Road Warriors

Road Warriors

Ännu ett kvalitetsspel till Iphone pajas av girighet i form av tjatigt mikrotransaktions-dravvel...

I framtiden kan ingen höra sig skrika, typ. Men de kan höra din frustande, toktrimmade, överladdade och vrålande V8 som sitter under den rostiga huven på din domedagsmaskin. Välkommen till en dystert knallbrun framtid proppad av bilburet vanvett. Nysläppta iOS-titeln Road Warriors från Lucky Kat Studios är såklart en ytterst tydlig vink till Mad Max: Road Warrior där Mel Gibson ränner runt i sin ikoniska muskelkärra och dräper bensintokiga skurkar på löpande band, och förutom att det här spelet även lånat en del från mobilklassiker som Mad Skills Motorcross samt Hot Wheels: Race Off där det alltid handlat om att utföra vågade volter och andra trick för att på så sätt tjäna ihop extra fartknuffar.

Road Warriors
Allt handlar om att låsa upp skit, med pengar. Dags för alla världens utvecklare att slopa detta typ av upplägg nu.

I Road Warriors befolkas vägen till målet av otaliga mängder korkade motståndarkärror och det gäller att göra trick i de hopp som finns för att kunna jaga ikapp dem, markera deras fordon, hoppa över dem och skjuta missiler i ultrarapid ned på deras tak. Det hela kanske låter en smula invecklat med tanke på att en Iphone helt saknar hårdknappar men spelbarheten är mycket, mycket enkel och väldesignad. Bilen öser på per automatik, det finns inget sätt som man kan sakta ned eller bromsa sin framfart på utan all fokus ligger på att trycka ned tummen på den vänstra delen av skärmen för att hoppa och göra volter, och på att använda siktet på den högra delen av skärmen för att förpassa motståndarna till dödsriket

Road Warriors
Grafiken är inte superb men retromysigt stilig.

Efter varje avslutad lopp delas det ut pengar. En riktig störig del av Road Warriors är free-to-play-strukturen som innebär att man som spelare tvingas sitta och trycka sig igenom dröser av menyval och bilder som hela tiden försöker uppmuntra en till att strö in riktiga pengar i spelet. Detta är knappast exklusivt för Road Warriors utan snarare en självklarhet i samtliga spel som släpps idag till Iphone eller Android men i denna titel är hela upplägget faktiskt extra irriterande då det spelas upp reklamfilmer efter varje enskilt race. Ja, du läste rätt. Om du inte stoppar in 50 kronor för att på så sätt "köpa undan all reklam i spelet" kommer du att kika mer på korta, lågupplösta fulfilmer om diverse barnspel än vad du kommer att köra bil.

Road Warriors
In med 40 spännm snabbt nu, så pajar vi inte ditt spelande med 600 000 lågupplösta reklamfilmer!

Och ännu en gång är det denna del som gör att ännu ett Iphone-spel faller pladask för egen del. För det är girigt det här, och kortsiktigt tänkt. För som spelare blir jag så pass irriterad av upplägget att den riktigt välgjorda mekaniken faktiskt inte lyckas rädda upp detta. Jag blir arg, stänger av och avinstallerar Road Warriors efter ett par timmars tragglande och måste tyvärr slå fast att affärsmodellen som gjordes ultrapopulär av framförallt Clash of Clans, håller på att döda allt mitt intresse för spel till mobiltelefoner. Ta sju spänn för titeln i fråga istället och låt mig slippa all denna skit... Tack på förhand!

5 / 10
+
Läcker pixelgrafik, hutlöst speltempo, klockren spelmekanik