men också roliga, vi spelat på ett tag.

Alla dessa fiender kan du ta dig an i spelets tre akter. Varje akt har en egen liten story och består av tre vanliga banor och en avslutande bossbana. Det spelar ingen roll vilken ordning du tacklar de tre akterna, men när du väl är färdig med alla tre så låser du upp en sista avslutande bossbana. Varje akt har en egen unik stil på omgivningar, från den första aktens ruinerade bergsstad, till vildmarken i akt två och den tredje aktens tidigare så idylliska åkermarker. Utöver de skiftande omgivningarna så bjuder de olika banorna på en del olika mål. I vissa är ditt uppdrag att eskortera en vagn fylld med krut, andra går ut på att frita fångar, eller att helt enkelt hålla emot fiendens anstormning tillräckligt länge.

Warhammer: Vermintide 2
Fokus ligger precis som i det första spelet på samarbete. Vermintide II ska spelas tillsammans med kompisar.

Att slakta horder av fiender, vare sig Skaven eller kaosdyrkare, är fortfarande lika kul som i föregångaren. De mängder av vapen du har till ditt förfogande med de olika klasserna bjuder på massor av olika sätt att hacka, klubba och skjuta ihjäl dina fiender. De svärd, dolkar, spjut, yxor hammare, pistoler, gevär, pilbågar, armborst och trollstavar som du får under spelets gång får planerandet innan varje nytt uppdrag att kännas lite som scenen i Matrix när Neo och Trinity ska utrusta sig inför stormandet av lobbyn. Vill du ha ett långsammare vapen med större räckvidd? Vill du ha en sköld? Vill du springa runt med automatiskt armborst? Vill du skjuta giftpilar? Allt är möjligt, om du nu haft tur med att få loot i slutet av banorna.

Om du är sugen på lite mer loot och lite mer av en utmaning, så bjuder banorna även på lite hemligheter i form av Tomes och Grimoires. Hittar du dessa så belönas du med bättre loot i slutet av banan, men de kommer med ganska stora nackdelar. Plockar du upp en Tome, så ersätter den dina helande föremål, och plockas Grimoirsen upp, så sänks alla karaktärers hälsotak ganska drastiskt. Det är alltså upp till dig och dina medspelare att avgöra om belöningarna är värda risken. Tomes och Grimoires är ett riktigt roligt sätt att höja svårighetsnivån på banorna utan att bara gå till menyn och byta svårighetsgrad från Recruit till Veteran.

Warhammer: Vermintide 2
Gamereactor var på plats hemma hos Fatshark i veckan och spelade som första tidning i världen igenom den färdiga produkten.

Tomes och Grimoires är inte det enda som den som är ute efter mer utmaningar kan söka sig till. Det finns även så kallade Heroic Deeds. Dessa kan du få som loot efter uppdrag, och låter dig spela igenom en viss bana med olika bonusar för fienden, självklart med löftet om mer loot. Det kan röra sig om att fler horder kommer anfalla, eller att det finns fler specialfiender, till att spelarnas hälsa konstant sjunker under banans gång, så varje liten hälsodryck räknas. Vi lärde oss den hårda vägen att dessa Heroic Deeds verkligen inte är något du bör ta dig an i början av spelet, det krävs en del erfarenhet, loot och nivåer för att ha en chans att klara av dem. För att ha någon chans med vissa Deeds, så kan det till exempel vara viktigt att alla utrustar sig med vapen som tränger igenom fiendens pansar, eller något annat liknande.

Spelets design är riktigt episk och överdriven, precis som sig bör i Warhammer-världen. Kaoskrigarna ser riktigt brutala ut i sina rustningar, Skavens mardrömsaktiga uppfinningar lyser ondskefullt grönt, borgar och torn höjer sig till skyarna. Fatshark har på ett ondskefullt underbart sätt gett liv åt Games Workshops fantasyvärld. Likt föregångaren så är Warhammer: Vermintide 2 ett underbart ingångsport för den som vill lära sig mer om Warhammer-världen och allt den har att bjuda på. Trots allt det hemska så är det en snygg värld spelet målar upp. Rent tekniskt flyter spelet för det mesta på ganska bra, även när skärmen svämmar över av fiender, gasmoln och explosioner. Vi stötte dock på att spelet kunde frysa till någon sekund ibland och andra smärre tekniska problem.

Warhammer: Vermintide 2
Det ska helt klart bli spännande att se vad Fatshark hittar på härnäst.

Som vi sagt, så är Warhammer: Vermintide 2 en i stort sett perfekt uppföljare. Fatshark har förbättrat receptet på nästan alla plan. Allt vi älskade i ettan finns kvar, men det finns mer av allt. Mer fiender, mer av hjältarna, mer loot, mer att göra. Att slakta horder av fiender i Warhammer-världen har aldrig varit så underhållande som nu. Vare sig du är ett fan av Warhammer, Left 4 Dead-typen av spel, eller helt enkelt gillade föregångaren så är Warhammer: Vermintide 2 ett helt klart köp.

9 / 10
+
Grym karaktärsanpassning, fenomenal fiendevariation, härlig design av banor och fiender, lyckad lootjakt, hektiska strider, massor av variation
-
Vissa tekniska problem, stundtals frustrerande slumpande av fiender

Kim Orremark:
Tillfredsställelsen i att kapa kroppsdelar på råttfolket Skaven var det aldrig något fel på i första Vermintide. Det absoluta kaoset och känslan av att oddsen ständigt är emot dig är någonting som svenska Fatshark lyckats fånga perfekt. Intensiteten och instängdheten skapade lika mycket ångest som begär hos mig. Efter ett 30-tal timmar med uppföljaren är jag inte bara nöjd - jag är lyrisk. Vermintide 2 är ett spel som uppfyller de mest grundläggande behov jag har när jag spelar. Bra progression, ständigt driv, spännande utmaning och villkorslöst roligt tillsammans med ett gäng polare. De olika klasserna känns djupa med distinkt olika karriärer och färdigheter. Fler och mer varierade fiender lägger till ytterligare variation. Det nya "Heroic Deeds"-systemet ser ut att kunna underhålla riktigt länge och det viktigaste - den fundamentala tillfredsställelsen i att hugga huvuden av Skavens i Vermintide 2 är fortsatt fantastisk. Det här är en helsvensk pärla. 9/10

• Leorio
    Spelet som vill vara Left 4 Dead i en fantasyvärld och som lyckas med det och lite till. Här är Warhammer: Vermintide 2! Warhammer-världen är... 8/10

0