Overcooked 2

Overcooked 2

Ju fler kockar, desto sämre soppa? Glöm det. I Overcooked 2 kommer du konstant önskar att du hade minst ett par händer till att assistera dig med...

Följande scenario har varit vardagsmat för mina hårt prövade grannar: Jag skriker upprört "Men skicka löken och hacka svampen!", för att bemötas av ett irriterat och högljutt "Men någon måste ta hand om tomatsoppan innan den tar eld eftersom du inte gör det!" - varpå en tredje person vrålar "Men snacka mindre och diska istället, vi har inga tallrikar!". Vardagsmat i den ljuvliga Overcooked-världen.

För det är faktiskt så att det enskilda partyspel jag lagt ner mest tid på de senaste två åren utan tvekan heter just Overcooked. Ett sådant där spel som har en oerhört enkel grundpremiss, men som tack vare en fullkomligt genialt upplägg aldrig blir tråkigt att spela. Jag har spelat med både vänner och familj, och utgången är alltid densamma; total panik och vänskaplig osämja.

Overcooked 2
Är du redo att laga mat under hysteriskt stressiga former igen?

Den enkla formeln är att du ska laga mat och se till att kunderna får det de beställt i tid. Men det kommer lite för mycket ordar i ett lite för ogenomtänkt kök där det utan tvekan skulle behövas lite mer personal. Resultatet är ofrånkomligen kaos där alla gör mer än de klarar av medan stressen byggs upp. Eftersom jag är så löjligt förtjust i Overcooked har jag varit sugen på mer, men samtidigt väl medveten att det är precis den typen av spel som sällan får lyckade uppföljare. Grundformeln är ju redan perfekt och tillförs mer spelmekanik kommer det nästan ofelbart bli sämre.

Därför är det oerhört glädjande att Ghost Town Games själva verkar ha insett detta och enbart lagt till saker till spelet som inte berör själva spelbarheten men ändå gör det mycket bättre. Det kanske bästa exemplet på vad jag menar är det faktum att det nu finns onlinestöd, något som saknades i föregångaren. Att samla fyra polare i en TV-soffa är inte alltid det enklaste och nu kan du alltså lira med andra online.

Overcooked 2
Overcooked 2 lämpar sig otroligt väl för portabelt spelande till Switch.

Även om jag anser att det här är ett spel som tveklöst mår bäst av att spelas lokalt, så råder det ingen tvekan om att Overcooked 2 även är roligt online. Då helst med mikrofon såklart, vilket inte är något problem till Playstation 4 och Xbox One, men jag har recenserat Switch-utgåvan och där är det tyvärr inte lika självklart. Därför finns möjlighet att använda sig av förvalda enkla fraser för att informera andra om att du nu ska servera käk eller förbereda något samt tacka för en god match efter en avslutad runda. Sammantaget är detta en stor bonus som gör Overcooked 2 bättre - och återigen utan att röra spelbarheten.

Så finns det inga nyheter i spelet? Jodå, men den enda egentligen grejen som lagts till är möjligheten att kasta råvaror. Det förändrar egentligen mycket lite, men har gett GhostTown Games möjligheten att designa banor på ett nytt sätt. Redan tidigt i spelet får du laga mat ombord på luftballonger och slunga ingredienser fram och tillbaka. Nu kan man argumentera för att slunga rå kyckling och okokt ris fram och tillbaka är relativt ovanliga inslag i de flesta kök, men å andra sidan är det också ovanligt att man kockar bland monster i kloaker eller tillreder tacos i giftiga gruvor.

Overcooked 2
Möjligheten att kunna slänga käk används i helt nya typer av banor.

Överhuvudtaget är mer kärlek lagda på omgivningarna denna gång. Det mer mycket mer detaljerat och det händer kontinuerligt saker. Jag ska inte spoliera det roliga, men under ovan nämnda luftballongsmatlagning så slutar det med en kraschlandning. Något som däremot inte slutar är matlagandet. Bara att fortsätta i de brinnande resterna och fixa sushi till hungriga kunder. Denna här typen av lekfullhet saknades i föregångaren och tillför något där förutsättningarna alltså kan kastas om rejält på en och samma bana.

Nackdelarna är förstås att det blir ett uns mer "trial and error" av det hela eftersom det initialt kan kännas lite oklart vad som händer halvvägs in på en bana, varpå du får spela om den när du fattat grejen. Dessutom har utvecklarna försökt göra kartan där du rör dig mellan banorna mer interaktiv, vilket delvis lyckats med diverse hemligheter, men även fått rätt onödiga tillägg som knapptryckande för att fälla upp ramper och liknande. Något som inte är speciellt interaktivt egentligen.

Overcooked 2
Ibland sker överraskningar på banorna du helt enkelt inte kan förutse, vilket tvingar fram omspelningar för den som jagar bra rang.

Det finns även fler och mer varierade recept att laga. I föregångaren var det relativt enkelt att laga mat eftersom det mestadels handlade om mer av ungefär samma som skulle fixas till. Käket här är mer krävande och redan tidigt i spelet kan du få alternera olika sallader och kötträtter samt fixa till sushi.

Efter att har spelat Overcooked 2 nästan skamligt många timmar måste jag ändå sammanfatta genom att säga att det första spelet i serien förmodligen är att föredra för den som bara vill ha något att spela i samma TV-soffa med vänner och familj. Har du däremot spelat Overcooked och vill ha mer av det roliga, alternativt helst lirar online - så är Overcooked 2 alldeles klockrent. Det har en något djupare spelbarhet, mer finess i matlagandet, roligare banor och stödjer som sagt multiplayer online.

Overcooked 2
Även om den intakta grunden uppskattas, så hade det varit kul med något för den som spelar ensam eller kanske något mer lagbetonat som komplement.

Det känns kanske mer som Overcooked 1,5 än ett helt nytt spel, men samtidigt kan jag inte komma ifrån att jag ändå är tacksam över att utvecklarna varit så varsamma med grundkonceptet. Det här behövde inte förnyas, utan har snarare förädlats och lagrats som en bra ost och det är i slutändan ganska precis vad jag hade hoppats på.

8 / 10
+
Underbar spelbarhet, mycket intuitivt, charmig design, varierade vanor, väldigt vanebildande, hysteriskt roligt