Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Ridge Racer 6

Ridge Racer 6

Namcos Xbox 360-debut är ett oinspirerat och oambitiöst racingspel som för tankarna till det bleka Ridge Racer V

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag är en Ridge Racer-fantast. Jag älskar Ridge Racer och har så gjort sedan första gången jag hittade en glänsande arkadmaskin i Trocadero-gallerian i London sommaren 1995. Ridge Racer Revolution, Rave Racer, Rage Racer, Ridge Racer 64, Ridge Racers, Ridge Racer Type-4 - om jag räknade ihop alla timmar jag spenderat i Namcos solstinna racing-värld skulle Mickes 900 speltimmar i World of Warcraft framstå som småpotatis.

Efter att ha njutit i stora drag av den strålande PSP-versionen av Namcos extremt charmiga arkadkoncept var förväntningarna på Ridge Racer 6 enorma från min sida. Tyvärr lever spelet inte upp till hälften av dem och besvikelsen för osökt tankarna till det mediokra Ridge Racer V som släpptes till PS2-premiären. Namco har uppenbarligen varit extremt lata i produktionen av Ridge Racer 6 som på alla tänkbara sätt känns som ett snålt och identitetslöst spel gjord på ren rutin snarare än den inspirerade och läckert förpackade racingen som serien gjort sig känd för.

Ridge Racer 6 innehåller samma upplägg, samma bilar och nästan exakt samma vansinniga bilfysik som PSP-spelet. Spelaren kastas in i vad som Namco valt att kalla World Xplorer, en internationell racingturnering som spänner över hela 111 olika lopp. Enda sättet att avancera är att hamna överst på prispallen och precis som i PSP-versionen låser varje vinst upp en eller flera nya bilmodeller. World Xplorer-läget är strukturerat som en enda stor karta där massor av olika småvägar trängs och där spelaren själv kan välja vilka turer han vill ta fram till finalracet.

Banorna är 15 till antalet med ett fåtal av dem direkt från PSP-spelet. De nydesignade banorna är på det stora hela dock inte alls av samma goda kvalitet som jag är van vid och Ridge Racer 6 framstår därför som ett stressprojekt där Namcos designers inte fått tid på sig att skapa de slingrande och kurvtäta vägarna som exempelvis PSP-spelet var smockfyllt av. Vägbanan är ofta alldeles för bred och tillsammans med spelets bristfälliga fartkänsla framstår Ridge Racer 6 som långsamt och på tok för enkelt. Faktum är att jag inte hade några som helst problem att redan under det första varvet säkra förstaplatsen framför spelets urkorkade motståndarbilar för att sedan ligga mitt i de femfiliga motorvägarna och bara vänta på att få gå i mål. För inte ens mot slutet av World Xplorer-turneringen, med spelets snabbaste bilar känns Ridge Racer 6 ens nära på lika frenetiskt ilsnabbt som Ridge Racer till PSP vilket såklart förtar mycket av tjusningen med Namcos spelserie som alltid handlat just om vansinniga farter och härligt bredbenta arkadsladdar.

Den nya nitrofunktionen som introducerades i PSP-versionen fungerar inte alls så bra som det var tänkt eftersom farten aldrig framkallar den där kittlande känslan i magtrakten och eftersom man sällan behöver använda de nitros man samlat på sig eftersom motståndet är för dåligt. Ridge Racer 6 flyter smidigt i 60 bilder per sekund men Namco tycks definitivt glömt bort att den hissnande farten alltid varit den viktigaste ingrediensen i Ridge Racer-spelen. Inte ens då man samlat på sig tredubbla nitros och bränne av dem allihopa på samma gång känns det som om det går speciellt snabbt, vilket såklart är ett stort nedköp från den underbara fartkänslan i PSP-versionen.

15 banor känns också aningen snålt tilltaget, framförallt när så många av dem framstår som tråkiga. Att kör igenom World Xplorer och de 111 loppen som Namco skrutit med att Rige Racer 6 innehåller må låta som en mastig upplevelse men faktum är att man efter cirka 40 tävlingar är så urbota apless på de 15 banorna som repeteras att jag bara vill skrika av tristess.

Den vansinnesdoftande bilfysiken är intakt från PSP-spelet sånär som på att det blivit ännu enklare att hämta igen sladdarna. Många gånger känns Ridge Racer 6 nästan automatiserat då de breda vägarna och busenkla fysiken gör att man enkelt vinner varje lopp utan att varken nudda en motståndarbil eller ett vägräcke. Det känns alltid som om man har dubbelt så mycket tid på sig i Ridge Racer 6 att flytta tummen från gasknappen och släppa ut bilens bakända över vägbanan. I Ridge Racer-versionen var bandesignen oerhört bra och tvingade en också att använda bromsen i vissa partier och inte bara släppa gasknappen. I Ridge Racer 6 har man hela tiden gott med tid på sig att positionera bilen optimalt för att sladda sig igenom varje kurva, något som tillsammans med den utvecklingsstörda artificiella intelligensen gör Ridge Racer 6 till ett spel som känns sterilt och stelbent.

Motståndarbilarna är nämligen de mest livlösa och infantila jag stött på i ett bilspel under de senaste fem åren. Ingen gång under något av mina 111 lopp i Ridge Racer 6 har någon av motståndarbilarna nuddat varandra, nuddat mig, nuddat ett vägräcke eller någon gång under de tusentals kurvorna de tagit, gjort ett enda misstag. Detta tillsammans med det faktum att de löper som döda drönarbilar utan vetskap om vare sig mig eller de andra konkurrenterna på banan tillför sterilitet och tristess till ett redan stendött spel. Precis som i PSP-spelet går det heller inte att köra om fler än fem bilar per varv oavsett hur felfritt man kör. Detta är inskrivet i spelets AI och luktar låst speldesign a'la 1992 lång väg. I Ridge Racer till PSP störde jag mig aldrig på detta eftersom både svårighetsgraden, bandesignen och fartkänslan var betydligt bättre... i Ridge Racer 6 är det ytterligare ett irritationsmoment och känslan av att Namco latat sig genom hela produktionen är hela tiden närvarande.

Inte heller grafiskt imponerar Ridge Racer 6 som faktiskt är det minst attraktiva spelet till Xbox 360 som jag hittills testat. Bilmodellerna är allt för enkla och trots snygga reflektioner i lacken är ljussättningen begränsad och tråkig. Tillkommer gör livlöst brungrå banor utan spelseriens patenterade händelserikedom och extremt långa laddningstider. Trots många bilar, flirtig fysik och ett stabilt och ganska underhållande Live-läge (då främst spelläget Global Time Attack) är Ridge Racer en oengagerad och steril spelupplevelse som inte alls kommunicerar den lekfullhet som serien gjort sig känd för.

Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
Ridge Racer 6
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Breda sladdar, snygga menyer
-
Trist och blek grafik, långa laddningstider, dålig fartkänsla
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Jonas Mäkis 2:a åsikt
Jag är också, precis som Petter, en Ridge Racer-fantast av stora mått. Jag hade också, precis som Petter, definitivt hoppats på mer av Ridge Racer 6 även om det inte är direkt dåligt. Namco har nöjt sig med att återanvända delar av tidigare spel och vägrat tillföra någonting nytt förutom ett ganska långtråkigt Live-läge. Jag hade självklart inte väntat mig licenserade bilar och simulatorlik fysik men kanske uppgraderingsbara bilar, realtidskollisioner, superb AI, snygg grafik och framför allt fantasifull bandesign. Ridge Racer 6 innehåller inget av det, tyvärr. 5/10

Relaterade texter

Ridge Racer 6Score

Ridge Racer 6

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Namcos Xbox 360-debut är ett oinspirerat och oambitiöst racingspel som för tankarna till det bleka Ridge Racer V



Loading next content