Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Nintendo Switch)

Nintendo Switch får ännu ett återutgivet spel till sitt bibliotek, är Donkey Kong Country: Tropical Freeze lika bra som när det kom till Wii U?

Det känns naturligt att Nintendo fortsätter att pumpa ur sig de där Wii U-spelen som faktiskt var bra men som få faktiskt spelade på grund av konsolens popularitet, eller hur? Säga vad man vill men det kom faktiskt ett par riktigt (riktigt) bra spel under de mörka åren i företagets historia och ett av dessa är såklart Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Att kunna spela det igen, och dessutom på resande fot är som en dröm som går i uppfyllelse.

Senaste veckorna har jag varit på resande fot. Flyg hit, tåg dit och många ensamma hotellnätter. Min Switch har varit en stadig kompis under den här tiden och när jag lyckades lägga mina korvfingrar på just Tropical Freeze var det med ett stort och fånigt leende på läpparna från min sida.

Det tropiska paradiset invaderas av vikingar. Pingvinvikingar (och andra varelser) faktiskt, och det måste någon sätta stopp för, omedelbums. Det blir såklart upp till den nakna apan i slips och hans apvänner att återställa ordningen och ha massvis av kul på vägen. Det finns egentligen två saker att säga om Donkey Kong: Tropical Freeze. Det är nästan exakt samma spel som till Wii U. Och - det är fortfarande underbart skoj.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Ultrakrispig 1080p-grafik i Donkey Kong? Ja, tack!

Det rör sig alltså fortfarande om ett fartfyllt plattformsspel proppat med charm, massor med innehåll och en rejäl utmaning. Klara banor, spöa bossar och lås upp hemligheter och sedan repetera. Det finns massvis med banor att låsa upp och klara och flertalet olika samlarföremål för den som verkligen vill utforska varenda vrå av kartan. För att verkligen göra allt krävs det dock tålamod eftersom Donkey Kong Country: Tropical Freeze är svårt. Svinsvårt. Så svårt att jag ibland vill dödshoppa sönder min Nintendo Switch i vredesmod och sedan tända eld på plasten som finns kvar. När jag ramlar till min död för femtioelfte gånge i exakt samma hål känner jag dock aldrig att det är spelets fel, det är min tajming som inte sitter och det sporrar mig att försöka igen. Och igen, och igen.

Banorna är, som du säkert redan vet om du spelat tidigare, helt fenomenala. Sättet perspektivet ändras mellan olika sekvenser är enastående och att kunna se hur banan fortsätter långt in i bakgrunden är spännande. Mängden variation är också häpnadsväckande, ena stunden svingar jag mig i lianer för att minuter senare kastas ned i en liten gruvvagn som åker i hissnande farter där jag måste tajma mina hopp perfekt. Jag vill även passa på att slå ett slag för riktigt väldesignade bossar som alla känns kreativa och belönande att bemästra.

För att underlätta en aning kan Herr Kong ta hjälp av sina apvänner, Diddy, Dixie och Kranky som alla tre hjälper till på olika sätt. Dixie kan exempelvis hjälpa till att flyga lite efter varje hopp medan gubbapan har en behändig käpp som tillåter studs på annars farliga områden. De olika egenskaperna förbättrar dina chanser för överlevnad markant men tro inte att Donkey Kong Country: Tropical Freeze blir till någon barnlek för det. Det finns även möjlighet att köpa loss lite hjälp i spelets butik med pengarna du samlar på dig ute på banorna, saker som ett extra hjärta eller tillfällig odödlighet finns tillgängligt för att öka dina chanser för överlevnad lite längre.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Donkey Kong Country: Tropical Freeze är ett riktigt bra plattformsspel

Nintendo själva vet såklart om hur ökänt svårt spelet är och introducerar därför en helt ny karaktär i Switch-versionen. Möt Funkey Kong, apan som påminner om den där galna morbrorn som alltid dök upp vid släktträffar och bastade hela nätterna endast iklädd träskor. Väljer du att spela med honom får du direkt fördelar som fler livhjärtan, bättre hopp och en immunitet mot en del av spelets faror, han är inte odödlig på något sätt men definitivt ett sätt att få framförallt yngre spelare att njuta av Donkey Kong Country: Tropical Freeze.

Funky Kong är alltså en nyhet i Switch-versionen och en annan är att spelet nu körs i 1080p och 60 bildrutor per sekund - i dockat läge. Det är krispigt och håller än idag. Väljer du att spela bärbart är det till och med under 720p som gäller och skillnaden är faktiskt betydligt större än vad man kanske önskar sig. Medan det är krispigt och flyter på fint i det dockade läget upplever jag det som otroligt lågupplöst när jag försöker spela liggandes i sängen. Vi har sett det förut på andra Nintendo Switch-titlar men det känns extra uppenbart i Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Laddningstiderna, som var en nackdel i Wii U-versionen, är dock helt åtgärdade.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Räkna med mycket variation i spelets banor och en riktigt utmanande svårighetsgrad

Resten är som sagt intakt och det gäller även den fenomenala musiken. Spelets soundtrack får mig att våldsamt vilja dansa och jag kan inte hålla lemmarna i styr utan röjer runt i vardagsrummet till både grannar och fru har ringt polis och närakut - det är helt enkelt extremt svängiga toner vi snackar om här.

Donkey Kong: Tropical Freeze är ett underbart plattformsäventyr, det råder det liksom inga som helst tvivel om. Det är däremot svårt att rekommendera till någon som faktiskt redan spelat det till Wii U, speciellt eftersom det inte riktigt blir en optimal upplevelse på Switchens starkaste kort; bärbarheten. Har du aldrig spelat det tidigare bör du dock spänna fast dig för en riktig åktur tillsammans med Donkey Kong och hans galna kamrater.

8 / 10
+
Utmärkta plattformsdelar, roliga bossar, krispig grafik, fantastiskt soundtrack, härlig svårighetsgrad
-
Låg upplösning bärbart läge, inga direkta nyheter

• Jeppman97
    Handkontrollen glider av svett. Tungan är rätt i munnen. Blicken stenhård, fokuserad. På skärmen utspelar sig ett brutalt skådespel i kulörta... 9/10
  • Henric Pettersson
    Inledningen är riktigt bra faktiskt och för en gång skull så känns det som en lite kuslig skurk som ligger bakom det hela. Någon har kylt ned... 9/10
  • Hiwii
    Handling: kong familjen firar donkey kongs födelsedag och mitt i allt kommer vikingarna och övertar den tropiska ön och allt fryser till is. Nu... 9/10

Donkey Kong Country: Tropical FreezeScore

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Vår favoritprimat har fått sitt ljuvliga bananparadis invaderat av nesliga vikingar. Bara att knyta slipsen och ge sig av på ytterligare ett förhoppningsvis underbart plattformsäventyr, alltså. Jonas har recenserat...