WarioWare Gold

WarioWare Gold

Nintendo har inte glömt sin trotjänare 3DS och har just släppt ett av de roligaste spelen på mycket länge. Vi har spelat sanslösa mikrospel i WarioWare Gold...

Jag har petat kameler i näsborrarna, klätt av sumobrottare, kittlat håriga män på deras bara bröstkorgar, sparkat ut får ur soffor fulla med katter, plockat näshår med stylus, sugit upp snor och klämt ut den sista tandkrämen ur tuber. Inget man gör särskilt ofta i andra spel, men så är WarioWare-sviten inga vanliga spel heller.

Minispel är vi ju bekanta med sedan tidigare, men det som gör denna serie så unik är att den istället innehåller mikrospel. Grenar som tar runt tre-fyra sekunder att spela innan nästa grej tar vid. Tempot ökas kontinuerligt och rätt vad det är kommer även bossfighter och bryter av spelbarheten. För er som spelat WarioWare sedan tidigare är detta som ett slags "best of"-album där de flesta av mikrospelen kommer från de sju tidigare delarna i serien (där jag alltså räknar in Game & Wario och WarioWare Inc.: Mega Party Games).

WarioWare Gold
Varje figur i WarioWare-universumet har sin egen tecknade berättelse komplett med röster.

Grenarna har dock piffats till med ny grafik och för mig som verkligen älskar denna serie, känns det tillräckligt omgjort för att det ska vara fräscht på nytt. Just blandningen av grenar bidrar också till ny känsla och variation, där en del grenar spelar med styrkors och knapp, andra med gyro, ytterligare andra med stylus och somliga med bara mikrofonen.

Sistnämnda är klart sämst, men också grenarna det finns minst av och därför känns det helt okej att blåsa upp ballonger och liknande nu och då. Resterande grenar är däremot genomgående klockrena. Det spel i serien jag gillar minst är WarioWare: Smooth Moves, helt enkelt för att Wii-fjärrarna hade så dålig precision att jag lika ofta missade på grund av dålig spelkontroll som bristande talang.

WarioWare Gold
WarioWare Gold tar upp närmare 10 000 block (drygt en gigabyte) lagringsutrymme. Sannolikt beroende på alla tecknade filmer.

Här finns naturligtvis inget sådant och bland totalt över 300 mikrospel har jag faktiskt inte stött på en en gren jag skulle betrakta som dålig. Visst finns enstaka som känns lite otydlig, men det är också allt. När jag spelat dem två gånger (eller i undantagsfall tre) så sitter de som en smäck och klättringen på topplistorna kan börja. För just däri ligger mycket av tjusningen med WarioWare-spelen bärbart. Där man stationärt kan spela med sina vänner - WarioWare Inc.: Mega Party Games till Gamecube har jag ståendes bakom TV:n än idag tack vare den geniala grenen där man kan spela upp till 16 personer samtidigt genom att kasta en handkontroll emellan sig - handlar de bärbara om att underhålla den som spelar ensamt.

Den här gången finns dock även ett oväntat genomarbetat storyläge där Wario arrangerar dessa spel man sedan tävlar i, med massor av kategorier som alla har sin individuella storyline. Alla har de tecknade filmer och röstskådespeleri, vilket gör att de ofta sanslöst underhållande historierna faktiskt är värda att följa. Det tar runt två timmar att spela igenom storyn, men det finns även massor med saker att låsa upp (Nintendo-memorabilia och småsaker tillhörande spelet) som tar betydligt längre tid. Personligen tycker jag dock inte att det är något som tillför något, men lyckligtvis är spelet så underhållande i sig självt att det inte spelar någon roll.

WarioWare Gold
Mikrospelen kommer till största del från tidigare spel i serien, men har moderniserats.

Hur roliga alla underbara mikrospel än är med sin torra japanska humor, finns det en kategori spel jag gillar extra mycket. En hel del är nämligen baserade på klassiska Nintendo-spel. Rätt var det är ska du klättra som Donkey Kong Jr i en nyare version av ett klassiskt Game & Watch-spel, för att sekunden senare spola bort kladd i Super Mario Sunshine innan du ska sladda runt på Rainbow Road i det allra första Super Mario Kart. Blandningen är helt utan rim och reson och de som kan sin Nintendo-historia (gärna den innan de ens hade släppt NES) har massor med kärlek att se fram emot. Det är verkligen något visst med att helt plötsligt axla rollen som Pit och skjuta mot Medusas öga eller höra Super Mario Land-musiken medan en uppochnedvänd pirayaplanta ska skjutas sönder med en eldblomma.

Det är så mycket kärlek bland grenarna och det är så roligt att pressa fram allt bättre rekord. Initialt kan det vara svårt att klara tjugo mikrospel, men snart klättrar jag över 30, 40, 50 och så vidare. Det går så vansinnigt snabbt på slutet att munnen känns som Sahara av ren stress medan jag försöker hålla tungan rätt i mun. Ger du dig på utmaningarna All Mixed Up blandas dessutom alla minispel. Därmed kan du gå från att blåsa i micken för att få fröna på en fluffig maskros att flyga iväg, till att curla med en stylus, för att därefter dra av ett plåster med hjälp av gyro.

WarioWare Gold
Nästan roligast är alla mikrospel som baseras på klassiska Nintendo-titlar.

Ställtiderna mellan varje gren är lyckligtvis precis så lång att du hinner skifta mellan olika grepp (det informeras innan hur nästa event ska spelas) och ändå vara förberedd när mikrospelet faktiskt startar. Och att mikrospelen är såpass många som de är gjorde att det tog förvånansvärt lång tid innan jag faktiskt hade sett alla som finns med i det.

Har du aldrig spelat WarioWare tidigare är detta bästa tänkbara spel att starta med. Det är ett överflöd av allt det vi fans älskar med serien, komplett med tjusig presentation och ett väl sammansatt paket. Har du däremot, liksom mig, spelat WarioWare flitigt är det också lätt att rekommendera detta. Det är bättre, mer genomarbetat och snyggare än serien någonsin varit. Allt i ett klockrent paket med extra allt.

WarioWare Gold
Ljudeffekterna figurer och föremål ger ifrån sig är helt obetalbara.

Jag hade faktiskt mer eller mindre pensionerat min Nintendo 3DS sedan Switch flyttade hem hos oss, men tack vare WarioWare Gold är det här ett spel jag tveklöst kommer ta med på semestern när den drar igång för mig nästa vecka. Det här är vansinnigt roligt och jag hoppas verkligen att en WarioWare Inc.: Mega Party Games-liknande utgåva av WarioWare Gold kommer till Switch förr snarare än senare. Det vore en kulturgärning av rang.

8 / 10
+
Över 300 bra mikrospel, tjusig design, bra humor, lång hållbarhet, sanslösa ljudeffekter, påkostad presentation, bra variation