Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Ghost Recon Phantoms

Ghost Recon Online

Ubisoft skjuter skarpt i deras senaste free to play-spel. Ghost Recon Online imponerar med en solid produktion...

Om du vet något alls om Ghost Recon-serien så vet du också att man inte kommer särskilt långt genom att storma fram med fingret hårt lindat om avtryckaren. Få spel lägger lika stor vikt vid att skynda långsamt som detta gör. Man är tvungen att ta det lugnt, annars blir man snabbt nedskjuten av någon snubbe man aldrig ens hann se.

Så är det också i Ghost Recon Online, seriens första försiktiga steg ut på free to play-marknaden. Men låt dig inte luras av den etiketten; Ghost Recon Online är lika välproducerat som ett AAA-spel.

Innan man kommer igång med sitt första spel får vi en pedagogisk handledning som visar oss hur man köper utstyrsel till sin karaktär. Vi får välja mellan tre olika klasser, Assault, Specialist och Recon. Skillnaden mellan dem märks i utbudet av vapen och prylar. I Assault-klassen använder du främst gevär, medan i specialist- och Recon-klassen är det maskingevär respektive krypskyttegevär som gäller. Efter en kort laddningstid kan du även använda specialprylarna. Specialisten skapar en sköld som stoppar kulor och skyddar dennes kamrater, eller aktiverar en EMP som förhindrar fienden att använda sina egna prylar. Som Assault har du istället en värmekanon som gör fiendens syn suddig så att han inte kan skjuta och rent allmänt är väldigt obehaglig att utsättas för.

Ghost Recon Phantoms
      Vilket vapen vill du välja?

Som sagt så bör man skynda långsamt i Ghost Recon Online. Istället handlar det mer om positionering och flankering och det är i princip ett krav att ständigt ta skydd bakom hörn, låga murar, fabriksmaskiner, byggmaterial och så vidare. Står du fritt och skjuter straffas du nämligen med extrarekyler och andra besvär, och efter en snabb spurt kommer en period på en sekund eller två där du inte kan göra ett skvatt.

Ofta räcker det med ett par skott för att bli dödad, något som gör att du måste ha ett mer metodiskt tillvägagångssätt, tänka på var fienden gömmer sig och använda den information du får av dina lagkamrater för att ha en chans att klara dig. I bästa Future Soldier-anda kan du här se fiendernas konturer eller avslöja fiendens position för dina lagkamrater med ett lasersikte.

Ghost Recon Online känns på intet sätt som en rabatterad titel av det slag som gärna förknippas med free to play. Grafiken är trevlig och detaljerad, nätverkskoden bra och styrningen gör sitt jobb. Mellanslagstangenten används bland annat för att ta skydd längs väggar, och att därifrån styra och skjuta runt är väldigt enkelt och smidigt. Endast en gång har styrningen inte velat lyda riktigt, och då slutade det hela med att min karaktärs rumpa stack ut bakom en busskur så att den var var motståndarna såg istället för mynningen på mitt gevär. Inte helt felfritt, men bra mycket bättre än vad många andra spel kan skryta med.

Ghost Recon Phantoms
      Ett parti kurragömma är aldrig fel.

Spelet innehåller fyra ynka banor vilket enligt min mening är alldeles för lite, särskilt eftersom att jag ännu inte har lyckats få igång ett bra spel på en av dem på grund av den tidigare nämnda krypskyttehysterin. Annars är banorna väldesignade där alternativa vägar finns att ta vilket öppnar upp för flankeringsmöjligheter och action i sid- och höjdled.

Det är framför allt banorna i spelläget Onslaught som fungerar bra då två lag måste turas om att attackera och försvara ett antal kontrollpunkter. Det andra spelläget heter Conquest där båda lagen måste börja i mitten av kartan och sedan försöka skjuta och pressa ut det andra laget samtidigt som man ska ta över ett antal kontrollpunkter.

Precis som i de flesta (eller alla?) free to play-titlar finns det även här en butik att spendera pengar i. När man stiger i level får man tillgång till nya vapen, granater, redskap, kläder och andra saker. Att köpa dessa kan göras på två sätt, antingen med guld som man köper till sig med riktiga pengar, eller med Requisition Points som du tjänar ihop genom att spela Ghost Recon Online. Hittills har vi inte hittat någon produkt som inte går att inhandla med båda betalningsalternativen.

Ghost Recon Phantoms
      Att spela som ett lag är ett krav för att lyckas vinna.

Snabbt finner man dock en antydan om girighet när man ser vad som finns att handla i butiken. Vissa föremål är nämligen "förbrukningsvaror" som du bara får ett visst antal av. Bland dessa kan du hitta pansaruppgraderingar, specialskott och handgranater. Ja, handgranater är faktiskt något som måste köpas och kommer i förpackningar av fem.

Visst kommer du att tjäna en del RP-poäng (man kan lätt tjäna ihop flera tusen av dem på bara en kväll) och granater är tämligen billiga, plus att man får en handfull med sådana när man stiger i level, men det är fortfarande snålt i mina ögon.

Ghost Recon Phantoms
      Här hade det suttit fint med en gratis granat.

Priset på andra tillbehör ligger dock på en rimlig nivå och de flesta vapnen är bra då det bara är några få som känns som tydliga uppgraderingar på alla punkter (skador, rekyl, precision, vikt, med mera) jämfört med de vapen man startar med. Och man ska trots allt komma ihåg att man inte är tvungen att använda sitt Visa-kort.

Ghost Recon Online är definitivt inte ett spel för alla. Det kräver ett visst mått av tålamod och planering för att lyckas. Om din stil är mer inspirerad av att springa och skjuta som i spel som Call of Duty finns det en viss risk att det inte kommer att falla dig i smaken. Om du inte har något emot att sitta gömd och listigt vänta ut motståndarna för att sedan attackera dem från sidan så har du helt klart något som kan vara värt att titta närmare på. Utöver granatutbudet verkar Ghost Recon Online funka på alla punkter. Om detta är en försmak på den framtida kvaliteten i alla Ubisofts Freemium-satsningar, så ser det ljust ut.

8 / 10
      +
      Snygg grafik, precis spelkontroll, solid multiplayer, bra taktisk action, strålande ljud
      -
      Få banor, snål granatförsäljning

Jesper Karlsson
      Extremt jobbig installationsprocess och mängder av andra tekniska bekymmer gör att jag är på dåligt humör innan jag ens kommit igång och spelat min första match i Ghost Recon Online. Väl på plats på Ubisofts digitala gratis-slagfält hopar sig fler problem. Risig struktur, märkligt upplägg och en frustrerande obalans gör att betyget stannar på en svag femma. 5/10

3
      Ghost Recon PhantomsScore

Ghost Recon Phantoms