Go Vacation

Go Vacation

Vi har varit på HD-semester tillsammans med Bandai Namco och utövat över 50 sportgrenar, utan att egentligen ha sådär övermåttans roligt en enda gång...

Jag fullkomligen älskar partyspel där jag och glada vänner kan skicka en handkontroll fram och tillbaka och ha kul en hel kväll. Just Nintendo brukar vara bäst i klassen på detta, och aldrig har de haft en konsol mer lämpad för multiplayer än just Switch. Trots det har det tagit oväntat lång tid att leverera på denna front och utöver en återutgivning av Mario Kart 8 så saknas WarioWare, Mario Party med flera.

Nu har dock Go Vacation släppts, en ny version av ett Wii-spel som min gamle kollega Love Bolin belönade med betyget två av tio för sju år sedan. Nåväl, sju år sedan är lång tid och Bandai Namco har haft gott om tid på sig att förbättra spelet som ju åtminstone på pappret har en bra spelidé. En massa avslappnade grenar att avnjuta i glada vänners lag med inspirationen hämtad från diverse semesteraktiviteter.

Go Vacation
Vissa grenar är okej, men tyvärr finns ingen som känns sådär riktigt bra.

Och semester kan man ju ha på olika tidpunkter under året. Därför finns här semesterplatser förlagda till storstaden (City), kusten (Marine), vintern (Snow) och bergen (Mountain) med massor av minispel fördelade på varje. Tanken är att du går runt i dessa fyra minivärldar och utforskar samt låser upp grenar att spela. Det är absolut inte svårt och ett lite annorlunda upplägg, men det fungerar absolut, även om det inte är särskilt kul att stå snacka med folk som idiotgrejer i spel för att få komma igång med grenarna. Lås upp dem innan du bjuder polarna på besök, är mitt stalltips. Dessutom finns massor av hemligheter som vagt för tankarna till ett primitivt rollspel, som att du kan tjäna erfarenhetspoäng för att levla upp din karaktär.

Vid det här laget är vi ju vana vid Wii U-spel som ges ut på nytt till Switch, men en sak som slår mig med Go Vacation är att det ju faktiskt är en HD-utgåva av ett Wii-spel. Det betyder häpnadsväckande enkelt grafik och närmast Mii-liknande avatarer. Visst har det putsats till lite, men detta är verkligen inget vackert spel utan luktar verkligen reaback.

Go VacationGo Vacation
Du spela spela med eller mot andra i samtliga minispel.

Totalt trängs här över 50 grenar, vara flera faktiskt är hyfsat utvecklade. Den stora massan är dock verkligen minispel i ordets rätta bemärkelse och saknar allt vad finess heter. Oftast krävs bara enkla knapptryck och lite styrande, vilket gör att prestigen uteblir. Eftersom det är ett Wii-spel i grunden går det även att spela med viftande. Även om Joy-Cons är väldigt mycket mer precisa och grenarna enkla, påminns jag dock snabbt om varför jag avskydde ett tryck på A-knappen kunde ersättas med att hysteriskt skaka en Wii-fjärr. Det finns verkligen ingen finess i upplägget och det är tveksamt om andra än små barn som inte riktigt förstår vanligt spelande kommer ha kul med detta.

Det kompisgäng jag samlat ihop för att ge Go Vaction en rejäl omgång blir snabbt otåliga när vi spelar minispel efter minispel. Någon enstaka gång kör vi grenarna mer än en gång (tennisen och bordshockeyn är småkul, till exempel), men mer än så håller de inte för. Den initiala förväntan som vi har på att ha roligt medan vi spelar med och mot varandra byts sakteliga ut mot otålighet. Nu måste det väl komma någon riktigt rolig gren snart? Efter det kommer uppgivelsen när vi gått igenom över hälften av grenarna och inser att det inte är mer än såhär. Go Vacation är inte ett dåligt spel, men det är fenomenalt ljummet och mediokert.

Go VacationGo Vacation
Det är verkligen medelmåttornas medelmåtta.

En del av mig blir nästan lite förbannad på Go Vacation eftersom konceptet är så vansinnigt bra. En massa roliga grenar i etablerade sporter - samt mindre etablerade som pajkastning och vattenpistolkrig - med multiplayer i alla. Eftersom det finns över 50 grenar skulle det vara okej om bara hälften var bra, men det är de verkligen inte här. Jag får till kanske fem som jag tycker är roliga nedan resten känns som bagateller. Varför har Bandai Namco inte dragit ner antalet grenar till 20 och lagt ner mer energi på dem istället?

Det faktum att det är ett Wii-spel i grunden gnager också hela tiden. Grafiken är så primitiv att en kompis oironiskt frågade om originalet kom till Nintendo 64 när jag berättade att det var en HD-utgåva av ett gammalt spel.

Go Vacation
Att utforska spelvärldarna på egen hand är det enda som känns bra i Go Vacation.

Det roligaste med Go Vacation är märkligt nog att spela själv och bara utforska den ö, Kawaii Island, där spelet utforskas. Det går att fota, åka diverse fordon, skaffa sig en hund, köpa hus och åka skateboard - bland mycket annat. Denna hubvärld är alltså väldigt genomarbetad, vilket är raka motsatsen till de sporter som utgör spelets gameplay. Nej, tyvärr duger inte detta och väntan på ett riktigt bra lokal multiplayer med minispel till Switch går vidare. Sannolikt tills i höst då Super Mario Party släpps.

5 / 10
+
Över 50 grenar, rolig spelvärld, charmig design